Auteur Topic: Nogmaals spannings regelaar  (gelezen 1014 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Oldtimer

Nogmaals spannings regelaar
« Gepost op: 18 juni 2013, 08:30 »
De Spanningsregelaar
Zoals bekend een zwakke schakel bij zowel de Alp als de Twin.

Nu vraag ik me af wat de oorzaak kan zijn van het volgende:

Wanneer de motor stationair loopt brand de koplamp normaal en filkkert het neutraal lampje duidelijk.
Als je een klein beetje gas geeft gaat de koplamp duidelijk veel minder fel branden en houdt het knipperen van het controle lampje op.
Nu afgelopen weekend bij het speuren naar de  TCN500 tracks viel keer op keer de voeding van de Garmin en ook de knipperlichten uit.
Thuisgekomen bleek de accu nagenoeg leeg.
gisteren even een andere SR erop maar die gaf al meteen bij 1200 rpm zo'n 17 volt DC  af. Niet echt geschikt dus.
Meteen maar even eentje besteld bij Adje.
Lamp ging ook wel erg fel branden.Meteen rijp voor de afvalbak

Ik ben wel op zoek naar een meet methode om de spanningen op de SR en de dynamo te kunnen meten.
Er is ongetwijfeld een schema voor.De meeste schema's die ik heb zijn erg onduidelijk en nauwelijks te lezen vwb de cijfers.
De normale procedures heb ik al gehad, zoals aansluitingen en massa verbindingen gecheckt en waar nodig schoongemaakt.

Ik heb de oude SR er weer opgezet en de accu geladen.
We kunnen dus weer rijden vandaag maar ben wel benieuwd naar jullie bevindingen.
Waar komt dat minder fel branden vandaan ?

Ik vond op een duitse site nog de volgende stellingen:
Voltmeter aangesloten op de + en - van de accu:
Bij het starten van de motor de spanning lager dan 10 volt  ...........Accu defect

Blijft de spanning boven 10 volt dan bij draaiende motor meten bij 5000 toeren.
Met licht aan moet deze in de buurt van de 13,7 volt liggen
Met licht uit moet deze in de buurt van de 14,1 volt liggen
Als de spanning veel hoger uitkomt is de SR defect.
Als de spanning veel lager uitkomt is de SR defect, maar kan ook de dynamo defect zijn.

Om de dynamo te testen kun je de weerstand meten tussen de 3 gele draden onderling.
De weerstand moet liggen tussen 0,2 en 0,7 ohm.
Hierbij mogen de verschillen dus niet buiten vallen.anders is de conclusie dat de dynamo defect is.




« Laatst bewerkt op: 18 juni 2013, 13:59 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.