Auteur Topic: Negatief of dubbel-nul?  (gelezen 5910 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Two Plugs

Negatief of dubbel-nul?
« Gepost op: 02 mei 2013, 08:28 »
Ik gebruik de TomTom Rider eigenlijk zelden voor navigeren op GPS coördinaten, maar het moet er toch een keertje van komen.
Voor Ierland zie ik dat sommige GPS coördinaten 'negatief' worden geschreven, bijvoorbeeld:

Latitude: 52.2250
Longitude: -9.4600

Op een andere locatie wordt vervolgens met 'dubbel nul' gewerkt:

Latitude: 52.2250
Longitude: 009.4600

Waarin zit nu dit verschil?  ???
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline len_tour

Re: Negatief of dubbel-nul?
« Reactie #1 Gepost op: 02 mei 2013, 12:14 »
Volgens mij is het een wat ongewone notatie dus ben ik maar eens gaan gogellen.

Lengtegraad of Longitude
De lengtegraad is de hoek tussen het meridiaanvlak van Greenwich en het meridiaanvlak van het meetpunt. Het is samen met de breedtegraad een geografische positieaanduiding in bolcoördinaten. Voor de coördinaten op aarde varieert de lengtegraad van 0° tot 180°, met de toevoeging O.L. (oosterlengte, ten oosten van de nulmeridiaan, op het oostelijk halfrond) of W.L. (westerlengte, ten westen van de nulmeridiaan, op het westelijk halfrond). Wanneer een teken wordt toegekend, wordt oosterlengte als een positieve waarde en westerlengte als een negatieve waarde weergegeven.

bron:http://www.gpswalking.nl/webpagina.php?wt_id=58

Ik denk dat de TT moeite heeft met sommige notaties dus probeer ze via google maps om te zetten naar de standaard notatie.

Kun je geen POI's maken en die laden naar de TT? Is ook ff studeren maar wanneer ze er in staan en je kan ze thuis op het apparaat tevoorschijn toveren ben je d'r ook.

Normale Notaties:
Weergave van ooster-westerlengte (longitude/latitude)
Om het nog wat moeilijker te maken kunnen de coordinaten op verschillende manieren worden weergegeven.

    hddd.ddddd (N51.37323 E5.58891). Deze notatie wordt b.v. door Garmin GPS default gebruikt en wordt ook gebruikt in het GPX formaat.
    hddd°mm.mmm (N51 22.394 E5 35.334).
    hddd°mm'ss.s (N51 22 23.6 E5 35 20.1). Deze notatie wordt gebruikt door Google Earth/Maps.

Google Maps kan bovenstaande 3 notaties zonder problemen inlezen. Via een GPS of Mapsource/Basecamp is het eenvoudig om de coordinaten om te rekenen naar een andere notatie. Wilt u dit met de hand doen dan moet u de Haversin-formule gebruiken. Deze is complex en leggen we hier niet verder uit.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Brombeer

Re: Negatief of dubbel-nul?
« Reactie #2 Gepost op: 02 mei 2013, 13:17 »
Er bestaan iets van 60 of zo verschillende manieren van notatie  :)

Ik dacht dat op land WGS 84 de meest gebruikte is. Maar, in de lucht- en scheepvaart alsmede bij defensie gebruiken ze allemaal weer wat anders

Mapsource werkt toch alleen voor Garmin (waarin je je eigen notatie kunt kiezen/converteren). Ongetwijfeld is er een convertertje te Googlen waarmee je iedere notatie-vorm naar een andere (jou standaard) kunt omrekenen.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Two Plugs

Re: Negatief of dubbel-nul?
« Reactie #3 Gepost op: 02 mei 2013, 15:37 »
Nuja... ik weet (nog) niet of de TT wel- of niet met deze notaties kan omgaan, om de simpele reden dat ik het nog nooit heb geprobeerd... ;)
Daar kom ik de komende weken dus vanzelf achter!  ;D

Was er al wel achter dat er idd verschillende GPS notaties bestaan toen ik vorig jaar op hunebed jacht in Wales was. Die staan met GPS coordinaten keurig op de site 'historic stones of Brittania', maar als je die GPS coördinaten overneemt kom je uit in Zandvoort aan Zee...  ;D

Dat met het 'negatief' tov de '0' meridiaan lijkt me overigens wél een hele logische verklaring.
Motormaatje gebruikt een Zumo, dus we komen er wel uit. Ik laat het in ieder geval weten!

Tnx voor de vlotte reacties!
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Brombeer

Re: Negatief of dubbel-nul?
« Reactie #4 Gepost op: 02 mei 2013, 16:01 »
Ik vind dat juist wel vreemd.

Want westerlengte betekent westelijk en oosterlengte, oostelijk van de nul-meridiaan.

Ik geloof dat notatietype wel gelijk moet staan met je referentietype (WGS 84 w.s.). Voorbeeld, ik kreeg in een rally een waypoint-coordinaat door. Op de kaart kwam ik in Mali uit, terwijl het in Tsjechie had moeten liggen. De notatie klopte niet met het referentiesysteem >> GPS in de war.

Misschien proberen uit te zoeken welke notatie de TTR gebruikt..?
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline len_tour

Re: Negatief of dubbel-nul?
« Reactie #5 Gepost op: 02 mei 2013, 16:48 »
Mijn auto tomtom heeft de functie : mijn locatie.... Je krijgt dan je cooordinaten in TT notatie en die was naar mijn weten niet helemaal gelijk met de standaard google notatie. "t is te proberen, dan weet je wat de TT vreet  ;) ehh volgens http://nl.support.tomtom.com/app/answers/detail/a_id/10450/~/hoe-navigeer-ik-aan-de-hand-van-breedte--en-lengtegraden%3F

De breedte- en lengtegraden kunnen drie verschillende indelingen hebben (ik zie een min-teken dusss):

    Graden (d.d°) - 49.5000°, -123.5000°
    Minuten (d°m.m') - 49°30.0', -123°30.0'
    Seconden (d°m's'') - 49°30'00"N, 123°30'00"W

Je navigatiesysteem is standaard ingesteld op Graden. Voor de stappen om het formaat te wijzigen, selecteer je je navigatiesysteem in de onderstaande lijst:
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Two Plugs

Re: Negatief of dubbel-nul?
« Reactie #6 Gepost op: 02 mei 2013, 18:19 »
Len_tour: ben d'r uit! Die link van je werkt super, was idd een questie van ff de TTR instellen (in mijn geval: ingesteld op graden)
Zoek functie gebruikt, en die komt precies overeen met de Googlemaps locatie!

Gaat dus allemaal goed komen, bedankt voor alle (supersnelle!) reacties. Das nou de Transalpclub!
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline len_tour

Re: Negatief of dubbel-nul?
« Reactie #7 Gepost op: 02 mei 2013, 19:20 »
Mooizo, bedank de staat ook maar voor het in stand houden van de WW ;)

Lennert
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Brombeer

Re: Negatief of dubbel-nul?
« Reactie #8 Gepost op: 02 mei 2013, 20:33 »
(ik zie een min-teken dusss):
    Graden (d.d°) - 49.5000°, -123.5000°
    Minuten (d°m.m') - 49°30.0', -123°30.0'
    Seconden (d°m's'') - 49°30'00"N, 123°30'00"W

Dat is een scheidingsteken  :-*
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline len_tour

Re: Negatief of dubbel-nul?
« Reactie #9 Gepost op: 02 mei 2013, 20:45 »
Dat is een scheidingsteken  :-*

Soms wel soms niet  :angel:

Kijk maar naar het verschil tussen de cooordinaten met de aanduiding W van west = Negatief/min-teken

Bij de seconden notatie is het min teken weg en staat er een W bij   :)
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline EDxrv

Re: Negatief of dubbel-nul?
« Reactie #10 Gepost op: 02 mei 2013, 22:13 »
Ik ga zaterdag naar Ierland met hele gezin. Je moet niet met negatief werken maar gewoon met W  ipv E. West ipv East. Je zit west van greenwich.

Offline Brombeer

Re: Negatief of dubbel-nul?
« Reactie #11 Gepost op: 02 mei 2013, 22:33 »
Oepss neem me niet kwalijk heren. Ik zie nu pas welke 'min' je bedoelt.

Ik keek naar het (spreidings)teken tussen de letters en de cijfers :-[


Ik had het uberhaupt nog nooit zo gezien. In WGS 84 heb je in het coordinaat N........ (noordelijk halfrond) en W..... (of E.....). Geen plussen en minnen.


Ach koop toch een Garmin!  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline len_tour

Re: Negatief of dubbel-nul?
« Reactie #12 Gepost op: 02 mei 2013, 23:08 »
Ach koop toch een Garmin!  :)

Ach zoals je zelf al eerder postte hangt het er van af of je de coördinaten goed invoerd ::)
Voorbeeld, ik kreeg in een rally een waypoint-coordinaat door. Op de kaart kwam ik in Mali uit, terwijl het in Tsjechie had moeten liggen. De notatie klopte niet met het referentiesysteem >> GPS in de war.

Daarom vind ik dit soort topics zo leuk. De keer dat ik coördinaten krijg ga ik heel goed opletten op welk halfrond en oost of west van Greenwich  in relatie tot de wirwar van tekentjes en cijfers. Dus TwoPlugs bedankt voor de uitdaging  ;)
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Brombeer

Re: Negatief of dubbel-nul?
« Reactie #13 Gepost op: 03 mei 2013, 01:12 »
In that case, Lennert, hier wat voer.


:)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Two Plugs

Re: Negatief of dubbel-nul?
« Reactie #14 Gepost op: 03 mei 2013, 08:53 »
De 'W' (kan geen toeval zijn...  ;D ) ipv 'E' blijkt idd de crux.
TomTom Rules. De komende 3 weken ook weer een vergelijk met een Zumo, wordt weer leuk!

En idd... dit soort topicjes kan iedereen weer van leren!
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline len_tour

Re: Negatief of dubbel-nul?
« Reactie #15 Gepost op: 03 mei 2013, 09:29 »
In that case, Lennert, hier wat voer.


:)
  :o :'( Zoveel wil ik nou ook weer niet leren.... Ik heb wel ff snel gekeken hoe Mali tov Tsjechie zit maar kwam er niet uit  :-\

Enuh TT of Garmin ik hou het lekker bij mijn telefoontje met Osmand. Past beter bij mijn budget en werkt ook prima.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!