Auteur Topic: Transalp 600 tik bij trekkende motor  (gelezen 1049 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rutger

Transalp 600 tik bij trekkende motor
« Gepost op: 23 mei 2013, 22:29 »
Sinds kort heb ik een Transalp van '98 en ik ben er erg blij mee ;D

Ik heb een vraag over een tik die ik denk te horen en waarvan ik twijfel over de oorzaak. Ik hoor een tik bij trekkende motor ongeveer bij 3000 toeren, of het daarboven ook is weet ik niet omdat de uitlaat redelijk wat volume produceert. Ik hoor het niet als ik gas geef in de neutraal. Zou dit een probleem in de motor kunnen zijn en kan het kwaad als ik er mee rijd tot ik het zeker weet? Verder loopt de motor prima en hij start ook goed.

Daarnaast hoor ik de ketting tikken als de motor uit staat en ik er mee aan de hand loop, is dit normaal? Ik dacht dat eerst dat de ketting te los zit, maar als er iemand op zit lijkt het toch wel mee te vallen. Het zou dus ook kunnen dat de tik die ik hiervoor noemde bij ketting vandaan komt, maar dan zou je het ook bij een lager toerental moeten horen toch?

Ik hoop dat jullie hier een goed advies over kunnen geven. Alvast bedankt!

Groet, Rutger

Offline PimW

Re: Transalp 600 tik bij trekkende motor
« Reactie #1 Gepost op: 23 mei 2013, 22:40 »
Tandwielen niet versleten en geen harde stukken (vaste zittende schakels) in de ketting?

En dat tikken, is dat niet gewoon je kuip die resoneert? Bij mij bij dat toerental wel namelijk, klinkt als een ratelend geluid.

Offline Hans Schaap

Re: Transalp 600 tik bij trekkende motor
« Reactie #2 Gepost op: 23 mei 2013, 23:15 »
Ik sluit mij aan bij Pim, er zal een zwaar punt in de ketting zitten.
Onlangs bij een ander lid en ook bij mijn eigen motor vastgesteld.

Je kunt proberen de ketting goed schoon te maken en op de juiste spanning te zetten.
Maar het zal uitstel van executie zijn uiteindelijk zul je de ketting moeten vervangen.


Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline Rutger

Re: Transalp 600 tik bij trekkende motor
« Reactie #3 Gepost op: 23 mei 2013, 23:34 »
Beste Pim en Hans,

Op het oog zijn de tandwielen en ketting goed, maar ik heb nog niet gevoeld of er schakels vast zitten. Binnenkort gaat er een nieuwe achterband op, dus dan kan ik ze direct even goed bekijken en afstellen.

Resonantie van de kuip zou best kunnen inderdaad, dat is in ieder geval een geruststellende gedachte.

Bedankt voor jullie reacties!

Groet, Rutger