Auteur Topic: Mijn TA "98 "Hobbelt"..  (gelezen 3251 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline SebastiaanS.

Mijn TA "98 "Hobbelt"..
« Gepost op: 15 juli 2013, 08:42 »
Hai Allemaal!

Ik heb vrijdag mijn eerste TA gekocht!! Hij is geboren in 98 en heeft een jubileum jasje:-)
Bij aankoop heb ik een aankoopkeuring laten doen, hier kwam uit naar voren dat de achterrem gereviseerd moest worden (iig. nieuwe blokken) (voor was al door de vorige eigenaar gedaan) en wat andere minder belangrijke dingetjes (koppelhendel speling en achterremlicht slaat niet aan(wellicht ivm de nodige revisie). Dit ga ik  zsm laten doen (wegens tijdgebrek, nog niet zelf).
 
Maar nu heb ik afgelopen weekend gereden, en wanneer ik rond de 60 km/h rijd hobbelt ie. Wanneer ik alleen rijd is het maar een beetje, maar soms echt meer, vooral als ik constant rijd en met een passagier wordt het erger. In eerste instantie dacht ik dat het het wegdek was, maar het is toch echt duidelijk de motor. Ik weet niet of het door het voor of achterwiel komt, maar ik vind het geen lekker gevoel. Het is denk ik wel echt een van de wielen/ remmen/(?), want hij doet het ook afgekoppeld.

Mijn vraag: weet iemand wat dit kan zijn?  Ik wil hier graag snel iets aan doen omdat ik echt alleen op een veilige alp de weg op wil :-).

Zeer vriendelijke groet! En ik zie uit naar een treffen binnenkort:-)

en oja: bij aankoop had hij 30100 gelopen.. inmiddels 30250 8)

Offline roland65

Re: Mijn TA "98 "Hobbelt"..
« Reactie #1 Gepost op: 15 juli 2013, 09:43 »
Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe motor! Ik vind zelf de jubileum editie 1 van de mooiste Transalps, maar dit terzijde.
Ik denk dat je na montage van een nieuwe voorband van de problemen af bent. Ik heb het bij de mijne ook gehad en na een nieuw setje rubber was het over.
Succes!
Gr Roland

Offline SebastiaanS.

Re: Mijn TA "98 "Hobbelt"..
« Reactie #2 Gepost op: 15 juli 2013, 10:39 »
Ha Roland,

Dank voor je reactie! Hoe zou dat (de banden) kunnen komen? De banden die er op zitten zijn namelijk nagenoeg nieuw... Ik hoopte eigenlijk dat (nog) niet te hoeven doen..
en, hoe duur is een setje banden?

groetjes
Sebas

Offline Arjen

Re: Mijn TA "98 "Hobbelt"..
« Reactie #3 Gepost op: 15 juli 2013, 11:43 »
Ik heb precies dit euvel gehad toen ik net mijn '97 Transalp had gekocht (37.000 op de teller toen). Ook bij 60km/h hobbelen.

Van de verkoper kreeg ik te horen dat hij een poos stil had gestaan, dus misschien vlak stukje aan de voorband had. Gezien de staat van de voorvelg ben ik naar Sprundel gereden (naar Ad aka Waffie).

Ad heeft mijn band toen even goed bekeken. Was niets mee aan de hand. We hebben die eraf gehaald en om een nieuwe velg gedaan. De oude was aan het rotten en daardoor compleet uit balans. Het eerste wat ik zou doen als ik jou was, is even je banden laten bekijken en balans laten controleren.

Overigens, een nieuwe band is....?

1. een band met heel veel profiel
2. een band met een productie datum van < 6 maanden

Als jouw band slechts voldoet aan punt 1, kan het nog steeds zijn dat hij met té weinig bandenspanning, té lang op hetzelfde stukje heeft gestaan.
“Never Stop Exploring”

Offline roland65

Re: Mijn TA "98 "Hobbelt"..
« Reactie #4 Gepost op: 15 juli 2013, 11:48 »
Ik sluit me bij Arjen aan!
Even een stukkie toeren naar Sprundel en met een beetje geluk heeft Ad de oplossing.
Of naar Elburg naar de Motorschuur van Hans Schaap als dat voor jou dichterbij is.
Maar iedere andere motorboer kan je ook al van alles vertellen over je banden en produktiedatum!
Succes!
Roland

Offline Oldtimer

Re: Mijn TA "98 "Hobbelt"..
« Reactie #5 Gepost op: 15 juli 2013, 11:57 »
Wat natuurlijk ook kan is dat de band er niet geheel juist is opgelegd.
Controleer in elk geval de zijkant van de band ten opzichte van de velg
Er zit een naad aan de zijkant van de band die gewoon overal gelijk moet lopen met de velgrand.

Je krijgt anders het ei effect, en dat hobbelt behoorlijk  ;D
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline SebastiaanS.

Re: Mijn TA "98 "Hobbelt"..
« Reactie #6 Gepost op: 15 juli 2013, 13:42 »
Hai Arjen, (en Roland) en de de rest;

Dank voor alle reacties! Super!

Ik ga er dit weekend denk ik even wat aan doen. Mijn banden voldoen inderdaad aan 1 vd twee punten:(profiel), maar hoe oud of jong de banden zijn weet ik niet.
Verder: kan het veel kwaad?/ is het gevaarlijk?

Dan heb ik ook nog een tweede vraagje, en ik dacht dat dit ook gerelateerd was aan het hobbelen, maar dat weet ik niet zeker:
Ik krijg het gevoel dat de remschijven ook aanlopen/ tegen de blokken aanlopen. Als ik hem op zn bok heb kan ik de wielen prima draaien(met de hand), maar ik hoor ze wel (ook onder het rijden). Mag dit of moet er meer ruimte tussen zitten? Persoonlijk hou ik namelijk van geen enkel "aanloop" geluid, en wil ik mijn Alp super soepel laten lopen.

Offline Arjen

Re: Mijn TA "98 "Hobbelt"..
« Reactie #7 Gepost op: 15 juli 2013, 13:51 »
Hai Arjen, (en Roland) en de de rest;

Dank voor alle reacties! Super!

Ik ga er dit weekend denk ik even wat aan doen. Mijn banden voldoen inderdaad aan 1 vd twee punten:(profiel), maar hoe oud of jong de banden zijn weet ik niet.
Verder: kan het veel kwaad?/ is het gevaarlijk?

Gevaarlijk is een relatief begrip, maar ik denk dat het vooral onnodig oncomfortabel is. Al is het natuurlijk lastig te beoordelen zo via internet ;)

Ik zou het zelf willen verhelpen, omdat het gevoelsmatig nooit goed kan zijn voor je lagers/vering etc als het onnodig op en neer danst de hele tijd. Ik ben ook wel (selectief) zuinig op mijn fietsje ;)


Dan heb ik ook nog een tweede vraagje, en ik dacht dat dit ook gerelateerd was aan het hobbelen, maar dat weet ik niet zeker:
Ik krijg het gevoel dat de remschijven ook aanlopen/ tegen de blokken aanlopen. Als ik hem op zn bok heb kan ik de wielen prima draaien(met de hand), maar ik hoor ze wel (ook onder het rijden). Mag dit of moet er meer ruimte tussen zitten? Persoonlijk hou ik namelijk van geen enkel "aanloop" geluid, en wil ik mijn Alp super soepel laten lopen.

Ik hoor mijn remschijven ook als ik mijn motor duw. Ze remmen nauwelijks, maar raken net. Is zover ik weet 'normaal'.

Waarom ben je nog geen lid Sebastiaan? :)
“Never Stop Exploring”

Offline SebastiaanS.

Re: Mijn TA "98 "Hobbelt"..
« Reactie #8 Gepost op: 15 juli 2013, 14:44 »
Wederom dank!

Citaat
Waarom ben je nog geen lid Sebastiaan? :)

Weet ik niet, zal ik maar snel even uitzoeken en doen dan :), bij wie moet ik dit aanvragen?




Offline Arjen

Re: Mijn TA "98 "Hobbelt"..
« Reactie #9 Gepost op: 15 juli 2013, 23:27 »
De makkelijkste manier om aan te melden is even mailen naar leden@transalpclub.nl

Voor de productie datum van je banden: er staan veel getalletjes op je band, maar érgens staat een 4-cijferige combinatie. Eerste 2 cijfers lopen van 01 tot 52 (weeknummers), laatste 2 cijfers voor het jaartal (bijv. 10 voor 2010). Een band geproduceerd in Februari 2010 heeft dus bv de code 0610 (week 6 - 2010).
“Never Stop Exploring”

Offline Hans Schaap

Re: Mijn TA "98 "Hobbelt"..
« Reactie #10 Gepost op: 16 juli 2013, 00:07 »
Sebastiaan,


Welkom bij de club.


Over jouw motor:


Het hobbelen kan vanuit de band of het wiel komen maar zul je even moeten laten nakijken.
Wat ook nog mogelijk is dat de olie in de voorvork de boosdoener is.


Het aanlopen van jouw remschijven voor klinkt als normaal functioneren.


Je hebt een paar kleine klusjes die aandacht behoeven.
Met name de achterrem zou ik niet te lang mee blijven rijden.
Dan is het een kleine moeite om de voorkant even mee te nemen.


Je kunt afhankelijk van jouw woonplaats goed terecht bij Ad Mies ( waffie op het forum) in Sprundel of bij mij in Elburg.


Ik hoop je snel eens te zien bij een rit.


Groet Hans

PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline SebastiaanS.

Re: Mijn TA "98 "Hobbelt"..
« Reactie #11 Gepost op: 01 augustus 2013, 13:00 »
Ha Allemaal!
even een update:
Ik heb uiteindelijk m'n TA een week terug weggebracht en bij de garage vertelden ze me dat het wiel niet goed gebalanceerd was. Ze hebben magneetjes(?) op mn velg geplakt en hij hobbelde al een stuk minder. Nu hobbelt ie overigens weer wat meer, dus ik ga morgen nog even bij ze langs...

Thanks for alle input!
Tot de volgende rit!

Offline Anne

Re: Mijn TA "98 "Hobbelt"..
« Reactie #12 Gepost op: 01 augustus 2013, 13:59 »
Ik heb het ook altijd al gehad. Als je een beetje allroad-banden erop hebt zitten, zoals anakees, dan krijg je dat.
Die zijn erg stug; de transalp-velg is net niet ideaal daarvoor.

Zelfs met een opnieuw gespaakt voorwiel hou ik hetzelfde probleem; erg irritant, maar heb me er bij neergelegd.
Tip; neem zware koffers met veel gewicht, dan heb je er minder last van ;-)

Offline SebastiaanS.

Re: Mijn TA "98 "Hobbelt"..
« Reactie #13 Gepost op: 01 augustus 2013, 15:06 »
Ha Anne,

Ik heb juist het gevoel dat het meer wordt naarmate ik "zwaar' beladen ben ( het is meer met iemand achterop). Verder heb ik geen all road banden eromheen liggen voor zover ik weet (zie mn profielfoto), het zijn michelin all weather banden. Welke precies weet ik niet, zal ik eens kijken.
Morgen ga ik naar een vriend die een motor garage heeft, gaan we er ook nog samen even naar kijken.. Het liefst wil ik namelijk een volledig soepel lopende machine rijden, als dat teminste mogelijk is met een TA..

hou jullie op de hoogte!


Offline voorstad

Re: Mijn TA "98 "Hobbelt"..
« Reactie #14 Gepost op: 01 augustus 2013, 15:49 »
Check ook eens of je spaken voor en achter(!) nog op spanning staan. Ben zelf na weken van hobbelen erachter gekomen dat mijn spaken achter los zaten, terwijl het hobbelen van voren leek te komen. Gezien de status van de velg is dat bij mij een nieuw (breder) achterwiel geworden.

Ad Mies kan je hier prima mee helpen!
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....