Auteur Topic: Ketting smeren?  (gelezen 4695 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

baggen

  • Gast
Ketting smeren?
« Gepost op: 04 april 2009, 13:28 »
Hallo, ik heb m'n nieuwe transalp 2 weken, ik kan in het boekje niets vinden over de ketting smeren. Dat moet toch af en toe? (hoor ik om me heen). Mag ik wat tips over frequentie en hoe je dat doet?

Gr. Steven

Offline mrpink

Re: Ketting smeren?
« Reactie #1 Gepost op: 04 april 2009, 13:30 »
Mijn osco zegt afhankelijk van de weersomstandigheden, na elke 350 km. Gelukkig doet hij dan de rest...

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Ketting smeren?
« Reactie #2 Gepost op: 04 april 2009, 14:28 »
Er zijn zat threads op dit forum die dit topic voldoende behandelen. Zoek ze eens na ;)
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

RexLex

  • Gast
Re: Ketting smeren?
« Reactie #3 Gepost op: 04 april 2009, 14:54 »
Er zijn zat threads op dit forum die dit topic voldoende behandelen. Zoek ze eens na ;)

Nou, je bedoelt dan het oude forum, op het nieuwe forum heb ik het nog niet zo vaak voorbij zien komen. :-X

Als je het smeren van de ketting om de tankbeurt doet en ook eens de ketting schoonmaakt voor het invetten komt het wel goed.
Het smeren van de ketting is ook afhankelijk van de weersomstandigheden, regent het dan vaker dan met droog weer. kijk ook eens naar je ketting, zitten er heel veel glimmende stukjes op dan had er al een paar km eerder vet op gemoeten.

baggen

  • Gast
Re: Ketting smeren?
« Reactie #4 Gepost op: 04 april 2009, 15:06 »
Dank je!

Offline Elie

Re: Ketting smeren?
« Reactie #5 Gepost op: 10 augustus 2009, 23:55 »
Onlangs reden we met 5 vrienden samen een rondrit van het leger in Ieper van 150km. Toen we na afloop naar huis vertrokken nog even staan praten bij 1 v/d 5 die met een Yamaha R1 rijd. Ik zag de rolletjes van zijn ketting blinken en wees hem erop dat ie dringend eens moet wezen smeren. Waarop ik het schokkende antwd krijg van; ik smeer daar nooit aan :o Hij heeft al 36000 km met zijn eerste set zonder smeren. Hij doet enkel een beetje olie aan als de rolletjes oppvlakkige roestvorming vertonen tot die terug blinken, anders nooit. Enkel als hij op onderhoud gaat is de ketting gesmeerd door de dealer. Met zijn eerste R1 was de ketting na 9500km versleten. Al het vuil bijft kleven aan je ketting van het vet en nu niet en ik heb al 3x zoveel km's zegt hij. Wie durft het nadoen :-\?Ik smeer telkens ik zie dat de rolletjes blinkende vlakjes beginnen te vertonen met een teflon spray.
Honda transalp '92 pd06 paars-grijs

baggen

  • Gast
Re: Ketting smeren?
« Reactie #6 Gepost op: 11 augustus 2009, 07:26 »
Tja, het kan verkeren. Inmiddels heb ik een interval van 500 km die ik in de gaten hou. En dan even snel met zo'n spuitbus.

Offline Two Plugs

Re: Ketting smeren?
« Reactie #7 Gepost op: 11 augustus 2009, 07:42 »
@ Elie... hoeveel km rijd jouw kennis per jaar op de R1 en onder wat voor weersomstandigheden, wat voor belasting, etc?

De gemiddelde Transalprijder kijkt toch wat minder nauw naar de km teller en de weersomstandigheden...

Schoonmaken van de ketting vind ik (uitgaande van gewoon gebruik op de verharde weg en af-en-toe een gravel-; of zandpad) verspilde energie.

Gebruik gewoon DID of Regina kettingen op de Dero en de Alp, en ben onlangs van Motul Chainlube (spuitbus) overgestapt naar Motul Chainlube Offroad omdat ik er achter kwam dat deze nóg beter aan de ketting hechte.

Onder normale omstandigheden (zomer, droog weer) smeer ik elke 1.000 / 1.500 km, na een lange rit als de ketting dus nog warm is. Nooit vlak voor een rit als de ketting koud is. En altijd op de binnenkant van de ketting; de middelpuntvliegendekracht (...) slingerd het smeermiddel wel naar de buitenkant.

Alleen bij regen en/of in de winter voer ik de frequentie op naar 1x per 500 km.
Zoals ook op een andere topic vermeld, doe ik gemiddeld ruim 30.000 km met een setje.

