Auteur Topic: "rare" lampen in mijn koplamp RD07  (gelezen 7890 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michaelmiata89

"rare" lampen in mijn koplamp RD07
« Gepost op: 05 mei 2013, 19:41 »
Vandaag lekker weze klussen aan mijn "nieuwe" AT.
Ik had een aantal zaken staan die ik wilde doen/nazien.

Zo heb ik vandaag mijn uitgaande as gecontroleerd, die ziet er gelukkig nog goed uit.
Mijn topkoffer(rekje) van Coocase aangepast zodat ik deze rechtstreeks op de het rekje van de AT kon bouten.

Dashbord/cockpit verlichting veranderen naar mijn huiskleurtje. In de Chevy's van mijn vrouw en van mij heb ik alle lampjes in het dashboard en AC bediening etc vervangen voor blauwe leds. dus de AT moest er ook aan geloven.
Daarnaast wilde ik xenon inbouwen in de AT, ik had nog een setje H4 duaal xenon liggen. Maar nadat ik alles uit elkaar had, merkte ik dat ik wel hele rare bolletjes in de koplampen heb zitten. Het zijn 35/35w bajonet lampen. Ik had deze nog nooit eerder gezien.



Xenon gaat h'm dus nu niet worden.
Iemand een idee hoe ik dit kan modificeren, of moet ik nieuwe koplampen hebben waar ik dan de xenon lampen in kan zetten?

Africa Twin 95 RD07

Offline V-Twin

Re: "rare" lampen in mijn koplamp RD07
« Reactie #1 Gepost op: 05 mei 2013, 19:53 »
Ik vermoed dat je een voormalige Italiaanse AT hebt gescoord.
Aan het framenr kan je zien waar je AT oorspronkelijk vanaf nieuw op de weg is gezet.

Als je hier H4 of Xenon in wilt bouwen zal je naar een andere koplampenset moeten en zal je het elektrisch deel ook moeten aanpassen.
Ik vermoed zo maar dat alle stroom voor je dimlicht nu via de schakelaar loopt en je grootlicht mogelijk ook. Met H4 55/60W moet je dit niet willen want dan fikt je schakelaar uit.
Als je handig bent zou je ook twee lossen ronde lampen van Louis kunnen nemen en die monteren op het frame waar je huidige koplampen op gemonteerd zitten.



Offline Michaelmiata89

Re: "rare" lampen in mijn koplamp RD07
« Reactie #2 Gepost op: 07 mei 2013, 14:28 »
Beste V-Twin,

Dat het een Italiaan in dat is heel goed mogelijk. (ik weet niet precies waar ik dat aan het framenummer aan kan zien, maar na enig google werk lijkt dat er idd op.
Heb of weet jij een schema hoe de stroomvoorziening loopt van mijn fiets tov een "NL fiets"

Thx

Grt,
Michael
Africa Twin 95 RD07

Offline Brombeer

Re: "rare" lampen in mijn koplamp RD07
« Reactie #3 Gepost op: 07 mei 2013, 14:39 »
Ik vind het maar vreemd weer.

Uit welk jaar is die?
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Michaelmiata89

Re: "rare" lampen in mijn koplamp RD07
« Reactie #4 Gepost op: 07 mei 2013, 17:36 »
Hij is uit '95.
RD07 staat erop het type plaatje.
Africa Twin 95 RD07

Offline Brombeer

Re: "rare" lampen in mijn koplamp RD07
« Reactie #5 Gepost op: 07 mei 2013, 20:20 »
Haynes werkplaatshandboek schrijft voor alle jaren XRV 750 de 60/55W (zgn. H4) halogeen lampen voor. Dit is ook terug te herleiden op de beide bijbehorende relais in alle schema's die Haynes toont (linksonder):




Ik zou eens kijken of deze bajonetfitting niet in de originele H4 gepropt zit. Anders zijn de lampen mogelijk al eens eerder vervangen..?
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline V-Twin

Re: "rare" lampen in mijn koplamp RD07
« Reactie #6 Gepost op: 09 mei 2013, 09:50 »
Brom, wat je zegt een Bulp in een H4 fitting proppen dat gaat niet.
Italiaanse RD03 en RD04 hebben ook altijd Bulp lampjes gehad maar dit is inderdaad de eerste 07 die ik met dergelijke lampen zie.
Het elektrisch schema van de verschillende AT's zijn niet gelijk en kunnen per landen groep verschillen. Je moet dus ff goed kijken naar de code van de AT alvorens je een schema kiest.


