Geen ervaring hier met stuurdempers, dus kan niet zeggen of het wel/niet prettig is of hoe je 'zou moeten monteren
Wat ik wél weet is dat een Alp of Twin redelijk zwaar is, met name de voorkant. Je zou ze zelfs 'kopzwaar' kunnen noemen. En dat is zéker in mul zand, maar ook in vette bagger geen voordeel
Je zou eerst eens kunnen proberen met je houding wat verbetering te brengen door je gewicht zoveel mogelijk naar achter te verplaatsen. Dat geeft méér druk op het achterwiel dus meer grip én een lichter voorwiel waardoor deze wat makkelijker over oneffenheden heen gaat.
Verder zou je eea kunnen strippen aan de voorkant. Denk aan het dashboard, de paneeltjes en evt een lichtere koplamp. Een kilo minder aan het kuipframe ga je echt wel merken.
Een stuurdemper maakt de voorkant alleen nóg maar zwaarder
De voorvork verhogen dmv bussen en/of zwaardere veren kan ook schelen. Daardoor komt de voorvork meer onderuit waardoor de motor als geheel weer stabieler word.
En verder natuurlijk leren leven met de beperkingen van het lompe hok
Groetjes,
René