Auteur Topic: stekkerverbinding spanningsregelaar  (gelezen 10934 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jbm

stekkerverbinding spanningsregelaar
« Gepost op: 11 juni 2013, 00:24 »
Nadat de Africa Twin van mijn vrouw 3 x kapot dimlicht in 3 dagen had  toch maar eens even verder gekeken, 3 x slechte lamp bestaat niet dus naar de stekkerverbindingen van de spanningregelaar gekeken. En daar zit dus de oorzaak. Een kleine twee jaar geleden nieuwe spanningsregelaar en accu  geplaatst, stekkerverbindingen waren toen als nieuw, nu dus niet meer. :'(
Dat wordt dus solderen of toch maar een nieuwe stekker
Morgen mijn eigen Twin ook maar even bekijken.

Offline jeroen emke

still no angel found who flies at the same speed

Offline jar

Re: stekkerverbinding spanningsregelaar
« Reactie #2 Gepost op: 11 juni 2013, 07:51 »
Ik heb ze doorgesoldeerd en daarna niet meer gebundeld, kunnen ze lekker afzonderlijk afkoelen.

Offline jbm

Re: stekkerverbinding spanningsregelaar
« Reactie #3 Gepost op: 11 juni 2013, 13:11 »
Jar en Jeroen dank voor de reaktie, denk dat ik toch de stekkers ga bestellen, vind ik een nettere oplossing.
Mijn eigen Twin ook bekeken, stekkerverbindingen gelukkig goed. Op beide brommers de rest van de verbindingen ook maar losgehaald en behandeld met contactspray, moet maar een jaarlijks ritueel gaan worden.

Kan iemand overigens verklaren waarom dimlicht de geest geeft en parkeerlicht / achterlicht niet?

gr Jan
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2013, 16:40 door jbm »

Offline hcm

Re: stekkerverbinding spanningsregelaar
« Reactie #4 Gepost op: 11 juni 2013, 23:05 »


Kan iemand overigens verklaren waarom dimlicht de geest geeft en parkeerlicht  niet?

gr Jan




Ze stond niet geparkeerd  :P
lid sinds 19-04-2004
en toeruitzetter TCN


Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen.

Offline Driepinter

Re: stekkerverbinding spanningsregelaar
« Reactie #5 Gepost op: 11 juni 2013, 23:36 »
Citaat
Kan iemand overigens verklaren waarom dimlicht de geest geeft en parkeerlicht / achterlicht niet?

Ik denk dat slecht contact niet alleen te lage spanning geeft, maar ook piekspanningen. De lamp met de minste weerstand (grootste wattage) krijgt daarvan steeds de grootste klap en brandt dus het eerste door.

Offline EelkoL

Re: stekkerverbinding spanningsregelaar
« Reactie #6 Gepost op: 12 juni 2013, 10:35 »
de lamp met het meeste vermogen wordt ook het heetst toch? en brandt dus het eerste door.

ik zou trouwens je accu wel even controleren, eventueel bijvullen.
'99 TA

Offline jbm

Re: stekkerverbinding spanningsregelaar
« Reactie #7 Gepost op: 12 juni 2013, 10:36 »
Ik denk dat slecht contact niet alleen te lage spanning geeft, maar ook piekspanningen. De lamp met de minste weerstand (grootste wattage) krijgt daarvan steeds de grootste klap en brandt dus het eerste door.

klinkt aanneemelijk,heb zelf geen verstand van electronica. Accu is van het type onderhoudsvrij, kun je dus niet bijvullen

Offline Brombeer

Re: stekkerverbinding spanningsregelaar
« Reactie #8 Gepost op: 12 juni 2013, 18:38 »
Ik zou de draden WEL solderen, isoleren met krimpkous. Beter dan die stekker. De draden van de spanningsregeling direct op de plus van de accu zetten.

XRV's zijn er berucht om. Nu bleef het toevallig bij een lampje maar een nieuwe regelaar en accu kost zomaar 350 euro..


Brom
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Oldtimer

Re: stekkerverbinding spanningsregelaar
« Reactie #9 Gepost op: 12 juni 2013, 21:41 »
Helemaal met Brom eens.
Je kunt er op wachten dat ook de nieuwe stekers warm gaan worden en smelten/kortsluiting gaan maken.
Beter om de boel los te knippen als het nodig is dan om de motor te blussen wanneer de boel in de fik staat.
En Jan, er is dan ook vaak geen water in de buurt  ;).
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Timy

Re: stekkerverbinding spanningsregelaar
« Reactie #10 Gepost op: 13 juni 2013, 21:11 »
Heb dit te vaak gehad met de AT van mijn vrouw. Zes keer de stekker vervangen en 2 keer de spanningsregelaar.. nu stekker overgeslagen en bovenstaande wijze gehanteerd.
Blijft nu rijden, geen risico op brand (is geen fabel!) en kost geen vermogen aan regelaars die oververhit zijn.

Dus mijn advies, ga niet voor het optisch mooie maar voor het praktische en verstandigste. Daarnaast...hij zit toch achter een kap  ;)
ow..Meet nog even de regelaar door na het opnieuw aansluiten! Misschien heeft ie al de geest gegeven.
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline jbm

Re: stekkerverbinding spanningsregelaar
« Reactie #11 Gepost op: 14 juni 2013, 11:17 »
Heb dit te vaak gehad met de AT van mijn vrouw. Zes keer de stekker vervangen en 2 keer de spanningsregelaar.. nu stekker overgeslagen en bovenstaande wijze gehanteerd.
Blijft nu rijden, geen risico op brand (is geen fabel!) en kost geen vermogen aan regelaars die oververhit zijn.

Dus mijn advies, ga niet voor het optisch mooie maar voor het praktische en verstandigste. Daarnaast...hij zit toch achter een kap  ;)
ow..Meet nog even de regelaar door na het opnieuw aansluiten! Misschien heeft ie al de geest gegeven.

Timy,
wat voor spanningsregelaar heb je er nu op ? Spanningsregelaar is namelijk overleden (binnen 2 jaar, net geen 17000 km). Deze kwam via Siccema sales Roodeschool (wegens bedrijfsbeijndiging is nu de hele handel via online veilingmeesters te koop) , Carmo lees je wisselende verhalen over,Japparts heeft ze niet op de lijst staan, origineel €202,- ex btw bij Ten Kate die hebben ook imitatie in de webshop voor €106 incl klantkorting en dan is er nog Motek.
Brandverhaal ken ik, heb de uitgebrande AT van Wout gezien en daar wordt je niet vrolijk van.
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2013, 12:26 door jbm »

Offline Timy

Re: stekkerverbinding spanningsregelaar
« Reactie #12 Gepost op: 14 juni 2013, 20:18 »
Via Ad een regelaar van het merk TourMax besteld, was 114euro. Heb er toen wel twee gekocht, en de reserve altijd mee op vakantie ::) (wel twee AT's dus dubbele kans op pech  ;))
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline EDxrv

Re: stekkerverbinding spanningsregelaar
« Reactie #13 Gepost op: 14 juni 2013, 20:51 »
Stekker met zilvercontacten?

Offline Erzberg

Re: stekkerverbinding spanningsregelaar
« Reactie #14 Gepost op: 14 juni 2013, 22:29 »
GEEN spanningsregelaar van het SHunt type meer plaatsen, wel eentje van het Mosfet-type.
En de 3 gele kabels niet via de connector, wel aan elkaar solderen.

De FH010AA van Shindenghen kan je relatief goedkoop via allerhande kanalen kopen.

Fiche kopen bij www.easternbeaver.com Kijk daar ook maar eens voor allerhande nuttige tips !

Erzberg

Offline Timy

Re: stekkerverbinding spanningsregelaar
« Reactie #15 Gepost op: 17 juni 2013, 19:36 »
Stekker met zilvercontacten?
Nope, koper
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline AT-Jelle

Re: stekkerverbinding spanningsregelaar
« Reactie #16 Gepost op: 17 juni 2013, 22:18 »
Tja soldeer heeft niet echt een plaats in auto's en motoren, behalve waar het niet anders kan zoals op de printplaten. Je zorgt daarmee voor een hard broos punt in de kabel, die daardoor sneller de kans heeft het te begeven.

Ben persoonlijk meer fan van goede kabelverbinders zoals dit soort dingen:


Dan wel in combinatie met een goede tang. Na het aanknijpen op de aders even de verfstripper of aansteker er over en hij sealt dicht en verlijmd zichzelf aan de kabel isolatie. Een degelijke waterdichte verbinding. Gebruik ze op het werk vrij veel, in weer en wind, zonder een enkel probleem.

Maar die standaard half open stekkers.... tja... kwestie van tijd. Je kunt ze wel gebruiken, maar dicht ze goed af....

Offline EDxrv

Re: stekkerverbinding spanningsregelaar
« Reactie #17 Gepost op: 18 juni 2013, 15:59 »
Nope, koper
Ik bedoel of dat een goed idee is. Is wel prijzig.

Offline Timy

Re: stekkerverbinding spanningsregelaar
« Reactie #18 Gepost op: 20 juni 2013, 17:19 »
Ik bedoel of dat een goed idee is. Is wel prijzig.
Ah, zo had ik hem niet begrepen  ;D
Tja, met doorverbinden met je de koperen contacten (evt zilveren of wat het ook wordt) toch kwijt. Dus zou het persoonlijk niet te ingewikkeld maken.
De tip van I1985 (bijzondere naam  ;)) mbt het doorverbinden is ook een goede en lekker makkelijk ook  :)
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline jbm

Re: stekkerverbinding spanningsregelaar
« Reactie #19 Gepost op: 20 juni 2013, 17:35 »



Dan wel in combinatie met een goede tang.


