Auteur Topic: Stuurpositie  (gelezen 1138 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Arjen

Stuurpositie
« Gepost op: 27 mei 2013, 10:08 »
Ik heb een TA PD10 uit '97 en loop al een tijdje te klooien met (lichte) schouderpijntjes tijdens het rijden.

Nu heb ik al lekker over het internet lopen struinen en gevonden dat dit vaak te maken heeft met een té gespannen zithouding. Dit zou best eens een deel van mijn klacht kunnen veroorzaken, ik rij pas 6 maanden motor en ben pas een dikke 5000km onderweg.

Wel merk ik dat ik steeds meer ontspannen ga rijden... knijp veel minder in de handvaten... maar de klacht verdwijnt maar niet. Het vreemde is ook dat ik het alleen aan de rechterkant heb, links geen centje pijn.

Ik heb niet het idee dat ik scheef op de motor zit, gevoelsmatig vind ik de standaard handvatten wel wat "dun" aanvoelen. Ook vind ik mijn stuur gevoelsmatig wat ver weg staan (behoorlijk gestrekte armen tijdens het rijden) en merk ik dat wanneer ik "lekker bochtenwerk" wil doen, dat ik serieus naar voren moet buigen in een meer "agressieve" houding, zodat de ellebogen ook iets naar buiten kunnen.

Ik zat dus wat te lezen over stuurverhoging en set-backs, toen ik me bedacht dat wanneer ik mijn Alp op het stuurslot wil zetten, mijn (onderdelen van het) stuur het standaard ruitje raken. Daarna bedacht ik me dat de vorige berijder van mijn Alp een exemplaar was met 10-20cm extra hoogte, waardoor waarschijnlijk ook meer aap-factor (langere armen). Misschien is de stuurpositie daarop aangepast, maar hoe kom ik daarachter?

Dus een paar vragen:

- hoort mijn stuur de kuipruit te raken, indien stuurslot/maximale uitslag? (iemand een foto van "ruimte" die eventueel nog over is op zijn/haar Alp)
- mijn lengte is ~1.85m, iemand die met die lengte verhogers/set-backs gebruikt op de Alp?
- zijn verhogers aan te raden als ik verderop in mijn carriere wat meer allroad wil gaan rijden (met oog op mijn lengte)?
- heeft iemand ervaring met van die neopreen matjes die je om je handvat kan 'klittebanden' om ze wat dikker te maken?


« Laatst bewerkt op: 27 mei 2013, 11:16 door Arjen »
“Never Stop Exploring”

Offline wimj

Re: Stuurpositie
« Reactie #1 Gepost op: 27 mei 2013, 11:09 »
Ik ben 1.85 en heb relatief lange (apen) armen. V.w.b. stuurpositie heb ik 2 dingen veranderd: stuurverhogers en handvatverdikking. Dat laatste leverde de meeste comfortverbetering op. Ik heb het tape gebruikt dat voor tennisrackets wordt gebruikt, is van zichzelf al lekker dik en zacht en plakt uitstekend.

Ook ik had rechts soms wat schouderpijn, een verdikking met een stokje in de lengterichting van het gashandle ónder de tennistape lostte dat op omdat dan bij constante snelheid rijden maar een deel van je hand nodig is, de verdikking blijft als het ware hangen onder 1 vinger.

Zoals de Yanks zeggen: just my 2 cents.
Riding Any Road
http://www.wimj.eu

Offline Two Plugs

Re: Stuurpositie
« Reactie #2 Gepost op: 27 mei 2013, 13:54 »
Hoi Arjan,

Je zou kunnen proberen om te kijken of de z.g. 'steerraisers' van oa Touratech en consorten helpen. Op de Dero heb ik de raisers van 2,5 cm en dat scheelt écht een enorm stuk.
Bij Karinda hebben we daarnaast het stuur in de strop een tikje 'bijgedraaid' om de horizontale as. Zij had nml in het begin ook schouderklachten en die zijn nu verholpen.

Op mijn alp van 1997 raakten de stuurkappen de (MRA) ruit bij de maximale stuuruitslag. Welliswaar nét, maar toch...  :-\

Het blijft wel een kwestie van uitproberen...
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Timy

Re: Stuurpositie
« Reactie #3 Gepost op: 27 mei 2013, 17:12 »
Heel simpel maar heb je al geprobeerd om je stuur gewoon iets naar je toe te halen? Twee bouten los, stuur iets naar je toe trekken tot je lekker zit en weer vastzetten?
Let wel dat je het stuur niet te ver naar je toe trekt dan komt het met insturen tegen de tank.
Kost niets en kan al een verschil maken!

Overigens zijn verhogers met het oog op allroad rijden wel nuttig.
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel