Auteur Topic: TA94 blok houdt soms in  (gelezen 5022 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Anne

TA94 blok houdt soms in
« Gepost op: 23 juli 2013, 10:17 »
Het verhaal is als volgt; mijn motor houdt soms in tussen de 4000 en 5000 toeren. Meestal als hij warm is. En dan maar af en toe; hij loopt dan heel schokkerig. Zodra hij eenmaal begonnen is met schokken, blijft het ook totdat ik "thuis" ben.

Ik ben er ondertussen achter dat het de voorste cilinder is. (door bougiekabels loshalen als het probleem optreedt).
Schoongemaakt: carburateurs
Vervangen; 2 CDI's. Ze leverden er per ongeluk 2, dus ik heb 2 nieuwe.
Vervangen: 1 van de 2 bougiekabels + bobine aan de voorkant. Hielp een half jaar.

Nu lijkt het probleem weer terug. Voornamelijk als hij warm is lijkt het.
Ik vermoed sowieso dat het iets elektrisch is; maar omdat het probleem maar af en toe optreedt is het lastig te diagnosticeren.
Vorig jaar ben ik hortend en stotend de hele weg vanuit Berlijn terug gekomen; over 2 weken wil ik graag naar schotland, maar ik zie dat nu niet zitten :S

"Oldtimer" regelt 2 nieuwe bougiekabels voor me, die ga ik dus beide voor weer vervangen.
Ik zat zelf te denken aan nieuwe kabels trekken van cdi's naar bobine, ofzo :S Mits het natuurlijk daarin zit. Ik weet gewoon niet goed wat ik het beste kan doen.

De vraag aan de kenners:
- Wat kan ik controleren om zo snel mogelijk dingen uit te sluiten
- Wat kan ik vervangen met kans op goede afloop
- Wat zie ik over het hoofd? (indien van toepassing)
« Laatst bewerkt op: 23 juli 2013, 12:39 door Anne »

Offline Driepinter

Re: TA94 blok houdt soms in
« Reactie #1 Gepost op: 23 juli 2013, 14:08 »
Cdi's blijven altijd verdacht, ook nieuwe. Ik had ook een cdi kapot, en heb 2 nieuwe (aftermarket) terug moeten sturen omdat die het ook niet goed deden. Uiteindelijk toch maar een orginele gekocht)

Offline Anne

Re: TA94 blok houdt soms in
« Reactie #2 Gepost op: 24 juli 2013, 13:47 »
Ik ga ze vanavond denk ik omwisselen.
Dan zou dus de andere cilinder problemen moeten gaan geven in plaats van de voorste.
Daarmee kan ik uitsluiten dat het de CDI is.
Verder is het plan om bougies en bougiekabels/bobine te vervangen.

Die combinatie zou het moeten oplossen.
Doet het dat niet, dan ga ik zelf kabels trekken van cdi -> bobine.

Is het probleem er dan nog, dan zit het ergens voor de CDIs, of in de carburateur.

Re: TA94 blok houdt soms in
« Reactie #3 Gepost op: 28 juli 2013, 10:44 »
Zie mijn topic. Ik heb precies hetzelfde. Met de achterste cilinder. Lees maar op mijn topic wat ik al vervangen heb. Maar eens de koppen bij elkaar steken anders.

Offline Anne

Re: TA94 blok houdt soms in
« Reactie #4 Gepost op: 29 juli 2013, 16:35 »
Inderdaad, goed idee.
Ik heb digitale CDI's besteld. Eens kijken of dat iets gaat helpen.
Ik laat het weten als ze binnen zijn, hopelijk woensdag.

Offline Anne

Re: TA94 blok houdt soms in
« Reactie #5 Gepost op: 29 juli 2013, 16:38 »
Ik ga ze vanavond denk ik omwisselen.
Dan zou dus de andere cilinder problemen moeten gaan geven in plaats van de voorste.
Daarmee kan ik uitsluiten dat het de CDI is.
Verder is het plan om bougies en bougiekabels/bobine te vervangen.