Jelle, wat is een goede tang,standaard kabelschoentang functioneert niet?
De spanningsregelaar die ik via Ten Kate besteld heb is ook een Tourmax, 1 jaar garantie

Offline AT-Jelle

Re: stekkerverbinding spanningsregelaar
« Reactie #20 Gepost op: 20 juni 2013, 17:54 »
Heb mijn naam maar even aangepast Timy  ;)

Wat versta jij onder een standaard kabelschoentang Jan? Zoiets als deze die je voor een paar euro bij de bouwmarkt haalt?


Daarmee wil het wel, maar moet je wat meer zorg dragen dat hij echt goed vast zit, en proberen de huls zo min mogelijk te beschadigen.

Wanneer je vaker met kabelschoentjes ed werkt kan ik je van harte een goede rateltang aanbevelen zoiets als dit:


Werkt veel fijner en makkelijker. Zorgt ervoor dat het eigenlijk altijd goed vastzit en zonder schade aan de isolatie. Maar als je hooguit een paar schoentjes per jaar aan moet knijpen wel erg prijzig. Dusdanig dat ik er geen in huis heb en mij ad hoc behelp met zo'n goedkoop ding, en wanneer het een geplande klus is dat ik even een tang van het werk meeneem.

Plaatjes zijn overigens gewoon zo van het net geplukt ter indicatie.

Offline jeroen emke

still no angel found who flies at the same speed

Offline AT-Jelle

Re: stekkerverbinding spanningsregelaar
« Reactie #22 Gepost op: 20 juni 2013, 18:12 »
Hmm das nog niet eens zo'n gekke prijs Jeroen. Die dingen beginnen dus ook al aardig betaalbaar te worden.

Offline jeroen emke

Re: stekkerverbinding spanningsregelaar
« Reactie #23 Gepost op: 20 juni 2013, 18:57 »
Ja er zijn ook die het drievoudig kosten maar deze voldoet prima
still no angel found who flies at the same speed

Offline jbm

Re: stekkerverbinding spanningsregelaar
« Reactie #24 Gepost op: 20 juni 2013, 22:36 »


Wat versta jij onder een standaard kabelschoentang Jan? Zoiets als deze die je voor een paar euro bij de bouwmarkt haalt?



Ja, zo'n tang heb ik denk al een jaar of 25/30, waren toen wel iets duurder dan die paar € van tegenwoordig.
Toch maar eens kijken naar iets anders, Jeroen bedankt

gr Jan

Offline Nahpets

Re: stekkerverbinding spanningsregelaar
« Reactie #25 Gepost op: 20 juni 2013, 23:16 »
Niks geen stekkers gebruiken jongens!  Solderen is de oplossing want er gaat misschien meer vermogen doorheen dan waarvoor dan zo'n stekker gespecificeerd is, dan heb je met zo'n ding hetzelfde probleem (warmteontwikkeling) als met de originele stekker...

Offline AT-Jelle

Re: stekkerverbinding spanningsregelaar
« Reactie #26 Gepost op: 20 juni 2013, 23:44 »
Niks geen stekkers gebruiken jongens!  Solderen is de oplossing want er gaat misschien meer vermogen doorheen dan waarvoor dan zo'n stekker gespecificeerd is, dan heb je met zo'n ding hetzelfde probleem (warmteontwikkeling) als met de originele stekker...

Ik heb het dan ook niet over een stekkerverbinding Nahpets. Maar over een verbinding die duurzamer is en makkelijker toe te passen is dan solderen. En aangezien ze volledig dicht gesealed worden zijn er ook geen problemen met oxidatie die voor die warmteontwikkeling kan gaan zorgen.

Offline Oldtimer

Re: stekkerverbinding spanningsregelaar
« Reactie #27 Gepost op: 21 juni 2013, 00:40 »
Citaat
Gebruik ze op het werk vrij veel, in weer en wind, zonder een enkel probleem.


Ben ook op zoek naar iets dergelijks.
Waar zijn ze verkrijgbaar en €€  ??
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline AT-Jelle

Re: stekkerverbinding spanningsregelaar
« Reactie #28 Gepost op: 21 juni 2013, 02:13 »
Ben ook op zoek naar iets dergelijks.
Waar zijn ze verkrijgbaar en €€  ??

Zaken zoals Conrad hebben ze wel. Maar de betere elektronica (onderdelen) winkel heeft ze vaak ook wel. Let er wel op dat je voor stootverbinders kiest met een lijmende krimpkous. De 'normale' krimpen niet en sluiten daardoor niet af.

Offline Brombeer

Re: stekkerverbinding spanningsregelaar
« Reactie #29 Gepost op: 21 juni 2013, 12:49 »
Die verlijmende connectors zijn i.d.d. wel mooi ook.

Solderen is goedkoop en effectief en er kan meer stroom door die verbinding dan welke stekker ook. Alleen, de soldeer trekt enigzins door de aders van de kern en geeft een inflexibele, wat brosse verbinding. Zorg dat je soldeert op een spanningsvrije plek (dat de verbinding niet kan buigen).
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin