Techniek > Honda Transalp

help, eerste motor gekocht en al enkele problemen

(1/1)

kevinvw:
heb net mijn eerste motor gekocht en begin al spijt te krijgen van de keuze.
Het betreft een transalp xl650v, bj 2000
Het begon met even buiten de staan in de regen, waarna hij wel startte maar enkele honderden meters later uitviel waarna hij niet meer deed.
Enkele keren gehad, dan nieuwe bougies gestoken, probleem opgelost. Paar dagen later stond hij zo'n 15 min aan(contact aan dus met lichten aan) Batterij was plat. Hij deed nog iets maar niet genoeg om te starten. Had de dag ervoor een heel lange rit gehad dus accu moest opgeladen zijn.
Nieuwe batterij gestoken dus. Deze problemen zijn opgelost, maar als iemand iets toe te voegen heeft........
Vorige week begon, tijdens het rijden, de toerenteller tilt te slaan(werken-niet werken). Dus nooit hoger dan de toeren die ik rijd. Moet dus ergens een slecht contact zijn, maar ja... Het probleem dat ik sinds gisteren heb is dat de startknop gelijk niet reageert. Ik moet enkele keren duwen voor hij start en dan start ie goed. Toen ik vertrok thuis moest ik slechts enkele keren duwen, maar na een korte rit en een paar uren stil te staan moest ik toch zo'n 10X duwen. Bij de volgende halte, ook na een uur stilstaan, had ik het niet meer. Ik post nog wel eens of het betert of, waarschijnlijk wel, verslechterd.
Kan iemand mij zeggen wat het probleem zou kunnen zijn?

Two Plugs:
Kevin, neem ff contact op met onze techspec experts Ad Mies (Sprundel) of Hans Schaap (Elburg). Hier kun je eventueel onder begeleiding, en met professioneel gereedschap / hulp, zoeken naar de oplossing.

Een transalp 650 hoort normaliter écht probleemloos te zijn, tenzij de motor in zijn verleden iets ernstigs heeft meegemaakt... Ken je de onderhoudsgeschiedenis van deze motor bijvoorbeeld voordat je deze hebt aangeschaft?

Arjen:
Hoe oud was de kapotte accu die je vervangen hebt?

Het wel/niet werken van de toerenteller, zou iets met de CDI van doen kunnen hebben. Belangrijk electrisch onderdeel. Als de vorige accu niet oud was, zou ik ook zeker even de spanningsregelaar (gelijkrichter) door (laten) meten om te kijken of het geleverde voltage wel goed is.

De startknop zou te maken kunnen hebben met startrelais, of gewoon vuil contact. De snelle oplossing om te onderzoeken: contactspray! :)

Ik zie niet vaak zoveel kleine euveltjes tegelijk, dus het kan ook gewoon domme pech zijn met kleine losstaande probleempjes.

PimW:
Veel kleine storingen dan zou ik eens de kabelboom onderzoeken, heb je geen slijtplekken ter hoogte van het balhoofd?
Vooral als ze er soms wel en dan opeens niet zijn (en afhankelijk van regen)...

Mijn motor gaat zo nu en dan ook op tilt, toerenteller vliegt dan alle kanten op en de motor rijd belabberd. Ik heb em nu z ver dat hij ermee ophoud als ik even met de verlichtingschakelaar schakel ;D
Het zijn hersenkrakers maar je moet component voor component uitsluiten en if all else fails doe je als ik en maak je een nieuwe kabelboom...

kevinvw:
bedankt voor de snelle reactie allemaal,

Van de geschiedenis weet ik helemaal niks. Gekocht op kapaza, de man leek eerlijk en de moto was echt in perfecte staat.
Ik had iemand mee met kennis van zaken, omdat ik er zelf (nog) niks van weet.
De batterij zag er achteraf gezien eigenlijk niet zo oud uit. Door de eerdere problemen waarbij ik enkele keren mijn accu leeg getrokken heb,
veronderstelde ik dat dat de druppel was voor een oude batterij.
Bij de toerenteller draait de motor gewoon normaal door, dus het is enkel de meter op zich die tilt slaat. Ik dacht zelf ook aan slecht contact,
maar weet niet goed waar te spuiten dan. Moet ik dan het start-knop bakje openvijzen en binnenin spuiten? En aan de startmotor zelf ook iets spuiten?
Ikzelf ben een leek, maar één der deze weken ga ik eens samen met mijn vader, die er héél veel van kent, de motor onder handen nemen.
Ik moet eerst nog een Tom-Tom demonteren dus dan ga ik zeker eens de kabelbaan controleren.
Gewoon eerst nog even rijden nu, en zien wat de symptomen zijn. Mijn vader vindt de problemen ook wel wat raar.
Ik zal al jullie meningen voorleggen aan mijn vader dus alle hulp is welkom..
Voor de rest.............heerlijke motor......
en ik laat jullie weten hoe het loopt

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie
Mobile View