Techniek > Honda Transalp

Bougie scheef en muur vast

(1/2) > >>

Bill:
Bij mijn alp zit in de voorste cilinder de rechte bougie muurvast >:(
Dat is gekomen nadat ik de bougies wilde verversen. 3 kreeg ik er vrij gemakkelijk uit maar de laatste zat muurvast en had ik kruipolie en brute kracht nodig 8)
Een nieuwe er indraaien is niet volledig gelukt :-X  De bougie ging steeds scheef als ik hem in wilde draaien. Ik zag dat het schroefdraad beschadigd was. Aangezien ik toch wilde rijen met het NTT heb ik de bougie er maar weer scheef ingedraaid totdat hij niet verder wilde :-\  Hij moet nog een aantal slagen verder maar dat lukt absoluut niet :(
Nu wil ik een helicoil plaatsen maar dan zonder de kop te verwijderen. Jeroen kwam met de optie om beide bougies te verwijderen en dan via de ene opening af te zuigen terwijl de andere uitgeboord wordt en nieuw draad wordt getapt waarna de helicoil erin moet. Uiteraard met gesloten kleppen.


De vraag is: heeft iemand dit al eens gedaan en is dat gelukt? En kan het kwaad om de bougie gewoon te laten zitten ondanks dat deze er niet helemaal in is gedraaid???

PimW:
Moeilijk schoon te krijgen, cilinderwand is vettig en dan zuig je kleine spaantjes niet op. Daarbij kun je maar heel moeilijk controleren.
Perslucht kan spaantjes juist tussen de zuiger en cilinderwand persen...

Ik vind het maar een spannend idee en zou zeggen: klik
 ;)

Erik:
Doe het goed of doe het niet.. gewoon die kop eraf en repareren. Dan heb je zekerheid dat het goed gebeurt en zo'n werk is dat nu ook weer niet.

EelkoL:

--- Citaat van: Erik op 17 mei 2013, 00:17 ---Doe het goed of doe het niet..

--- Einde van citaat ---
+1

Hans Schaap:
Wanneer je een goede revisieset gebruikt kan het zonder problemen met gemonteerde kop.
In dit geval betreft het de bougie aan de zijkant en dat maakt het net even eenvoudiger uit te voeren dan wanneer het de voorste bougie zou betreffen.


Maar hieronder staat de werkwijze:

1. Raadpleeg eerst het werkplaatshandboek voor
demontage van de bougie.
2. Verdraai de krukas tot de zuiger van de te
repareren cilinder in uitlaatslag stand staat.
De uitlaatklep staat dan open. Zorgt u voor
voldoende ruimte tussen cilinderkop en
bovenkant zuiger om een vrije uitloop van de
ruimer-tap te creëren.
3. Draai de ruimer-tap in het defecte bougiegat
met een dunwandige bougiedopsleutel 16 mm
(5/8) om niet het risico te lopen dat een gewone
dopsleutel te dik is bij bepaalde merken
motoren. Let goed op dat u de ruimer-tap niet
scheef indraait! U schroeft de ruimer-tap
helemaal tot het einde van de draad in het
defecte bougiegat.
4. Draai de ruimer-tap uit het bougiegat. Blaas dan
met een lang, dun luchtpistool door de
bougiegat opening in de cilinder. Hierdoor
verdwijnen de metaaldeeltjes probleemloos via
de geopende uitlaatklep.
5. Schroef de bougie met pakkingring in de
passende insert. De schroefdraad moet iets
korter zijn dan de bougie-schroefdraad.
6. Draai de bougie met pakkingring en
opgeschroefde huls als een geheel in het
nieuwe bougiegat. Dit kan met de bougiedopsleutel gedaan worden.
7. Verwijder alle gereedschap.
8. Na aansluiten van de bougiekabel kunt u
de motor starten.


Belangrijk is wel dat de bougie die nu is gemonteerd te verwijderen is.
Wanneer de motor warm is gaat dit net iets makkelijker dan bij koude motor.


Bovengenoemd werk met draadbussen, daarnaast is er ook nog de optie een helicoil te plaatsen.


Groet Hans

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View