Auteur Topic: fluiten bij 80km/h  (gelezen 8607 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline gespikkeldevos

fluiten bij 80km/h
« Gepost op: 19 juni 2013, 06:47 »
Hallo mederijders,


Ik ben sindskort eigenaar van een Varadero van 2008. De motor bevalt uitstekend alleen er is een ding waar ik me aan stoor.
Bij 80km/h is er een monotoom fluitgeluid te horen.

Ik heb al vele topics gelezen en de volgende zaken geprobeerd.
-Nieuwe voorband gemonteerd
-ketting gesmeerd/gespannen
-zonder voorspatbord gereden.

Maar helaas dit alles zonder resultaat. Het maakt niet uit in welke versnelling ik rij of dat ik de koppeling inknijp.
Soms denk ik dat het de rijwind is die iets laat gieren maar ik kan er maar niet achterkomen wat dit geluid voortbrengt.

Wie herkent dit probleem of heeft de gouden tip voor mij?
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Offline Oldtimer

Re: fluiten bij 80km/h
« Reactie #1 Gepost op: 19 juni 2013, 07:56 »
Als je er michelin PR1 achter op hebt liggen veroorzaken die de fluittoon.
Wordt dan veroorzaakt door het dwarsprofiel van de band.

Of dit voor goud gaat weet ik niet, maar ik heb het ook met deze banden.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Stelvio.

Re: fluiten bij 80km/h
« Reactie #2 Gepost op: 19 juni 2013, 13:40 »
Oordopjes gebruiken!!!!!! 8)

Offline Sandra

Re: fluiten bij 80km/h
« Reactie #3 Gepost op: 19 juni 2013, 13:57 »
Oordopjes gebruiken!!!!!! 8)

Zowiezo doen, ik heb al fluiterij in de oren na (veel) jaren zonder te hebben gereden... :'(
[img]http://img684.imageshack.us

Offline gespikkeldevos

Re: fluiten bij 80km/h
« Reactie #4 Gepost op: 19 juni 2013, 14:43 »
Ik heb mijn otoplastieken altijd keurig in. Dat scheelt een stuk maar ik hoor hem nog steeds fluiten ;D

Offline gespikkeldevos

Re: fluiten bij 80km/h
« Reactie #5 Gepost op: 19 juni 2013, 14:46 »
Ik heb achter de Michelin Anakee 2 band. Als het aan de band zou liggen zou ik toch ook verschil moeten horen wanneer bv het wegdek veranderd.

Offline Oldtimer

Re: fluiten bij 80km/h
« Reactie #6 Gepost op: 19 juni 2013, 15:06 »
Citaat
verschil moeten horen wanneer bv het wegdek veranderd.

Ik hoor dat verschil ook niet, dus zo vreemd is dat niet. Fluiten doet hij overal.Op asfalt, klinkers of beton.
Maar wat specifiek is en daar heb jij het ook over is de snelheid waarmee het gebeurt. Mijn banden fluiten bij ongeveer 60 km/h
Maar dwarsprofilering van de band veroorzaakt dat nu eenmaal.
Als ik kijk naar het verschil van de PR1 en de AK2 dan is dat niet zo heel groot.
Ook de AK heeft redelijk dwarsprofiel, al is dat minder dan de PR1.
De PR1 fluit ook niet op een Alp, maar wel op een Dero.

Het is natuurlijk maar een optie, en ik ken het geluid niet wat jij hoort.
Je zou verder ook kunnen denken aan kieren in de schermen, of iets dergelijks. allemaal afhankelijk van waar je het ergens vandaan hoort komen.
Omdat je zowel voor als achter bent gaan zoeken neem ik aan dat de richting/plaats waar het vandaan komt niet kunt traceren.
Ik had dat met de "bandenfluit" precies zo.  Dagen gezocht en omdat het optrad nadat ik nieuwe banden had gelegd dacht ik eerst aan een lager of aan de remschijven.
Nagevraagd bij Wim Boks en die riep meteen......het zijn je banden. ( alleen jammer dat hij me dat niet vooraf heeft verteld. )

Ben benieuwd.

Groeten

Oldie
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline jbm

Re: fluiten bij 80km/h
« Reactie #7 Gepost op: 19 juni 2013, 15:31 »
bandenspanning heeft ook invloed op het rijgeluid

Offline chaos

Re: fluiten bij 80km/h
« Reactie #8 Gepost op: 19 juni 2013, 21:17 »
een varadero klinkt nu eenmaal als een turbine. misschien dat je dat fluiten bedoelt?

Offline Peter_Winsum

Re: fluiten bij 80km/h
« Reactie #9 Gepost op: 19 juni 2013, 22:26 »
Regelmatig betrap ik mezelf er ook op dat ik tijdens het rijden op mijn Varadero zit te neuriën, te zingen of te fluiten. Misschien heb je ook zoveel plezier als ik alleen ergert je aan je eigen fluiten  ;) .
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline xrvtuur

Re: fluiten bij 80km/h
« Reactie #10 Gepost op: 19 juni 2013, 22:26 »
de gouden tip is harder rijden 8) maar ik herken het dus wel, fluitje hoort bij de motor
Varadero SD02  2004

Offline gespikkeldevos

Re: fluiten bij 80km/h
« Reactie #11 Gepost op: 20 juni 2013, 13:14 »
Nee mensen het is zeker niet het normale tweecilindergeluid. Het is echt een harde metaalachtige fluittoon bij 80km/h. Wanneer ik het gas loslaat hoor je het tot ongeveer 70km/h daarna niet meer.
Ik heb geen idee uit welke richting het geluid komt. :-\

Wanneer ik weer even tijd heb zal ik nog eens wat kuipdelen gaan afplakken om rijwind uit te sluiten. Mocht ik het niet kunnen vinden dan ga ik er wel mee op de testbank om eens te luisteren of hij dan ook fluit.

Kan een achterband ook zo hard fluiten/gieren?

Offline xrvtuur

Re: fluiten bij 80km/h
« Reactie #12 Gepost op: 20 juni 2013, 14:26 »
Je schrijft in je eerste post dat het niet uitmaakt in welke versnelling je rijdt of dat je de koppeling in knijpt....in feite kun je dus motor geluiden wegstrepen. Ik denk niet dat je op een testbank iets gaat horen van gefluit vanwege de enorme herrie van je motor/uitlaat/ rol. je zou onder het rijden je motor nog eens helemaal uit kunnen zetten bij honderd ofzo en dan luisteren of je het weer gaat horen.
Varadero SD02  2004

Offline Jeroen

Re: fluiten bij 80km/h
« Reactie #13 Gepost op: 20 juni 2013, 16:11 »
....... je zou onder het rijden je motor nog eens helemaal uit kunnen zetten bij honderd ofzo en dan luisteren of je het weer gaat horen.

Dan ben je toch je stuur- en rembekrachtiging kwijt? 8)
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline Peter_Winsum

Re: fluiten bij 80km/h
« Reactie #14 Gepost op: 20 juni 2013, 16:37 »
Citaat
Dan ben je toch je stuur- en rembekrachtiging kwijt?

Zou ik met deze temperaturen ook niet doen, werkt de airco ook niet meer!
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline Jeroen

Re: fluiten bij 80km/h
« Reactie #15 Gepost op: 20 juni 2013, 17:14 »
en nu serieus: motor uit = oliepomp uit = geen smering in het blok, terwijl de uitgaande as nu aangedreven word door het achterwiel. Risico of niet?
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline EelkoL

Re: fluiten bij 80km/h
« Reactie #16 Gepost op: 20 juni 2013, 17:19 »
Oliepomp wordt toch mechanisch aangedreven?
'99 TA

Offline Jeroen

Re: fluiten bij 80km/h
« Reactie #17 Gepost op: 20 juni 2013, 18:05 »
klopt, maar motor uit heeft enkel nut om te luisteren als je de koppeling inknijpt toch?
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline AT-Jelle

Re: fluiten bij 80km/h
« Reactie #18 Gepost op: 20 juni 2013, 18:09 »
Ook dat is volgens mij geen enkel probleem. De versnellingsbak wordt niet door de oliepomp gesmeerd maar draait in de olie. Een auto (hand)versnellingsbak heeft ook geen oliepomp, ook daar draaien de tandwielen in een oliebad. Dus zolang je voldoende olie in je blok hebt zitten blijft het allemaal netjes gesmeerd.

Offline Oldtimer

Re: fluiten bij 80km/h
« Reactie #19 Gepost op: 20 juni 2013, 18:11 »
Citaat
Kan een achterband ook zo hard fluiten/gieren?

Ik hou het op band of anders wiellager.

Of het kan.............................ja, het kan. ;)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline mickey

Re: fluiten bij 80km/h
« Reactie #20 Gepost op: 20 juni 2013, 19:02 »
Ook ik denk inderdaad aan je wiellagers....

Succes, ik ben benieuwd naar de uitslag.

Offline Waffie

Re: fluiten bij 80km/h
« Reactie #21 Gepost op: 20 juni 2013, 20:58 »
Ook dat is volgens mij geen enkel probleem. De versnellingsbak wordt niet door de oliepomp gesmeerd maar draait in de olie. Een auto (hand)versnellingsbak heeft ook geen oliepomp, ook daar draaien de tandwielen in een oliebad. Dus zolang je voldoende olie in je blok hebt zitten blijft het allemaal netjes gesmeerd.

deze worden wel gesmeerd door oliedruk

de as is  hol en heeft kleine gaatjes die weer corresponderen met gaatjes in de tandwielen

je kunt  het pijpje dat deze olie aanvoert zien zitten achter de koppelingskooi

mvg ad
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline AT-Jelle

Re: fluiten bij 80km/h
« Reactie #22 Gepost op: 20 juni 2013, 22:06 »
deze worden wel gesmeerd door oliedruk

de as is  hol en heeft kleine gaatjes die weer corresponderen met gaatjes in de tandwielen

je kunt  het pijpje dat deze olie aanvoert zien zitten achter de koppelingskooi

mvg ad

Hmm zo leer ik ook nog weer eens wat bij, bedankt voor de correctie Ad. Maar zou er dan volgens jou ook schade kunnen ontstaan door de motor zonder draaiende motor in de vrij en/of met de koppeling uit te laten lopen? Lijkt mij dat de aanwezige olie en het feit dat de tandwielen ed niet belast worden genoeg om schade te voorkomen.

Offline Two Plugs

Re: fluiten bij 80km/h
« Reactie #23 Gepost op: 21 juni 2013, 08:44 »
De turbine fluit hoor je idd alleen maar als je belast in de versnelling rijdt. Dat is het dus niet.
Achterwiellager is ook het eerste wat in me opkomt; hoeveel kilometer heeft je Dero gelopen?

'Gemiddeld' (ff uitgaan van de ervaringen op het varadero forum www.vci-forum.com) moet je rond 50-65.000 km toch rekenen op vervanging, enkele positieve uitschieters daargelaten (in mijn geval: 75.000 km).
Eea natuurlijk wel gerelateerd aan het rijgedrag van de eigenaar!  C:-)
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline gespikkeldevos

Re: fluiten bij 80km/h
« Reactie #24 Gepost op: 23 juni 2013, 15:56 »
Mijn Varadero heeft 45000 op de teller. Ik ga binnenkort maar eens de lagers vervangen.
Ik laat het het nog even weten.
Willen de lagers er een beetje uit, of kan ik beter even met het achterwiel op pad gaan?

Offline Waffie

Re: fluiten bij 80km/h
« Reactie #25 Gepost op: 23 juni 2013, 20:03 »
fluittoontjes.... in de meeste gevallen de banden of iets anders waar wind over kan gieren

maar probeer eerst de oorzaak te ontdekken in plaats van alles maar direct te gaan vervangen
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline gespikkeldevos

Re: fluiten bij 80km/h
« Reactie #26 Gepost op: 25 juni 2013, 12:00 »
Vandaag mijn achterwiel er maar eens uit gehaald. De lagers zijn nog in prima conditie, mooi laten zitten dus.
Het zal waarschijnlijk toch de wind zijn die iets laat gieren. Wordt vervolgd...

Offline Toetyly

Re: fluiten bij 80km/h
« Reactie #27 Gepost op: 17 juli 2013, 18:51 »
Hi Ben net nieuw op dit forum omdat ik vorge week een Varadero uit 2005 heb gekocht.

Ik heb ook een soort fluit / piep toon. het lijkt zelfs bijna op metaal dat schuurt maar dan al heel licht.

dat begint bij 2250 Rpm en stopt bij 2500 rpm. ik merk dat ik me er lichtelijk aan begin te iriteren dus ik vraag me af of zo iets idd te herkennen is.


Offline xrvtuur

Re: fluiten bij 80km/h
« Reactie #28 Gepost op: 17 juli 2013, 18:59 »
akrapovic icm oordoppen en het is weg 8)
Varadero SD02  2004

Offline Arjen

Re: fluiten bij 80km/h
« Reactie #29 Gepost op: 18 juli 2013, 20:22 »
Hi Ben net nieuw op dit forum omdat ik vorge week een Varadero uit 2005 heb gekocht.

Welkom, welkom. Inderdaad een héél verstandige keuze ;)

Ik heb ook een soort fluit / piep toon. het lijkt zelfs bijna op metaal dat schuurt maar dan al heel licht.

dat begint bij 2250 Rpm en stopt bij 2500 rpm. ik merk dat ik me er lichtelijk aan begin te iriteren dus ik vraag me af of zo iets idd te herkennen is.

Is dit in iedere versnelling, of alleen altijd in 1 en dezelfde versnelling? Als het altijd in dezelfde versnelling is, even de motor uitzetten (tijdens het fluiten) om te kijken of het wind/banden zijn of toch iets motorisch.

Als hij het in iedere versnelling doet, ook in zijn vrij als je hem ergens in dat toerengebied houdt?
“Never Stop Exploring”