Erik

  • Gast
Re: "rare" lampen in mijn koplamp RD07
« Reactie #7 Gepost op: 09 mei 2013, 19:30 »
De "Milkakoe" (RD07 van '93), die al een aantal jaren in bezit is van m'n zussie, had deze lampen ook en dat is zeker een Italiaanse import.

Gewoon een andere H4 koplampset scoren en overbouwen, aansluiten en OK. Nooit ergens een probleem mee gehad. Scheelt ook behoorlijk in lichtopbrengst  :)

Offline Pakfiets

Re: "rare" lampen in mijn koplamp RD07
« Reactie #8 Gepost op: 09 mei 2013, 19:51 »
Michael,

Joe hebt meel (PM).

Offline Michaelmiata89

Re: "rare" lampen in mijn koplamp RD07
« Reactie #9 Gepost op: 10 mei 2013, 09:27 »
Inmiddels heb ik via Marktplaats een koplamp unit kunnen scoren.
(schijnt wel een barstje in het glas te zitten, maar met wat bakken in de oven kan ik wellicht mijn eigen glas overzetten"
Heb je voor de milkakoe ook de bedrading verder aangepast? Ik zie idd verschillen in de diverse schema's en zie dat bij de Italiaanse idd de verlichting niet via een relais loopt.

Nu zitten er 35/35w lampen in. Er gaat een setje xenon 35w lampen in, dus in principe hoeft dat niet zoveel meer stroom/problemen te leveren...toch?

@pakfiets. nogmaals bedankt:-)
Africa Twin 95 RD07

Offline V-Twin

Re: "rare" lampen in mijn koplamp RD07
« Reactie #10 Gepost op: 10 mei 2013, 15:20 »
Inmiddels heb ik via Marktplaats een koplamp unit kunnen scoren.
(schijnt wel een barstje in het glas te zitten, maar met wat bakken in de oven kan ik wellicht mijn eigen glas overzetten" ......

Het zal mij niet verbazen als de glazen, die feitelijk als een soort lens werken in combinatie met de reflector niet geheel gelijk zijn.
M.a.w. je zou dus mogelijk geen goede lichtbundel krijg maar veel strooilicht.
Dat effect van veel strooilicht zal verder worden versterkt door de montage van de Xenon lampen.
Hoeveel wettelijk legaal is het praktisch ongewenst omdat het enorm verblindend werkt omdat zowel de bulp als H4 koplamp niet voor Xenon verlichting is ontworpen.
Je zal met Xenon best wel meer gaan zien in het donker maar of je tegenliggers blij van jou worden dat durf ik ernstig te betwijfelen zeker als de lens van een H4 lamp niet gelijk is aan die van een bulp koplamp.

Als je beide koplampen wilt laten branden adviseer ik je om zeker een relais in de bedrading op te nemen. Er zullen ongetwijfeld nu lezers gaan roepen dat ze al jaren zonder relais rondrijden met dubbele koplampen. Dat zal allemaal wel zo zijn maar weet dat Honda het er niet voor lauw loenen er op heeft gezet bij AT's die af fabriek met dubbelwerkende koplampen rijden en weet ook dat de bedrading van een AT op zichzelf al behoorlijk licht is uitgevoerd.

Succes.




Offline Michaelmiata89

Re: "rare" lampen in mijn koplamp RD07
« Reactie #11 Gepost op: 10 mei 2013, 22:40 »
Ben het helemaal met je eens wat betreft het strooilicht.
Ik heb onlangs in mijn Chevrolet Avalanche retrofit projector lampen in de bestaande koplamp units gebouwd. Het was ff wat werk, maar ik heb nu een prachtige "cut-off"en nul komma nul strooilicht.
Ik neem je advies van harte en plaats een relais tussen de schakelaar en de lampen!

Africa Twin 95 RD07

Offline V-Twin

Re: "rare" lampen in mijn koplamp RD07
« Reactie #12 Gepost op: 10 mei 2013, 22:43 »
 8) ;)
Succes.

Erik

  • Gast
Re: "rare" lampen in mijn koplamp RD07
« Reactie #13 Gepost op: 11 mei 2013, 06:40 »
De Milkakoe rijdt al meer dan 130000km met H4 lampen en zonder relais, en inderdaad zonder enig probleem  ;) het kán dus idd wel goed gaan.

Wel zorgen dat de schakelaar en alle stekkerverbindingen schoon en goed zijn.
Een relais inbouwen is natuurlijk wel veiliger maar nu zit ik te denken; Mieps d'r AT (RD07 '94, een echte Ollandse fiets) heeft volgens mij ook geen relais in de verlichting zitten of ik moet me nu erg vergissen..

Offline V-Twin

Re: "rare" lampen in mijn koplamp RD07
« Reactie #14 Gepost op: 11 mei 2013, 08:47 »
@ Erik,
Voor zeker dat in Miep d'r fiets een relais zit.
Ik denk dat door ouderdom en een vervuilde schakelaar het risico om zonder relais twee koplampen tegelijk van stroom te voorzien wel steeds groter wordt, zeker als de motor ook nog eens een buitenslaper is/was. Maar goed iedereen kan natuurlijk het risico nemen anders wordt het wel saai hier als niemand meer wat te vragen heeft  ;D

Offline Brombeer

Re: "rare" lampen in mijn koplamp RD07
« Reactie #15 Gepost op: 11 mei 2013, 14:02 »
1) Brom, wat je zegt een Bulp in een H4 fitting proppen dat gaat niet.

2)Italiaanse RD03 en RD04 hebben ook altijd Bulp lampjes gehad maar dit is inderdaad de eerste 07 die ik met dergelijke lampen zie.

3)Het elektrisch schema van de verschillende AT's zijn niet gelijk en kunnen per landen groep verschillen. Je moet dus ff goed kijken naar de code van de AT alvorens je een schema kiest.

1) Nee ik dacht meer aan een adaptor van H4 naar Bol. Ik heb nooit geweten dat de Italiaanse markt bollen gebruikte. H4 is toch een EG-richtlijn? Ik vind het nog steeds maar vreemd.

2) Vandaar.

3) Weet ik. Ik postte alleen maar dat schema om de boel aan het denken te zetten. Grappig is wel dat het schema heel Europa omvat behalve Duitsland (omdat bijv. daar o.a. beide dimlichten moesten branden en hier niet).

Ik zou op zich wel willen weten hoe het nu precies zit met het afwijkende voorschrift want een RD07 heeft per definitie een relaisgeschakelde H4 lamp. punt.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Hotel 317

Re: "rare" lampen in mijn koplamp RD07
« Reactie #16 Gepost op: 11 mei 2013, 14:12 »
Nu we het toch over koplampen hebben: Zie ik goed dat de Nederlandse Twins (1991) een relais mist (1 koplamp aan) , i.t.t. de rest van europa?  (twee relais / koplampen).

Ik wil graag dubbele koplampen, maar heb geen zin om naast een EU-reflector, ook nog een dag bezig te moeten zijn met de kabelboom.

Offline V-Twin

Re: "rare" lampen in mijn koplamp RD07
« Reactie #17 Gepost op: 11 mei 2013, 14:38 »
Nu we het toch over koplampen hebben: Zie ik goed dat de Nederlandse Twins (1991) een relais mist (1 koplamp aan) , i.t.t. de rest van europa?  (twee relais / koplampen).
Ik wil graag dubbele koplampen, maar heb geen zin om naast een EU-reflector, ook nog een dag bezig te moeten zijn met de kabelboom.

