Auteur Topic: tik in ketting bij tandwiel voor  (gelezen 2706 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rutger

tik in ketting bij tandwiel voor
« Gepost op: 01 juli 2013, 21:21 »
Goedenavond,

Mijn Transalp 600 uit 1998 heeft een tik in de ketting bij het voorste tandwiel, bij het draaien hoor je bij iedere schakel een tik. Eerder hoorde ik ook wel een tik, maar het is nu plotseling veel erger geworden. Ik heb het geprobeerd met verschillende speling op de ketting, maar dat lijkt niet uit te maken. De ketting zit niet helemaal in het midden op het tandwiel, maar met de linker kant tegen het tandwiel aan, het achterwiel zit er wel min of meer recht in.

De ketting en tandwielen lijken mij nog niet versleten, maar ik heb er niet zoveel ervaring mee. Zie ook de bijgevoegde foto, deze is een beetje vertekend doordat hij niet helemaal recht is genomen. Hoe kun zie je wanneer het te veel versleten is?

Morgen wil ik het tandwiel er af halen om te kijken of ik dan iets kan zien dat wat niet klopt. Ik heb de bouten al losgedraait, kan ik dan gewoon het tandwiel er af halen terwijl het achterwiel nog vast zit? En heeft iemand nog tips waar ik verder op moet letten?

Laatste vraag, kan het kwaad als ik er nu mee zou gaan rijden?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, alvast bedankt!
« Laatst bewerkt op: 02 juli 2013, 00:03 door Rutger »

Offline Nader

Re: tik in ketting bij tandwiel voor
« Reactie #1 Gepost op: 01 juli 2013, 21:41 »
Beste Rutger,

Volgens mij is je ketting plus tandwielen toe aan vervanging. Een truc die ik vaak toepas is het volgende: trek de ketting met je wijsvinger en duim af van de achterste tandwiel. Ontstaat er dan een ruimte tussen achterste tandwiel en ketting dan weet je het!!
 
succes!

Oh en trouwens de krommingen in je tandwielen geven ook aan dat je tandwiel op is! Ze horen namelijk net  als een haaientand eruit te zien...

Offline Cas

Re: tik in ketting bij tandwiel voor
« Reactie #2 Gepost op: 01 juli 2013, 21:49 »
Je voorste kettingwiel is totaal versleten, nieuwe kettingset erop!
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Peter M

Re: tik in ketting bij tandwiel voor
« Reactie #3 Gepost op: 01 juli 2013, 23:04 »
slijtage (haaievinnen) is al duidelijk te zien. Zou het setje gaan vervangen anders eindigt het zoals bij mij met...[zie foto]

Offline Rutger

Re: tik in ketting bij tandwiel voor
« Reactie #4 Gepost op: 01 juli 2013, 23:41 »
Dank voor jullie reacties, duidelijk verhaal.

Nu maar eens kijken hoe ik voordelig aan een nieuwe kettingset kan komen. Is het eventueel aan te raden om een groter voortandwiel te nemen voor een lager toerental? Hij draait nu ca. 4000 toeren bij 80 km/h en 5000 toeren bij 100 km/h.

Ook kleine stukjes rijden is dus niet verstandig nu, begrijp ik uit de reactie van Peter?

Groet, Rutger

Offline Driepinter

Re: tik in ketting bij tandwiel voor
« Reactie #5 Gepost op: 01 juli 2013, 23:49 »
Jawel hoor, je kunt er gerust nog even mee doorrijden, maar het gaat op een gegeven moment wel steeds harder met die slijtage, dus een vakantietripje zou ik niet meer doen. Eén tandje groter voor doen ze wel vaker, met langzaam rijden wordt ie dan wel iets bokkiger maar vinden de meesten geen echt bezwaar.


Offline Hans Schaap

Re: tik in ketting bij tandwiel voor
« Reactie #6 Gepost op: 02 juli 2013, 01:36 »
Rutger,


De ketting heeft een of meerdere schakels die zwaar gaan dat geeft de tik elke keer wanneer de ketting over de kleine radius van het voortandwiel moet buigen.
Ook is jouw voortandwiel aan vervanging toe.


Remedie is een nieuwe kettingset monteren.


Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline Rutger

Re: tik in ketting bij tandwiel voor
« Reactie #7 Gepost op: 02 juli 2013, 17:07 »
Ik probeer een beetje wegwijs te worden in de wereld van kettingen...

Als ik het goed begrijp kan ik het beste een ketting nemen die geklonken moet worden, waar ik dan een klink tooltje voor nodig heb?
En wat zijn de voor- en nadelen van x- vs. o-ringen?

En volgens het werkplaatshandboek moet je de bouten van de tandwielen op moment vastdraaien. Is dat echt nodig, of kan dit ook op gevoel als ik ze later even naloop?

Offline Waffie

Re: tik in ketting bij tandwiel voor
« Reactie #8 Gepost op: 02 juli 2013, 19:14 »
 de term O ring, X ring en Z ring zijn kreten die fabrikanten gebruiken om  de technische hoogstandjes ten aanzien van de wijze waarop zijn het vet binnen de pennen en rollen willen houden

er wordt gespeculeerd dat een X en Z ring dit beter zouden doen en daardoor een langere levensduur hebben

echter alles staat met een juist onderhoud en juiste voorspanning waardoor mogelijke voordelen te niet kunnen gaan
om een ketting te klinken is inderdaad een tooltje handig 
en voor de meeste boutjes zijn momenten opgegeven om daarmee de juiste voorspanning aan boutjes te kunnen geven

gevoel is mooi maar vaak bij dergelijke kleine boutjes  zoals m 6 ' vaak toch teveel van het goede
alles hangt af van jouw sleutel gevoel

afh van je woonplaats zal er zeker wel iemand beschikbaar  zijn om jouw bij te staan


technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl