Auteur Topic: Op zoek naar een Africa Twin!  (gelezen 2378 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Timy

Re: Op zoek naar een Africa Twin!
« Reactie #30 Gepost op: 04 januari 2019, 18:09 »
Niet helemaal eens met olieverbruik wat erbij hoort. Mijn Twin heeft 165k gedraaid en zit op max 1l per 10k.
Alleen op snelwegen >120 km pu is het wel ietsje meer.

Maar welke motor je ook koopt altijd goed meten en bijhouden.  :)
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Brombeer

Re: Op zoek naar een Africa Twin!
« Reactie #31 Gepost op: 04 januari 2019, 18:13 »

Olieverbruik hoort blijkbaar bij een Twin?

Nee.


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline xrvtuur

Re: Op zoek naar een Africa Twin!
« Reactie #32 Gepost op: 04 januari 2019, 19:04 »
Flauwekul praat  :)

Nee hoor, ervaring
Varadero SD02  2004

Offline Brombeer

Re: Op zoek naar een Africa Twin!
« Reactie #33 Gepost op: 05 januari 2019, 11:31 »

Ik begrijp Tuur heel goed. Bond aan de andere kant ook.

Ik ben absoluut geen poetser, maar ik heb niks met gore motoren. Daarnaast heb ik oog voor de schoonheid van techniek en design. Roest doet daar afbreuk aan.

Net als Arthur kan ik pietluttig veel geld en moeite in mijn motor stoppen, maar net als Bond rij ik hem daarna zó de woestijn in. Ik zie wel hoe die eruit komt. Op dat moment is die mooie motor verworden tot een simpel middel tot.

Maar, daarna, terug naar de beginsituatie: schoon, gerepareerd. En zo mooi mogelijk zijn omdat het kan.


Anyways, 750's hebben van huis uit geen noemenswaardig olieverbruik. Tenzij er in het blok iets mankeert, of vanwege normale slijtage na zeer hoge kilometerstanden. Alles onder de 1:6000 kan betekenen dat het blok aan het verslijten is. Maar, daar kom je pas achter als je met een motor langere afstanden hebt afgelegd.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin


Offline caroden

Re: Op zoek naar een Africa Twin!
« Reactie #35 Gepost op: 06 januari 2019, 09:16 »
Dat is een fraai exemplaar! Heb ik al een paar keer naar gegluurd op Marktplaats  ;)

Gisteren naar iets heel anders gekeken en proefgereden: een Varadero 1000 uit 2004 met ABS. Aangezien ik geen offroad wensen heb leek me dit toch ook wel wat. Ik was onder de indruk. Rijdt erg goed...het vermogen vond ik toch wel erg fijn. Ik ben zelf nml. ruim 100 kg en 2 meter lang....

Het is qua looks geen AT, ik weet het, die is gewoon het mooist.

Twijfel twijfel twijfel

Offline Danny E 3.0

  • 🤷‍♀️⚠️👣👀🤝🤷‍♀️
  • Actieve Forumgast
  • **
  • Berichten: 53
  • Barking 🐕🐕🐕 don't bite
    • BikeSwap.org - loan a motorcycle borrow a motorcycle

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Op zoek naar een Africa Twin!
« Reactie #36 Gepost op: 06 januari 2019, 20:15 »
ehmm... hoeveel en welke motoren heb je tot nu toe uitgeprobeerd?

Als je na een week als classic-Twin liefhebber nu gaat twijfelen over een Varadero...
Youtube: I don't want to be...

Danny@Engelman.nl - 🏍️ 2 x Transalp 600 '98 'Betsy' & kloon 'Dolly' 🏍️ 2 x NX250 '93 'Daisy' & 'Meggy Meccano' (rebuild video met Jeroen Emke)
www.BikeSwap.org: 🏍️ Honda PC 800 'Ruby' - Colorado, USA 🏍️ Honda Deauville 'Dusty' - Australia 🚤 ONJ Spurt 25 sloep 'Kees' - Kagerplassen
📽️ Beste 'Allrood' video (tot nu toe) - Ollroot 2013 - Beste TCN video : NZH Rit 2011 - Eenmalige Ode Aan De Varadero

Offline caroden

Re: Op zoek naar een Africa Twin!
« Reactie #37 Gepost op: 06 januari 2019, 21:27 »
ehmm... hoeveel en welke motoren heb je tot nu toe uitgeprobeerd?

Als je na een week als classic-Twin liefhebber nu gaat twijfelen over een Varadero...

Nou, ik ben niet 1 week bezig, hoor. Ik ging eigenlijk helemaal blanco op zoek naar een motor. Wilde iets hoogs hebben en viel op de looks van de Africa Twin. Ik heb er nu 2 gereden en vind ze nog steeds fantastisch alleen is de hoogte eigenlijk alleen een voordeel als ik met de benen op de grond sta. Als ik zit is de afstand zadel - voetsteunen niet echt groter dan bij andere modellen. Offroad ben ik niet van plan te gaan rijden dus dáárvoor heb ik de Africa Twin niet nodig. En vandaar dat ik ook naar andere merken en modellen ben gaan kijken.

Heb de afgelopen week veel bekeken en gereden. Africa Twin, Transalp, Varadero, BMW F800GS, BMW R850GS/R1150GS, Yamaha TDM900, Aprilia Pegaso, Suzuki V-Strom 650 en 1000 en een Yamaha XT660. Echt van alles dus.

Vooral de BMW R vond ik niet prettig, de houding van mijn rechtervoet op het rempedaal vond ik niet fijn. En ik las toch wel wat issues met de BMW's. De XT660 zat prima maar vond ik te licht. De Transalp vond ik heel prettig maar voelde met mijn postuur toch wat te iel. Yamaha TDM900, best prettig maar geen wauw. Aprilia niet op gereden omdat het niet mijn ding is. Beide Suzuki's was ik enthousiast over. De 650 beviel zelfs nog wel iets meer dan de 1000.

En toen als laatste de Varadero. En dat vond ik een heerlijke machine. Het is natuurlijk heel anders dan een AT maar wel een Honda die ook nog eens bij de transalpclub toegelaten is:-)  Het zware van deze Honda beviel me wel, lekker stevig. En het voordeel van de injectie is er ook, zeker omdat ik niet zoveel rij en ik las van verstopte carb's bij weinig gebruik.
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2019, 21:29 door caroden »

Offline V-Twin

Re: Op zoek naar een Africa Twin!
« Reactie #38 Gepost op: 06 januari 2019, 21:55 »
De ethanol in de huidige benzine vervuilt ook je injectie, of je dat nu leuk vindt of niet  ;)
Als je niet vaak rijdt ben je veroordeeld om een additief door de benzine te mengen om vervuiling van je injectoren te voorkomen.

Offline caroden

Re: Op zoek naar een Africa Twin!
« Reactie #39 Gepost op: 06 januari 2019, 22:17 »
Oke😄
Dus òf een additief of meer rijden ;)

Offline xrvtuur

Re: Op zoek naar een Africa Twin!
« Reactie #40 Gepost op: 06 januari 2019, 22:42 »
ik heb 120000km met een AT gereden, mijn vrouw heeft een alp gehad en nu al weer 80000km met een varadero onderweg, ik durf te zeggen dat een varadero alles beter kan dan een AT of een alp. BEHALVE offroad. ook sleutelen aan de dero vind ik leuker omdat je eigenlijk overal best wel goed bij kan, wel meer onderdelen maar goed aan te sleutelen.
Varadero SD02  2004

Offline caroden

Re: Op zoek naar een Africa Twin!
« Reactie #41 Gepost op: 06 januari 2019, 22:51 »
Goed om te horen dat je er zo enthousiast over bent!

Ik ga dinsdag nog een proefrit maken (Kawasaki Versys) en dan moet ik maar eens een beslissing gaan nemen. Ik heb dan zo'n beetje alles bereden wat me interessant leek.


Offline Pronto

Re: Op zoek naar een Africa Twin!
« Reactie #42 Gepost op: 06 januari 2019, 23:54 »
Ik dacht ook ga nooit offroad rijden. Transalp was voor mijn postuur ook te iel en Binnen een half jaar stond er een AT uit 2016 op de dam. Nul aan offroad ervaring maar ben toch al diverse keren buiten de piste geweest. En tot op heden geen spijt ervan ondanks dat ik abraham al gezien heb. Ik ga dit zeker meer tijd vrij maken om ook een allroad training te volgen want af en toe buiten de piste rijden geeft mij heel veel voldoening zeker als je al die mooi tochten ziet en verhalen leest.
Succes met je keuze

Offline caroden

Re: Op zoek naar een Africa Twin!
« Reactie #43 Gepost op: 07 januari 2019, 07:37 »
Ach ja, zo zou het bij mij ook kunnen lopen, je weet maar nooit ;)

Met een Varadero terreinrijden lijkt me niet de beste optie, haha. Maar als ik echt de behoefte krijg kan ik altijd weer een andere keuze maken, mocht ik nu voor de Varadero gaan.

Morgen nog een keer op een AT rijden, heb ik besloten.

Offline xrvtuur

Re: Op zoek naar een Africa Twin!
« Reactie #44 Gepost op: 07 januari 2019, 09:50 »
als je lange benen hebt en een iets comfortabelere kniehoek wilt kun je nog kiezen voor verlaagde voetsteunen, voor vele motoren beschikbaar, en zadel verhogen is ook goed te doen.
Varadero SD02  2004

Offline caroden

Re: Op zoek naar een Africa Twin!
« Reactie #45 Gepost op: 07 januari 2019, 11:21 »
Goede tip! Zadel had ik wel al naar gekeken, verlaagde voetsteunen nog niet dus dat is evt ook een optie.

Offline Brombeer

Re: Op zoek naar een Africa Twin!
« Reactie #46 Gepost op: 07 januari 2019, 13:33 »

Iemand je al gewezen op het comfort van het zadel van een 750 AT....?  ::)


 :)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline caroden

Re: Op zoek naar een Africa Twin!
« Reactie #47 Gepost op: 07 januari 2019, 14:42 »
Dat was me wel al opgevallen tijdens de proefrit. Maar daar is gelukkig iets aan te doen  :)

Offline caroden

Re: Op zoek naar een Africa Twin!
« Reactie #48 Gepost op: 08 januari 2019, 22:17 »
Met pijn in mijn hart  ;) zal ik naar een ander deel van dit prachtige forum moeten gaan verdwijnen.

Ik heb vandaag namelijk (toch) een Varadero 1000 gekocht. Ik blijf de AT geweldig vinden maar voor mij is dit nu de beste optie.

Het is een SD02 uit 2004 geworden dus met injectie, ABS en Dual Combined Brake system. Er wordt nog een middenbok gemonteerd, groot onderhoud en dan waarschijnlijk vrijdag al rijden!



Offline Canis

Re: Op zoek naar een Africa Twin!
« Reactie #49 Gepost op: 08 januari 2019, 22:21 »
Proficiat man! Ziet er zeer goed uit.
Veilige km's gewenst en geniet er van.

Offline caroden

Re: Op zoek naar een Africa Twin!
« Reactie #50 Gepost op: 08 januari 2019, 22:37 »
Dank  :) :)

edit mod:
einde zoektocht >>> topic op slot gezet

verhaal gaat hier verder
http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=17401.0
« Laatst bewerkt op: 08 januari 2019, 23:02 door varaderohuibje »