@ Elie... hoeveel km rijd jouw kennis per jaar op de R1 en onder wat voor weersomstandigheden, wat voor belasting, etc?
De gemiddelde Transalprijder kijkt toch wat minder nauw naar de km teller en de weersomstandigheden...
Schoonmaken van de ketting vind ik (uitgaande van gewoon gebruik op de verharde weg en af-en-toe een gravel-; of zandpad) verspilde energie.
Gebruik gewoon DID of Regina kettingen op de Dero en de Alp, en ben onlangs van Motul Chainlube (spuitbus) overgestapt naar Motul Chainlube Offroad omdat ik er achter kwam dat deze nóg beter aan de ketting hechte.
Onder normale omstandigheden (zomer, droog weer) smeer ik elke 1.000 / 1.500 km, na een lange rit als de ketting dus nog warm is. Nooit vlak voor een rit als de ketting koud is. En altijd op de binnenkant van de ketting; de middelpuntvliegendekracht (...) slingerd het smeermiddel wel naar de buitenkant.
Alleen bij regen en/of in de winter voer ik de frequentie op naar 1x per 500 km.
Zoals ook op een andere topic vermeld, doe ik gemiddeld ruim 30.000 km met een setje.
Heb ooit een automatische kettingsmeerinstallatie geprobeerd, maar dat doe ik nooit weer. Met 20.000 km was mijn ketting schoon af. Ff afgezien van de smeerboel, óók als de installatie goed is afgesteld.
Uitzondering is idd de Osco, omdat je deze handmatig kunt bedienen.
Voordeel van het smeren met het Motul spuitbusje: is ook een ideaal moment om de achterband weer eens goed te controleren... heeft me al 3x een lekke band gescheeld omdat ik bijtijds een stukje glas of metaal in het rubber ontdekte...