Die combinatie zou het moeten oplossen.
Doet het dat niet, dan ga ik zelf kabels trekken van cdi -> bobine.

Is het probleem er dan nog, dan zit het ergens voor de CDIs, of in de carburateur.

Helaas geen uitkomst.
CDI's omwisselen hielp niet.
Wel opgevallen dat op een bepaald moment, met maar 1 CDI aangekoppeld, er een probleem met de toerenteller ontstond.
Dit heb ik daarna niet weer kunnen reproduceren.
Hopelijk lossen nieuwe CDI's wat op.

Offline Oldtimer

Re: TA94 blok houdt soms in
« Reactie #6 Gepost op: 29 juli 2013, 17:26 »
Citaat
Dit heb ik daarna niet weer kunnen reproduceren.

Lijkt me vreemd.
De toerenteller is gekoppeld aan een van de 2 cdi's. Als je de ene loskoppelt waar de cdi op zit doet hij het gewoon niet.

Maar ik ben benieuwd naar de uiteindelijke oorzaak.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Anne

Re: TA94 blok houdt soms in
« Reactie #7 Gepost op: 30 juli 2013, 14:30 »
Tsja, de volgende keer dat ik die CDI aansloot op de toerenteller, deed deze het wel.
Kan dus een intermittent connector-probleem zijn, maar dat lijkt me sterk omdat die CDI relatief nieuw is.

Offline Oldtimer

Re: TA94 blok houdt soms in
« Reactie #8 Gepost op: 30 juli 2013, 14:33 »
Citaat
sterk omdat die CDI relatief nieuw is.

Er zijn meerdere voorbeelden van een defecte "nieuwe" cdi, dus verwonderen doen we ons nergens meer over.
Ik zou het probleem even  melden bij de verkoper en een nieuwe vragen.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Anne

Re: TA94 blok houdt soms in
« Reactie #9 Gepost op: 30 juli 2013, 14:51 »
De resultaten van de grote CDI wisseltest!
Wat ik heb gedaan: de CDI's omwisselen van kant, en elke CDI los proberen.
Ik heb de CDI's A en B genoemt.
Resultaten:

Links Rechts
A OK, loopt stationair goed
B Hapert en start niet
A B Loopt + stationair, toeren OK, hakkelt wel wat stationair. Iets hakkeliger dan bij CDI's  andersom. Toerenteller over de zeik. Bij een latere test ineens minder.
B OK, loopt stationair goed
A Loopt beetje stationair, maar slaat af
B A Loopt + stationair, toeren OK, hakkelt wel wat stationair

Ik kan het dus niet goed verklaren.

Is er nou iets mis met de CDI's?
Of iets mis met de rechter aansluiting?
- Iets met vòòr de CDI's
- Iets met nà cd CDI's
   - Elektrisch of carburatie

Offline Oldtimer

Re: TA94 blok houdt soms in
« Reactie #10 Gepost op: 30 juli 2013, 15:23 »
Citaat
Of iets mis met de rechter aansluiting?

Zou daar eerst eens naar kijken.
Of je A of B erop aansluit maakt weinig verschil, dus CDI lijkt me geen probleem te veroorzaken.
Begin gewoon eens met alle stekers in het circuit. Ook die bij de koplamp zitten.
Verder de massa, zowel op het blok als het frame even goed schoonmaken.
Probeer ook de - ( min ) kabels te meten op weerstand naar Massa. Zwevende massa kan heel rare dingen veroorzaken.
Omdat het probleem duidelijk een electrisch probleem is, kun je carbs uitsluiten.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Anne

Re: TA94 blok houdt soms in
« Reactie #11 Gepost op: 30 juli 2013, 15:29 »
Zou daar eerst eens naar kijken.
Of je A of B erop aansluit maakt weinig verschil, dus CDI lijkt me geen probleem te veroorzaken.
Begin gewoon eens met alle stekers in het circuit. Ook die bij de koplamp zitten.
Verder de massa, zowel op het blok als het frame even goed schoonmaken.
Probeer ook de - ( min ) kabels te meten op weerstand naar Massa. Zwevende massa kan heel rare dingen veroorzaken.
Omdat het probleem duidelijk een electrisch probleem is, kun je carbs uitsluiten.

