Techniek > Techniek Algemeen

X-creen op mijn Africa Twin RD07

(1/5) > >>

Michaelmiata89:
In opvolging op mijn vraag in het "Te koop gevraagd" gedeelte op het forum zet ik hierbij mijn ervaring en foto's neer van mijn nieuw aangeschafte X-creen.
De X-creen is een wind afbuig ruitje van MRA welke op je bestaande windscherm/kuipruit wordt gemonteerd middels klemmen of boutje/moertje.

Op mijn AT met verhoogde ruit had ik ontzettend veel last van gebulder rond mijn kop en kon ik niet eens 50km/u rijden zonder dat mijn ogen begonnen te tranen door de rijwind. (zelfs met zonnebril op)
Ik heb diverse opties overwogen, een nieuwe ruit(maar welke en hoe hoog dan), geen ruit (niet mooi) of een spoilertje zoals de X-creen of Vario touring spoiler.
Uiteindelijk heb ik gewoon de knoop doorgehakt en heb ik de X-creen online gekocht bij MLMparts.eu. Ik heb specifiek gekozen voor de X-creen met een additioneel klemmen setje zodat ik geen gaatjes in mijn scherm hoefde te boren. Stel je voor dat het niets is....
Binnen 1 werkdag had ik de set binnen. Het was een fluitje van een cent om het ruitje/spoilertje in elkaar te zetten en de op mijn kuipruit te monteren.
Ff een snel proefritje en dat beviel me al goed. vervolgens gisteravond na het eten een lekker stukje wezen touren en het spoilertje zo afgesteld zodat het voor mij prettig stond.
Uiteindelijk heb ik ruim 35km met een gemiddelde snelheid van 100-110km/u kunnen rijden waarbij mijn kin stuk van mijn systeemhelm het hele stuk omhoog heeft gestaan.
Geen centje pijn!!! Droge ogen en nauwelijks gebulder!!!

Ik ben er helemaal happy mee.

Hierbij wat foto's.



daandus:
mooi dat het zo goed werkt! Die turbulentie is iets waar ik me ook al 125kkm aan stoor! Soms rijd ik stukken met m'n hand op het kinstuk van m'n helm, om turbulentie weg te halen aan de rechterkant wat zeer luid is.

wat doet dit bij hogere snelheden, zeg 160+? Lijkt me dat het dan als een herfstblaadje fladdert, of valt dat mee?

martsky:
Hoe is het met het kijken? Kijk je er overheen, of er doorheen?
En hoe lang ben je (ik zelf ben 1.93)

Michaelmiata89:
Ik ben 1.83.
Tuurlijk fladdert, beweegt het met 160km/u+
Maar dat doet mijn kuipruit ook. Die zie ik ook bewegen met die snelheid. Maar uiteindelijk valt het mee.

Ik heb een paar standen gevonden die voor mij prettig zijn, waarbij bij één van de standen het ruitje zo staat dat ik er doorheen kijk.
Nog prettiger vindt ik het om het ruitje iets lager, maar rechterop te zetten zodat ik er overheen kijk.
Vandaag heb ik wederom een kleine 70km gereden en man man man, wat een verschil zeg. Het gebulder en de tranen in mijn ogen waren wel een beetje een domper toen ik mijn T-max wegdeed en op de Africa Twin ging rijden.
Maar vanaf nu is dat probleem ook opgelost.

Mocht je twijfelen, doe dan net als ik, koop het ruitje maar met de klemmen, dan hoef je niet in je orginele scherm te boren.
Bevalt het niet, dan kan je het vast wel weer kwijt zonder al te veel verlies op de bekende sites...en heb je geen gaatjes in je scherm.

martsky:
Nóg een vraagje (je maakt wel wat los  ;D ) is het een beetje hufter proof, of kun je het kleine schermpje zo van je originele ruit af trekken?
Ik neem aan dat het goed vast zit (bij 160+ km/u niet aan denken dat je het met je tanden moet "opvangen") maare wil het ff checkken.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View