Auteur Topic: Speling voorvork XL600V Transalp '95  (gelezen 2297 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Karin

Speling voorvork XL600V Transalp '95
« Gepost op: 11 mei 2013, 14:12 »
Beste mensen,

De voorvork van mijn Xl600V Transalp '95 heeft nogal wat speling. Bij ieder bultje en hobbeltje voel je een tik in de voorvork. Het zit niet in de balhoofdlagers, deze zijn afgelopen zomer beide vernieuwd en staan goed afgesteld.

Welke delen in de voorvork veroorzaken de speling? Zelf denk ik onderdeel 10 en 17 op bijgevoegde tekening. Dat zijn de top- en bottom bush. Kan het zijn dat deze versleten zijn waardoor er speling ontstaat?

Heeft er hier iemand ervaring mee? De motor heeft nu 73.000km gelopen.

Alvast bedankt,

Karin

Offline V-Twin

Re: Speling voorvork XL600V Transalp '95
« Reactie #1 Gepost op: 11 mei 2013, 14:42 »
10 en 17 komen hier inderdaad voor in aanmerking. Overigens als je gaat repareren moet je toch wel rekening houden dat je 13 tm 16 ook moet vervangen. Ik weet niet waar je woont maar als je zelf de voorpoten demonteert en er mee naar een HK suspension servicecenter gaat dan kijken mensen die er echt verstand van hebben omdat er ook meer loos kan zijn. 8 en 11 kunnen ook slijtage sporen hebben.
Succes.

Offline Cas

Re: Speling voorvork XL600V Transalp '95
« Reactie #2 Gepost op: 11 mei 2013, 17:57 »
18 ook, dat is bij mij het geval.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline chaos

Re: Speling voorvork XL600V Transalp '95
« Reactie #3 Gepost op: 11 mei 2013, 18:06 »
met 73.000 km vind ik het wel erg snel als die onderdelen versleten zijn

je zegt dat je balhoofdlager vernieuwd en afgesteld is, afgelopen zomer. heb je die nog een keer gecontroleerd?

Offline Hans Schaap

Re: Speling voorvork XL600V Transalp '95
« Reactie #4 Gepost op: 12 mei 2013, 15:19 »
Karin
Je kunt precies voelen waar de speling zit.
Het nieuwe balhoofdlager is geen garantie dat er geen speling opzit het kan nodig zijn het lager na te stellen.
Als je de voorvorkrubbers even om hoog schuift en het wiel vrij houdt van de grond kun je met je vinger op het onderste balhoofdlager en bij de voorvorkkeerring voelen of het in de poot zit of in het lager.
Dan weet je welke van bovengenoemde acties je moet doen.


Gemakshalve heb ik aangenomen dat je veren met een lichte voorspanning in de poot gemonteerd zijn en de voorvorkolie niet al te oud is.


Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline Karin

Re: Speling voorvork XL600V Transalp '95
« Reactie #5 Gepost op: 12 mei 2013, 21:57 »
Bedankt voor de reacties. Ik ga controleren waar de speling zit.

Offline Karin

Re: Speling voorvork XL600V Transalp '95
« Reactie #6 Gepost op: 15 mei 2013, 21:37 »
Ik heb de poten terug in de motor gestoken. Als ik aan de poten trek voel ik wat speling op het balhoofd. Het is net zo'n tik. Moet het balhoofd zo strak staan dat je geen speling meer voelt?

Als ik de binnenpoten vasthoud en de buitenpoten zijdelings beweeg, voel ik ook wat speling. Niet veel maar het is er wel. Mogen deze poten iets speling hebben of helemaal niet?

Offline The Headless Horseman

Re: Speling voorvork XL600V Transalp '95
« Reactie #7 Gepost op: 15 mei 2013, 22:41 »
Als ze helemaal uitgeveerd zijn (en de geleidebussen dus best dicht bij elkaar zitten) zal er best wat speling zijn. Op het moment dat de poten ingeveerd zijn zou je m.i. eigenlijk geen speling moeten voelen  :-\
Maar goed, wil je écht zeker weten of het in het inwendige zit zul je ze toch even open moeten trekken en nakijken en meten.

Ik zou eerst maar eens die speling op het balhoofd er uit halen, speling daar is sowieso niet goed. Check de lagers (misschien zijn ze al weer ingeslagen) en stel opnieuw spelingloos af. Ze moeten dus niet strak, maar zónder speling soepel draaien  ;)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Karin

Re: Speling voorvork XL600V Transalp '95
« Reactie #8 Gepost op: 28 mei 2013, 15:36 »
De speling in het balhoofd is er uit. Ik heb weer met de motor gereden, er is niets meer aan te merken. Dhet probleem heeft toch bij het balhoofd gezeten.

Bedankt voor de reacties!

Offline Waffie

Re: Speling voorvork XL600V Transalp '95
« Reactie #9 Gepost op: 28 mei 2013, 17:34 »
 hiep hiep hoera voor je zelf...
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl