Auteur Topic: Varadero 125  (gelezen 4286 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline AT-Jelle

Varadero 125
« Gepost op: 05 juli 2013, 22:43 »
Kwam op een ander forum waar ik regelmatig uithang tegen dat iemand een mooie Varadero 125cc gekocht had. Dit om te voldoen aan de regels van het nieuwe A1 rijbewijs.

En nu vroeg ik me af.... Hoort die eigenlijk ook niet een beetje bij ons clubje? Het is een Honda Allroad(achtig geval) met een V twin blok, al zij het ca 90 graden. Maar ze zijn volgens mij nooit hier verkocht vanuit Honda Nederland, aangezien er hier vrijwel geen markt voor was. Maar door de komst van het A1 rijbewijzen zijn enkele handige handelaren nu dergelijke motoren aan het importeren en zie je ze, in beperkte aantallen, in Nederland verschijnen.

Dus:

Zou de Varadero 125 een clubmotor moeten/mogen zijn?

PS: Als deze discussie al gevoerd is en/of deze ergens anders beter op zijn plek is hoor ik het graag.

Offline The Headless Horseman

Re: Varadero 125
« Reactie #1 Gepost op: 05 juli 2013, 23:20 »
Ik had er graag 1 gehad bij ons op de rijschool, maar pakte helaas wat te duur uit  :-\

Clubmotor? Och ja, waarom niet  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Arjen

Re: Varadero 125
« Reactie #2 Gepost op: 05 juli 2013, 23:35 »
Staat toch Varadero op? Clubmotor! ;)
(...vind ik dan hč...)
“Never Stop Exploring”

Offline AT-Jelle

Re: Varadero 125
« Reactie #3 Gepost op: 06 juli 2013, 02:27 »
Ja er staat Varadero op, maar bij ons is die specifiek als xl1000v aangeduid.

Maar ik vind ook... Het heet een Varadero, en voldoet ook aan de criteria waaronder de andere clubmotoren vallen...

Offline Marcel T

Re: Varadero 125
« Reactie #4 Gepost op: 06 juli 2013, 10:15 »
Vergeet niet om dit onderwerp op tijd op de agenda van de ALV te zetten als je echt iets wilt bereiken
Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Offline AT-Jelle

Re: Varadero 125
« Reactie #5 Gepost op: 06 juli 2013, 11:36 »
Vergeet niet om dit onderwerp op tijd op de agenda van de ALV te zetten als je echt iets wilt bereiken

Wat ik in de eerste instantie wil bereiken is kijken hoe er over het idee gedacht wordt, alvorens de ALV daarmee te belasten.

Offline Timy

Re: Varadero 125
« Reactie #6 Gepost op: 06 juli 2013, 14:44 »
Mijn gevoel zegt ook inbrengen bij te ALV! Tis een varadero...en twin.  :)
Wel een snoezig kleine dero maar toch  ;D
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline ron overkleeft

Re: Varadero 125
« Reactie #7 Gepost op: 06 juli 2013, 15:35 »
Ik vind dat die BabyDero er gewoon bijhoort  Jelle.
Vind sowieso dat we meer modellen moeten toelaten(nieuwe tijden nieuwe clubmotoren) :))

Offline dropken

Re: Varadero 125
« Reactie #8 Gepost op: 07 juli 2013, 13:16 »
Na dat ik gisteren een rit heb meegereden viel het mij op dat de meesten graag stevig willen doorrijden, weet uit ervaring bij andere clubs en ritten dat de 125 cc niet zo snel is en dat men daar altijd rekening mee moet houden als men in een groep gaat rijden (weet wel dat men in principe alleen zou moeten kunnen rijden) maar met de GPS is niet iedereen die graag meerijd voorzien en dan is ergens achteraan rijden een optie om iedereen de kans te geven om een rit mee te rijden  dit zal ook gelden voor de rijders op een varadero 125 die dan misschien minder snel is als een 600 trans alp of 1000 cc varadero en dat kan irriterend zijn voor de andere deelnemers.
Wil me niet direct bemoeien met een model als clubmodel toelaten of niet maar wil wel meegeven dit in de overwegingen mee te nemen om gezeur achteraf te voorkomen.
voor de rest hoe meer zielen hoe meer vreugde.

Offline The Headless Horseman

Re: Varadero 125
« Reactie #9 Gepost op: 07 juli 2013, 20:58 »
Denk dat dat nog reuze mee zal vallen dropken. Een 125cc kan, zolang je niet op de auto(snel)wegen komt, prima meekomen met de rest van het verkeer.

Het hangt natuurlijk ook van de berijder af, maar mijn ervaring is dat je tot pakweg 80km/u gewoon lekker kunt rijden. Daarboven word het, al naar gelang je postuur en de windsterkt en -richting, wel sprokkelen ja  :-\

Ik maak me er voor een normale TCN toertocht in ieder geval weinig zorgen over  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Two Plugs

Re: Varadero 125
« Reactie #10 Gepost op: 07 juli 2013, 21:27 »
Sorry... maar als echte Varadero adept moet ik nu toch ff gniffelen... De 125 heet wellicht Varadero, maar heeft er net zoveel mee te maken als een Goldwing. Je bent beter af met een Transalp die geknepen is voor licht rijbewijs.  Het was een leuk grapje van Honda, maar hopeloos underpowered en verouderd.

Verder niets toe te voegen aan de posting van Dropken.  Die dekt de lading volledig. Ook op het internationale Varadero forum (www.vci-forum.com) heeft de 125 verder geen vervolg gekregen.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline AT-Jelle

Re: Varadero 125
« Reactie #11 Gepost op: 07 juli 2013, 22:07 »
Sorry... maar als echte Varadero adept moet ik nu toch ff gniffelen... De 125 heet wellicht Varadero, maar heeft er net zoveel mee te maken als een Goldwing. Je bent beter af met een Transalp die geknepen is voor licht rijbewijs.  Het was een leuk grapje van Honda, maar hopeloos underpowered en verouderd.

Verder niets toe te voegen aan de posting van Dropken.  Die dekt de lading volledig. Ook op het internationale Varadero forum (www.vci-forum.com) heeft de 125 verder geen vervolg gekregen.

Tja beste Groningse vriend. Maar heb je al eens naar de regels van het A1 rijbewijs gekeken? Met een geknepen TA ben je er niet. Max 125cc, max 11KW. Dus de jonge opstappers kunnen niks met een TA en zijn op motoren als de 125 dero aangewezen. En tja volgens mij is het verschil tussen een xl1000v en een TA niet kleiner als het verschil tussen een TA en de 125cc dero.

Voor het meerijden in toerritten maak ik me ook geen zorgen. We hebben er rijders bij die ongeacht de motor waarop ze rijden bij kans ingehaald worden door groepjes nordic walkers. Gewoon kwestie van goed op elkaar afstemmen en afspreken. Net zoals dat je geen rustigere rijder aan onze Valmaarnero moet koppelen.

Offline The Headless Horseman

Re: Varadero 125
« Reactie #12 Gepost op: 08 juli 2013, 01:00 »
Psies Jelle, áls we al het idee hebben dat de TCN aan het vergrijzen is, dan is de A1 rijder onze doelgroep  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Arjen

Re: Varadero 125
« Reactie #13 Gepost op: 08 juli 2013, 17:08 »
En tja volgens mij is het verschil tussen een xl1000v en een TA niet kleiner als het verschil tussen een TA en de 125cc dero.

Als je alleen naar pk/koppel kijkt, is dat natuurlijk geen eerlijke vergelijking. Je vergeet helemaal het gewicht mee te nemen. Hieronder een overzichtje, dan zie je pas hoe groot het verschil is met de minidero en hoe klein het verschil is tussen de grote Varadero en een (oudere) Transalp.

Varadero XL1000v: 94pk/99Nm - 225kg (2.4 kg/pk)
Transalp XL600V: 55pk/58Nm - 190kg (3.4 kg/pk)
Varadero 125: 14pk/10Nm - 169kg (12 kg/pk)

Persoonlijk vind ik helemaal niet dat er "stevig" wordt doorgereden. Ja, het kan, maar dat is absoluut eigen keuze en zeker geen standaard voor onze club.
“Never Stop Exploring”

Offline Menno

Re: Varadero 125
« Reactie #14 Gepost op: 08 juli 2013, 17:36 »
Dat internationale forum heeft de 125 idd in de ban gedaan ten faveure van misbaksel CrossTourer... Een steekhoudend argument is dat dus niet echt.

Offline ron overkleeft

Re: Varadero 125
« Reactie #15 Gepost op: 09 juli 2013, 21:00 »
Maarja het doet er toch niet toe of we een fiets lelijk vinden of niet ,wat de 1 mooi vind vind de ander weer
foei lelijk het gaat er meer om nieuw leven in de club te blazen met andere modellen en als we met de
minivara jongere leden kunnen werven komen we wellicht van ons semi bejaard imago af. :P

Ik denk dat het noodzakelijk is om een 5 tal ? andere en nieuwe modellen toelaten om er weer een levendig
clubje van te maken, kijk naar,t forum dat is een beetje ingekakt alles is al gezegd en geschreven door steeds
dezelfde personen, met nieuwe motoren nieuwe mensen nieuwe ideeen.

met de Vara  125    :beginnende motorrijders
met de Dominator   :ofroad rijders
met de NC 700 (x)   :Lowbudget rijders
met Crosstourer      : tourrijder

Zie aub de voordelen niet de vooroordelen.

Offline Menno

Re: Varadero 125
« Reactie #16 Gepost op: 09 juli 2013, 21:58 »
Helemaal mee eens Ron, maar vergeet de CB500X niet. Ook zo'n leuk nieuw ding van Honda.