Dat heb je inderdaad heel goed gezien.

Offline Hotel 317

Re: "rare" lampen in mijn koplamp RD07
« Reactie #18 Gepost op: 11 mei 2013, 18:11 »
Ik heb beneden even gespiekt, maar what-the-freak?

Het is een relais wat klikt als ik met groot licht flits is niet dit exemplaar, maar 1 waar de (witte) connector niet haakt op staat. Er zitten maar liefst acht aders in, twee in elk van de vier aansluitpunten.

CMSNL in de fout?  Ik had een dwaas idee om met een tussenstekker, alsnog mijn zin te krijgen zonder de bestaande draadboom uit elkaar te hoeven peuzelen.  darn.

Offline Brombeer

Re: "rare" lampen in mijn koplamp RD07
« Reactie #19 Gepost op: 11 mei 2013, 19:06 »
Ik heb Duitse import, dus beide lampen aan.

Maar ik vind overdag 1 lamp stoerder staan. Ik ben al 10 jaar bezig om die ene lamp apart te schakelen.


(tis dat jullie er weer over zijn begonnen)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Hotel 317

Re: "rare" lampen in mijn koplamp RD07
« Reactie #20 Gepost op: 12 mei 2013, 17:21 »
Heb je misschien eens tijd/zin om te kijken of er wat uit te wisselen / ruilen valt?

jij blij, ik blij  ;)

Erik

  • Gast
Re: "rare" lampen in mijn koplamp RD07
« Reactie #21 Gepost op: 12 mei 2013, 18:27 »
@ Erik,
Voor zeker dat in Miep d'r fiets een relais zit.

Ik ga 'm binnenkort zoeken Bram  ;)

Mieps d'r fiets staat op de nominatie op een beetje gerestaureerd te worden, beetje mos verwijderen enzo  ;D

Offline Brombeer

Re: "rare" lampen in mijn koplamp RD07
« Reactie #22 Gepost op: 13 mei 2013, 23:22 »
Heb je misschien eens tijd/zin om te kijken of er wat uit te wisselen / ruilen valt?

jij blij, ik blij  ;)

Hoezo, wou je m'n kabelboom hebben..?  ;D

Maar, wat valt er te ruilen dan?
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Michaelmiata89

Re: "rare" lampen in mijn koplamp RD07
« Reactie #23 Gepost op: 14 mei 2013, 09:14 »
Inmiddels is mijn "nieuwe" lampunit binnen gekomen en heb ik gister een en ander uitgewisseld, xenon geinstalleerd etc.
Ik ben blij met het resultaat.
Dit geeft flink meer licht op de weg.
Africa Twin 95 RD07

michel1969

  • Gast
Re: "rare" lampen in mijn koplamp RD07
« Reactie #24 Gepost op: 27 mei 2013, 08:31 »
michael zou je ook een foto kunnen plaatsen hoe het eruit ziet? ben wel benieuwd ook waar je die set gekocht hebt?

michel

Offline Michaelmiata89

Re: "rare" lampen in mijn koplamp RD07
« Reactie #25 Gepost op: 27 mei 2013, 10:39 »
Hoi Michel,

Welke set bedoel je precies?
De xenon lampjes en starters komen bij Dealextreme.com vandaan.
De "nieuwe" lampunit heb ik van Marktplaats gescoord.

Michael
Africa Twin 95 RD07

Offline Albert Oosting

Re: "rare" lampen in mijn koplamp RD07
« Reactie #26 Gepost op: 30 augustus 2013, 10:25 »
Voor diegene die niet van sleutelen houdt maar toch xenon wil, http://stores.ebay.de/termoliafricatwin. Is plug en Play. Als je hem googled vindt je ook een shop buiten ebay om. Heel veel voor de AT. Heb nu de RD04 met zijn xenon set uitgerust. werd geleverd inclusief de lampset (het glas met spiegel etc.) Super goed licht!