Heb ooit een automatische kettingsmeerinstallatie geprobeerd, maar dat doe ik nooit weer. Met 20.000 km was mijn ketting schoon af. Ff afgezien van de smeerboel, óók als de installatie goed is afgesteld.

Uitzondering is idd de Osco, omdat je deze handmatig kunt bedienen.

Voordeel van het smeren met het Motul spuitbusje: is ook een ideaal moment om de achterband weer eens goed te controleren... heeft me al 3x een lekke band gescheeld omdat ik bijtijds een stukje glas of metaal in het rubber ontdekte...  ;)
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline PimW

Re: Ketting smeren?
« Reactie #8 Gepost op: 11 augustus 2009, 22:43 »
Ik doe om de paar 100 km even de ketting inspuiten met vet, inderdaad aan de binnenkant op de rolletjes. Altijd na gereden te hebben. Dan het liefst een nachtje in laten werken (staat op t busje).
Als ik (lang) door de regen gereden heb smeer ik hem bij thuiskomst ook wel.

En inderdaad als je dan toch zit ff de achterban deen rondje draaien en stukkies glas en steentjes eruit frotten. Banden kijk ik sowieso om de zoveel tijd na.

Laatst vond ik er een omgevouwen spijker in!

Offline trhansalp

Re: Ketting smeren?
« Reactie #9 Gepost op: 12 augustus 2009, 12:51 »
Op de alp had ik een osco smeersysteem. Dat werkt met olie. Heel tevreden daarover. Ik deed dat iedere week 1 a 2 keer pompen. Zo ongeveer na 300 km. En altijd na het rijden zodat de olie goed kan intrekken. Bij regen iets meer olie. Regelmatig ook even op de bok om achterband te controleren en de ketting extra te olien.
Tja wel een wat vettige velg en rondom het voortandwiel maar wel goed schoon te maken.

Bij groot onderhoud, zo eens per jaar dan reinig ik de ketting en tandwielen helemaal met zo'n kettingreiniger. Dat is een bakje dat je om de ketting klemt en vervolgens kettingreiniger erin spuit terwijl de ketting er doorheen looopt. De vuile olie, zandresten etc spoel je er dan vanaf. Resultaat een hele schone ketting. Vervolgens weer helemaal olien en vooral laten intrekken en niet gelijk ermee wegrijden. Dan doe ik dan ook nog even met een vette doek de ketting vettig maken.

Mijn vader deed vroeger (oeps ik wordt oud) met zijn Berini de ketting eraf en dan koken in een soort van olie/vet. Dat was werkelijk super. Of is dit nu nostalgie?

 
Nog even en dan stopt deze hobby.

Offline PimW

Re: Ketting smeren?
« Reactie #10 Gepost op: 12 augustus 2009, 14:21 »
Die ketting had geen kunststof rolletjes denk ik.

Offline Goobi

Re: Ketting smeren?
« Reactie #11 Gepost op: 12 augustus 2009, 19:28 »
Op mijn TA zit een Scott Oiler en dat werkt prima :P. Beetje in de gaten houden of de ketting goed in de olie zit en of het reservoir nog vol genoeg is. Dit seizoen na 2500 km 1x bijgevuld en voor de zekerheid de ketting handmatig schoongemaakt en ingesmeerd met Scottoil. Dit heb ik gedaan omdat de ketting via de scottoiler eigenlijk alleen maar bij de buitenste schakels gesmeerd wordt (alhoewel de olie zich ook wel naar de binnenkant zal verspreiden).

GJ
XL 700 V Transalp (2008, blue)

Offline trhansalp

Re: Ketting smeren?
« Reactie #12 Gepost op: 12 augustus 2009, 23:20 »
Die ketting had geen kunststof rolletjes denk ik.

Nee, denk het niet. maar de essentie van mijn bijdrage is dat ik geloof in geoliëde kettingen. dat lekker overal tussen zit.
Nog even en dan stopt deze hobby.

Offline Elie

Re: Ketting smeren?
« Reactie #13 Gepost op: 13 augustus 2009, 01:18 »
@Two Plugs: Ik weet niet hoeveel km per jaar hij aflegt en hoe hij rijdt. We reden met 5 in groep de ganse dag dus kon hij niet verder dan ons gematigd tempo te volgen, maar ik heb kunnen verstaan dat het wel een snelrijder is >:DIn de regen en in de pekel zal hij wel niet rijden denk ik, enkel als het mooi weer is.
Honda transalp '92 pd06 paars-grijs