Auteur Topic: Vering vraagje  (gelezen 3581 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline MaritXRV750

Vering vraagje
« Gepost op: 27 juli 2016, 16:28 »
Hallo,

Wie van jullie heeft ervaring met het vervangen van de standaard vering door bijv. Hyperpro vering.

Zo ja, is het dan aan te raden om een hele nieuwe veer en demper aan te schaffen of is alleen de veer om de oude demper voldoende.

Groetjes Marit



Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk


Offline Nader

Re: Vering vraagje
« Reactie #1 Gepost op: 27 juli 2016, 16:51 »
Beste MaritXRV750,

Op mijn Alp heb ik alleen de veer vervangen voor een Hyperpro, dat alleen al is een wereld van verschil. De Twin zal denk ik niet veel anders zijn dan de alp wat betreft de vering. Maar als je demper ook vervangt is dat natuurlijk nog comfortabeler, het is denk ik meer een budgetkwestie,

groeten Nader

Offline sneekie

Re: Vering vraagje
« Reactie #2 Gepost op: 27 juli 2016, 20:57 »
Hallo Marit

Ik heb op de twins twee soorten achterdempers één van Touratech ( Tractive) en één van Hyperpro.
Beide zijn een enorme verbetering ten opzichte van de vaak oude standaard achterdemper.
Beide shocks zijn goed maar mijn voorkeur gaat uit naar de Tractive veer omdat hierbij de veervoorspanning met een draaiwiel instelbaar is.
Alleen de veer vervangen kan maar het demper gedeelte van de originele veer is niet service baar dus blijft het zwakke punt.

Offline The Headless Horseman

Re: Vering vraagje
« Reactie #3 Gepost op: 27 juli 2016, 23:08 »
Wat Nader al zegt: het is een kwestie van budget  :)

Hyperpro zelf zegt dat alleen de veer al een verbetering van 80% oplevert. Wil je die overige 20% ook dan moet je er ook een demper bij nemen. Een veer zal rond de €120,- zijn, een complete unit (emulsiedemper, dus niets instelbaar) al gauw rond de €500,-

Op 1 van de Alpen heb ik ook alleen de veer vervangen. Ik vond dat een flinke verbetering en ben er blij mee  8)

Zoals Sneekie zegt is de originele demper wel het zwakke punt, want niet te servicen mocht hij een x lek gaan.
Maar goed, dan kun je altijd nog een demper er bij aanschaffen. Bij Hyperpro zetten ze dan je eerder aangeschafte veer er wel weer op. Fijne gasten daar hoor  8)

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Mr Blue

Re: Vering vraagje
« Reactie #4 Gepost op: 31 juli 2016, 13:10 »
Als je bij Hyperpro alleen de veer wil laten vervangen, moet je dan je achterdemper los komen inleveren? Of kun je ook gewoon de AT langsbrengen en een uurtje later weer ophalen?
« Laatst bewerkt op: 31 juli 2016, 13:13 door Mr Blue »

Offline The Headless Horseman

Re: Vering vraagje
« Reactie #5 Gepost op: 31 juli 2016, 17:47 »
Ik zou dat effe checken bij Hyperpro. Montage van een veer op een losse demperunit doen ze wel gratis voor je, maar ik verwacht niet dat dat ook lukt als ze 'm er onderuit moeten halen. Is best nogal een klusje bij een Twin  :-\
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Hans Schaap

Re: Vering vraagje
« Reactie #6 Gepost op: 31 juli 2016, 19:38 »
Kijk ook eens naar HAGON vering.


Het voordeel van de HAGON unit is dat je met het verstellen van de ingaande demping ook de uitgaande demping beinvloed.
Dit komt de afwikkeling van het dempen ten goede.


Daarnaast zijn ze te servicen en goed betaalbaar.


Hagon levert evt ook progresieve voorveren.


En via de clubdealers kun je nog wat korting krijgen.


Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline robgoesdakar

Re: Vering vraagje
« Reactie #7 Gepost op: 01 augustus 2016, 09:04 »
Als je bij Hyperpro alleen de veer wil laten vervangen, moet je dan je achterdemper los komen inleveren? Of kun je ook gewoon de AT langsbrengen en een uurtje later weer ophalen?
Mijn ervaring is dat ze het enorm druk hebben om ook de demper van de motor te sleutelen. Dus dan duurt het even voordat je aan de beurt bent. Ik heb een relatie hier met Hyperpro in Alphen, en je kunt via mij ook de veer bestellen en hier onder de motor monteren.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Timmert

Re: Vering vraagje
« Reactie #8 Gepost op: 03 augustus 2016, 00:13 »
Hyperpro veren zijn progressief.
Dus hoe verder de vork/shock in veert hoe stugger het wordt.
Je ziet het ook aan de veren, eerste stuk bovenaan heeft een grotere afstand tussen de windingen. En onderaan zit het dichter op elkaar.
Je motor veert dus op elk punt in je vork/shock ook anders, en dus gedraagt deze zich anders.

Voordeel van de Hyperpro veren is dat je je minder druk hoeft te maken als je met passagier/zware bepakking rijdt. Je kan ermee wegkomen zonder je vering af te stellen (als dit überhaupt mogelijk is.  Het gaat toch stugger veren aan het eind van je veerweg). Vandaar dat veel mensen een voorkeur hebben voor Hyperpro. Maar eigenlijk is het niet perfect vind ik.

Ik vind de Hyperpro veren maar een lapmiddel. Wel de goedkoopste oplossing ;)
Zelf zou ik een shock eronder laten zetten die verstelbaar is.

Voor de vork heb je weinig keus (los staande van een andere vork monteren).





« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2016, 00:15 door Timmert »

Offline baslavos

Re: Vering vraagje
« Reactie #9 Gepost op: 07 augustus 2016, 21:27 »
Vork is heel makkelijk zelf te doen mits je een beetje ervaring hebt.
Achter veer losmaken vond ik ook niet moeilijk. Even puzzelen welk schroefje eerst maar was in een half uurtje eruit

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk