alle grootte banden fabrikanten verbieden uitdrukkelijk het gebruik van de band dmv een dyno testbank
en wijzen ten gevolgen hiervan ook iedere claim af.
net zoals iedere klant die zijn motorfiets aanbied voor een dyno run dit ook geheel op eigen risico doet .
om nu te gaan roepen dat de band kut is vind ik dan wel erg kort door de bocht.
er is geen enkele praktijk situatie die overeenkomt met de wijze waarop een dyno run uitgevoerd wordt
zo isde rolweerstand is anders alsmede de luchtweerstand
banden gaan stuk als ze gewoonweg te heet worden en dat gebeurt enkel door slip en wrijving
in het verleden is iets dergelijks ook voorgekomen met de pilot power 2 ct en dat had grootte gevolgen al waren de omstandigheden zeer discutabel
Klopt. Zelfs de Anakee I, Pilot of Tourance die hier door (heel) veel rijders wordt aanbeden, gaat óók aan gort op de vermogenstestbank. Azijnplassers kunnen zelfs op internet foto's vinden van totaal verschredderde Tourance EXP's na een run op de Dynojet.
Inmiddels de eerste 'glijweer' ervaring met de TA2 gehad (regenachtig tripje van 300 km om 'eventjes' voorvorkhoezen een een nieuwe toeter te laten monteren bij Hans in Elburg
) en ik heb een rotsvast vertrouwen in deze TA2. De band 'voelt' om één of andere reden 'veiliger' of 'stabieler' dan de TA1 waar ik ook al buitengewoon tevreden over was. Zowel op mijn dero, als op de Carbudero van Karinda.
De ultieme test start volgende week vrijdag, als ik naar Hull vertrek voor 3 weken Engeland, Ierland en Wales. Verslag volgt in de Transaper (beloofd!) en geloof me, als die band écht slechte eigenschappen heeft, steek ik die niet onder stoelen of banken. Lees mijn introductieverslag van de 'nieuwe' varadero uit 2007 er maar ff op na...
bekijk de foto eens in Moto+.... het is ook niet zo dat er een klein stukje van de band af is. Als ik een KTM1190 zou hebben dan zou ik me nu toch echt zorgen maken over hoelang je 250 kmpu kan rijden met een conti KUT op zuid italiaans asfalt hartje zomer....
Hier ga je dus de fout in, 'tuur.
Ik heb KTM LC8's gezien bij Mulders in de werkplaats met n.b. een VERKOOLD luchtfilter omdat de eigenaar dacht dat ie, net als met zijn Honda (Africa Twin) die hij er op had ingeruild, ook wel in één ruk van Oostenrijk naar Nederland terug kon rijden met volle bagage en een kruissnelheid van 150 km/h op de Duitse Autobahn... Nope. Dat kan dus niet zonder problemen. Is daarmee iedere KTM een 'KTM KUT fiets'? Natuurlijk niet. Zoals gesteld... foto's als in de M+ kom je op ieder forum tegen, ook van andere banden:
Michelin Pilot Road (wordt ook door veel Varadero rijders gebruikt)
Als je op andere merken googled, kom je nog meer tegen. Ook over autobanden (maar daar hebben we het hier natuurlijk niet over...
)
Mijn dynorun heb ik overigens gedaan op de 'stock' Trailwings. Die gingen toch in de schredder...