Auteur Topic: AT sputtert  (gelezen 3775 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Nahpets

AT sputtert
« Gepost op: 22 juni 2013, 17:25 »
Beste mensen,
Ik heb m'n AT uit '93 pas enkele weken, dus weet nog niet wat echt normaal voelt en klinkt, maar vandaag was het echt niet goed.  Ben trouwens al heel lang een transalp gewend.
Vandaag voor nieuwe banden geweest zo'n 30km van huis.  Op de terugweg sloeg de AT af op een afrit.  Daarna weer aangekregen, stukje verderop weer afgeslagen met een flinke knal....  Liep daarvoor onregelmatig en bokkig.  Op reserve gezet, daarna liep ie weer, bleef wel makkelijk aan maar wel wel onregelmatig qua toerental, vooral stationair voor t stoplicht te merken.  Net of ie valse lucht trekt of te weinig benzine krijgt, loopt een beetje rauw. Op tankstation ging er 19,2 liter in met 238km op de teller, dus met 1:12,3 best onzuinig, niet?  Zal 150km autoweg bij zitten.  Ik heb de voorbije weken steeds al het gevoel gehad dat ie wat te onregelmatig loopt. 
Ik heb de connector van dynamo naar spanningsregelaar enkele dagen geleden eruit geknipt en gesoldeerd, de connector was al ver heen, aardig samengeklontert.  De laadspanning op de accu was na solderen netjes 14v dus neem aan dat ik net op tijd was.  Of kan m'n cdi al deels naar z'n grootje zijn...?  Benzinepomp nog niet gecheckt, kan die dit veroorzaken?
Ideeen zijn welkom......!
Thnx stephan

Offline V-Twin

Re: AT sputtert
« Reactie #1 Gepost op: 22 juni 2013, 21:28 »
Kan van alles zijn maar meest aannemelijk is:
- kapotte / slechte accu
- benzine pomp
- lekkende inlaat rubbers door verharding of droogte scheurtjes.

Offline Hotel 317

Re: AT sputtert
« Reactie #2 Gepost op: 23 juni 2013, 00:57 »
Gewoon lekker beginnen met de benzinepomp reviseren.  Kost je drie a vier tientjes en neemt een hoop onzekerheid weg!

Die van mij kapte er tijdens een reis mee. éénmaal per dag een flinke afranseling met het zwaarste stuk boordgereedschap deed hem weer lopen.  ;D

Offline Nahpets

Re: AT sputtert
« Reactie #3 Gepost op: 23 juni 2013, 09:49 »
Ja zal beginnen met de benzinepomp, revisie en meteen diode erin.   Wat ik me afvraag is: functioneert die pomp eerst slechter voordat ie er helemaal mee kapt?
Slechte accu kan ik niet helemaal volgen eigenlijk.  De accu is redelijk.  Rubbers worden ook snel gecheckt.
zie foto's voor contactpunten. 

Offline Nahpets

Re: AT sputtert
« Reactie #4 Gepost op: 23 juni 2013, 14:47 »
Okee, ik zou wel beginnen met de benz.pomp maar de revisieset zal pas in de loop v.d. week arriveren, dus vandaag airbox, inlaatrubbers en chokepluggen gecheckt.  Alles okee.  Als je trouwens je oor op de bovenkant carburateur legt hoor je de chokepluggen schuiven, moet volgens mij voldoende zijn voor inspectie.  Want de rechter chokeplug terugschroeven koste toch bloed zweet en vloeken....

Offline mauppie

Re: AT sputtert
« Reactie #5 Gepost op: 23 juni 2013, 16:16 »
Okee, ik zou wel beginnen met de benz.pomp maar de revisieset zal pas in de loop v.d. week arriveren, dus vandaag airbox, inlaatrubbers en chokepluggen gecheckt.  Alles okee.  Als je trouwens je oor op de bovenkant carburateur legt hoor je de chokepluggen schuiven, moet volgens mij voldoende zijn voor inspectie.  Want de rechter chokeplug terugschroeven koste toch bloed zweet en vloeken....

Ik zal ze toch maar even loshalen en kijken of de veertjes niet verroest zijn en de plunjes schoon zijn ;)
Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Offline Nahpets

Re: AT sputtert
« Reactie #6 Gepost op: 23 juni 2013, 19:54 »
Ik zal ze toch maar even loshalen en kijken of de veertjes niet verroest zijn en de plunjes schoon zijn ;)

Thnx Mauppie, heb ik gedaan, vandaar de opmerking dat het lastig was aan de rechterkant.

Offline Hans Schaap

Re: AT sputtert
« Reactie #7 Gepost op: 24 juni 2013, 00:58 »
Lekkage aan de inlaatkant ( valse lucht aanzuigen) kun je het eenvoudigste testen met een startspray o.i.d.
Wanneer je bij draaiende motor bij de inlaatrubbers wat spuit mag het toerental niet veranderen.
Dit is een stuk nauwkeuriger dan het visueel inspecteren van de rubbers,.
Wanneer je deze beide methoden toepast sluit je problemen bij de inlaatrubbers vrijwel uit.


Doe dit niet op een heet blok in een afgesloten ruimte.


Als je een volle tank hebt kun je de brandstofpomp er tussenuit halen en kijken hoe de motor dan loopt.


Succes met zoeken naar de oorzaak.


Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline Miquel

Re: AT sputtert
« Reactie #8 Gepost op: 26 juni 2013, 09:39 »
Betreft het verbruik van 1:12:

Ik heb een 94r AT, bij aankoop verbruikte mijn twin 1:13. Bij mij was de buitenkabel van de choke te lang zodat ik altijd op de choke reed. Je zou eens kunnen proberen (bij warme motor) de chokekabel bij het stuur los te halen, veranderd het toerental dan zit het er dik in dat je het zelfde euvel hebt. Ik heb het kunnen oplossen door het rubber waar de kabel in de chokehendel zit af te knippen. Verbruik is nu 1:17 lange afstanden 1:20.
Miquel was TWINDRIVER
Lid sinds 2005



Transalp 1996

Offline Nahpets

Re: AT sputtert
« Reactie #9 Gepost op: 28 juni 2013, 10:38 »
Zo, carbs gesynct, stonden goed.   Ook de afstelling bekeken, de stelschroeven stonden respectievelijk 6 en 7,5 slagen uit....!   Teruggedraaid op fabrieksinstelling van 2,5.  Loopt meteen lekkerder, ik kan me ook voorstellen dat ie eerst veel te rijk stond en het verbruik daarom zo hoog was, toch?  De dikke henko sportdemper laat 'm waarschijnlijk ook iets rauwer stationair lopen.
Nu gaan rijden om het verbruik te checken.

Offline veerbol

Re: AT sputtert
« Reactie #10 Gepost op: 29 juli 2013, 23:13 »
En? Euvel inmiddels verholpen? Verbruik beter geworden?

Offline Nahpets

Re: AT sputtert
« Reactie #11 Gepost op: 30 juli 2013, 20:51 »
En? Euvel inmiddels verholpen? Verbruik beter geworden?

Bedankt voor de belangstelling veerbol!
Nou, net een dikke week terug van vakantie, en heb nog niet echt gereden met dit hete weer.....

Offline Nahpets

Re: AT sputtert
« Reactie #12 Gepost op: 31 juli 2013, 21:52 »
Vandaag lekker weer, 150 km gereden vanavond, bijgetankt en verbruik helaas nog steeds 1:12
Wellicht zit er een dyno kitje in zou dit de oorzaak kunnen zijn.  Hij rijdt als de brandweer namelijk...
Iemand nog tips?

Offline veerbol

Re: AT sputtert
« Reactie #13 Gepost op: 13 augustus 2013, 00:41 »
Van 1:12 word je niet blij en lijkt mij niet normaal. Mijn meisie rijdt 1:17. Maar die heeft dan wel een fluwelen handschoen (als ik met mijn Paradero achter aan rijd, haal ik de 1:19, normaal 1:16). Remblokken komen wel netjes vrij? Wielen gaan soepel rond? Geen rotte tandwielen?

