Dat goretex goed waterdicht is, is inmiddels wel duidelijk.
Wel even opletten dat goretex een stuk minder ademt dan een gewone leren schoen. Het membraan is welliswaar waterdicht, maar je levert in op ademend vermogen. Als je dus gezegend bent met een stel 'zweetpoten', kan je dus toch natte voeten krijgen bij droog weer.
Goretex geeft standaard 5 jaar garantie op het membraan. Als je dus al Goretex schoenen hebt, terug brengen en laten testen.
Vroeger, toen ik nog klein was, bestond goretex nog niet. Iedere zomer in de bergen, altijd flinke buien gehad en altijd door beken gelopen. Nooit natte voeten gehad op mijn leren bergschoenen. Het is gewoon een kwestie van goede kwaliteit leer (écht leer dus) en goed onderhouden. Ik loop nu nog altijd op schoenen mét en zonder Goretex in de alpen.
Zelf heb ik maar zeer weinig echt leren (of goede leer kwaliteit) motorlaarzen gevonden. Het lijkt vooral te draaien om 'goedkoop'. Ik ben zelf uitgekomen bij de TCX X-five GTX voor pakweg 200 EUR.
Daarvoor reed ik op Meindl hoge kisten met goretex voering. Opzich prima oplossing, maar geen bescherming op de neus, enkel en scheenbeen. Dat is exact de reden waarom ik vind dat je op een motor gewoon goede laarzen moet dragen die bescherming bieden. Revalideren omdat een ander jouw enkel aan gort rijdt, terwijl je dat (grotendeels) had kunnen voorkomen is een stuk kostbaarder.