Omdat ik niet veel tijd heb om er aan te werken, voordat ik op vakantie zou gaan, wil ik nu proberen je opmerking iets praktischer te maken.
Erg goede ideeën van je, dus ik wil dat wel graag doen.

- Welke stekkers in het circuit moet ik controleren, en hoe?
- Weet je toevallig waar de massa op blok en frame ongeveer zit?
- Welke min kabels moet ik controleren op weerstand naar massa?

Offline Oldtimer

Re: TA94 blok houdt soms in
« Reactie #12 Gepost op: 30 juli 2013, 15:45 »
Stekers die je overal tegenkomt  aan de kabelboom.
Ook die naar de bobines, zekeringkast en contactslot.

Waarop controleren:

Corrosie op zowel mannetje als vrouwtje. Probeer zoveel mogelijk schoon te maken en in doe er wat zuurvrije vaseline op.
Kijk naar het aanhechtinspunt van het schoentje en de kabel.
Soms zitten daar breuken die net wel/niet contact maken. Controleren door de steker vast te houden en aan het kabeltje zelf te trekken.

Massa op het blok zit rechts van de accu naast de startmotor. De - kabel van de accu loopt daar heen.
Massa van het frame zit op de brug van het frame onder de buddy. ( daar waar ook de bobines zitten, )
Welke min kabels weet ik zo niet zonder schema, maar als je  een schema hebt kun je via de kleuren werken. ( ik zoek zelf nog een goed kleurenschema van een alp pd06 )
Je meet dan de kabel die van de steker naar massa hoort.

Hoe dan ook , het blijft een rare storing.
Ben zelf ook aan het zoeken naar een storing die optrad vorige week bij de alp.

Pats, alles uit en ineens weer aan.  tot 2 keer toe.
Ben met dezelfde klus begonnen door een aantal dingen uit te sluiten. ( zoals massa en stekers )
Storing zelf nog niet kunnen reproduceren.

In elk geval suc6

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Anne

Re: TA94 blok houdt soms in
« Reactie #13 Gepost op: 31 juli 2013, 23:07 »
Misschien is het opgelost!

Wat ik heb gedaan:
- rode connector rechtsvoor bij koplamp losgehaald, schoongemaakt en teruggezet
- Spanningsregelaar vastgesoldeerd. Er waren weer smeltplekjes zichtbaar, dus nu vastgesoldeerd.
- Digitale CDI's (loopt goed, duidelijk meer koppel/pk!!!!)

Proefrit van 30km net, dus niet in de warmte van de dag. Weet dus nog niet zeker of het probleem nog terugkomt.
Het knallen in de uitlaat bij gas los en rond de 3000 toeren heb ik ook nog niet terug gezien; wie weet is dat hierbij ook opgelost.

Bedankt voor de hulp iedereen tot nu toe! We gaan het zien...  ;D

Offline Sandra

Re: TA94 blok houdt soms in
« Reactie #14 Gepost op: 31 juli 2013, 23:33 »
Hey Anne, hopelijk kun je nu met een gerust hart met vakantie!
Euh..dat knallen, wil je dat echt opgelost zien? Meid geniet er van...als die van mij dat niet meer zou doen, zou ik hem weer op af laten stallen :P :-X.. Maar goed das mijn smaak... 't kan mij niet hard genoeg gaan..
Fijne vakantie! :)
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Anne

Re: TA94 blok houdt soms in
« Reactie #15 Gepost op: 01 augustus 2013, 10:08 »
Hey Anne, hopelijk kun je nu met een gerust hart met vakantie!
Euh..dat knallen, wil je dat echt opgelost zien? Meid geniet er van...als die van mij dat niet meer zou doen, zou ik hem weer op af laten stallen :P :-X.. Maar goed das mijn smaak... 't kan mij niet hard genoeg gaan..
Fijne vakantie! :)