't Knipperlicht van de AT werd roetig, wat duidde op een rijk mengsel. Ik heb met een uitlaatgasmeter van het garagebedrijf van mijn broer getest en had dezelfde ervaring: stelschroef van +/- 6 slagen terug gedraaid naar +/- 2,5... Verbruik maakte overigens niet veel uit. Wel toen we met 3 zware koffers 140km/u over de Franse autoroute reden. Toen stond ze pardoes zonder benzine. En das met 1 been best zwaar duwen met mijn Paradero over de vluchtstrook...

Ik wilde vóór een tandje meer, maar kan nergens zo'n tandwiel vinden. Wel een leuke site gevonden waar je kunt uitrekenen wat je toerental bij een bepaalde snelheid wordt als je een groter of kleiner tandwiel gebruikt: http://www.gearingcommander.com. Wel al met een kleiner achtertandwiel gereden (1 tandje), maar da's te weinig. Misschien 100 tpm minder op de snelweg.

Ook Heidenau winterbanden gebruikt. Noppenbanden verhoogt het verbruik ook aanzienlijk (1 à 2km minder per liter).

Hoe hard rijd jij bij een gebruik van 1:12? Poeslief of hang je aan het gas?

Offline Nahpets

Re: AT sputtert
« Reactie #14 Gepost op: 14 augustus 2013, 22:34 »
Nee van 1:12 word ik niet blij, nog los van de benzineprijs houdt ik het gevoel dat er iets niet goed is, zit me niet lekker natuurlijk.  Over 2 weken ga ik uitgebreid onderhoud doen, ook klepspeling checken, daarna maar weer eens checken.  Anders wordt het carbs demonteren vrees ik om te controleren wat daar aan de hand is.
Ik rijd op splinternieuwe michelin anakee's 3, dus dat is het niet.  Bij mijn laatste meting van het ritje van pakweg 150 km reed ik 70km autoweg met 140kmh en 80 km binnendoor door de limburgse en belgische heuvels, maar wel doorgaande wegen waar je tussen de 50 en 100kmh bereikt.  Een collega met een zelfde @ haalt hier 1:16.
Tandwielen zijn prima en de wielen draaien ook goed rond, hooguit een klein schurend geluidje bij de achterschijfrem als ie op de middenbok staat bij een natte poetsbeurt, maar vind ik normaal, had mijn vorige motor ook en die was wel zuinig (TA).

Iemand een idee wat de Henko open sportdemper voor invloed heeft?  En een dyno kitje?  Weet trouwens niet of die erin zit.
Ik heb ook nog het voornemen om de tip van miquel met de chokepluggen te testen.  Visueel gecheckt, zijn okee. Ook de inlaatrubbertest van Hans Schaap nog niet uitgevoerd (shame......).   Kan toch ook met remreiniger, toch..?
Bedankt voor het meedenken veerbol!

Nog meer ideeën?


Offline Nahpets

Re: AT sputtert
« Reactie #15 Gepost op: 30 augustus 2013, 21:22 »
Groot onderhoud gedaan afgelopen week.  Alles stond perfect, kleppen, sync en carbschroeven.  Mijn collega sleutelaar viel op dat mijn choke geen 2 standen heeft (klein klikje in het midden ontbrak) en dat de chokeslag minder was dan bij hem.  Ik dach 2 standen...?  Had mijn TA ook niet. 
De stelschroef in de chokekabel (zo'n 20cm van het handvat) stond helemaal uitgedraaid.  Daarmee maak je de buitenkabel langer.  Helemaal ingedraaid en het verbruik gecheckt: 1:18,5.....!     Met open sportdemper.
Hij loopt nu ook niet meer rauw, uitlaat ploft nu wel.   Klinkt fantastisch maar is eigenlijk gek dat ie ploft nu hij minder rijk staat.  Hier schrijft een tevreden mens :)