Hehe :) Ik vind het gepruttel wel lekker, maar die snoeiharde knal die er op eindigt, daar hou ik niet zo van.
Mensen schrikken zich ook kapot in de stad. Ik heb mijn motor liever stil, dan kan ik tenminste op plekken rijden waar ik eigenlijk niet mag komen  C:-)

Offline Oldtimer

Re: TA94 blok houdt soms in
« Reactie #16 Gepost op: 01 augustus 2013, 14:37 »
Uhhhhh Sandra, volgens mij heeft Anne geen rokje  >:D

Citaat
Meid geniet er van...als die van mij

Maar Anne ik hoop ook voor jou dat het problemis opgelost.
Maar het echte probleem heb je dus nog niet in beeld.

Welke van de 3 aanpassingen heeft het uiteindelijke resultaat opgeleverd.
Connector schoongemaakt = 1  mogelijke oorzaak
SR  gesoldeerd                   = onwaarschijnlijk een oorzaak
CDI                                     = mogelijke oorzaak.

Ik zou eens proberen om de oude cdi weer terug te plaatsen en kijken of het probleem zich weer voordoet.


Voor de rest,
Mooie storingsvrije vakantie gewenst.

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Anne

Re: TA94 blok houdt soms in
« Reactie #17 Gepost op: 02 augustus 2013, 10:10 »
Uhhhhh Sandra, volgens mij heeft Anne geen rokje  >:D

Hehe, nee, zelfs Sandra zou toegeven dat me dat niet zou staan  ;)

Ik denk dat het wel de CDI's waren, maar heb het inderdaad niet echt getest.
Omdat ik verder eigenlijk niks heb gedaan (behalve dat connectortje) heb ik ook niet echt de behoefte om te zien
wat het nou was. Wel wil ik natuurlijk de CDI's een keer testen om te kijken of ze goed zijn (ivm verkoop enzo).

De SR solderen was een "bij" klusje. Niet vanwege het originele probleem, maar omdat ik erachter kwam dat de boel weer gesmolten was. Nu maar het zekere voor het onzekere genomen.

Offline Sandra

Re: TA94 blok houdt soms in
« Reactie #18 Gepost op: 02 augustus 2013, 11:12 »
Hehe, nee, zelfs Sandra zou toegeven dat me dat niet zou staan  ;)

Ik denk dat het wel de CDI's waren, maar heb het inderdaad niet echt getest.
Omdat ik verder eigenlijk niks heb gedaan (behalve dat connectortje) heb ik ook niet echt de behoefte om te zien
wat het nou was. Wel wil ik natuurlijk de CDI's een keer testen om te kijken of ze goed zijn (ivm verkoop enzo).

De SR solderen was een "bij" klusje. Niet vanwege het originele probleem, maar omdat ik erachter kwam dat de boel weer gesmolten was. Nu maar het zekere voor het onzekere genomen.
Neem me niet kwalijk... :-[ ik dacht te maken te hebben met een vrouwspersoon. Excuzes moi!
[img]http://img684.imageshack.us

Offline fdmv

Re: TA94 blok houdt soms in
« Reactie #19 Gepost op: 10 augustus 2013, 18:26 »
Ga rijden met een bobine per cilinder ( loopt minder mooi dan twee ). Wel beide draden los maken van de bobine (groen en zwart).
NA even te hebben gereden kan je de ene bobine weer aansluiten en de andere afkoppelen.
maakt het geen verschil of minimaal ( bougies zitten niet op de zelfde plaats in de kop ). Maakt het wel verschil, wissel de draden om van de linker naar de rechter bobine en anders om.

Een draadbreuk is niet geheel uitgesloten, omdat de draad dun is en een draaipunt heeft wanneer deze de kabelboom uit komt (metaalmoeiheid).

Frans




Het verhaal is als volgt; mijn motor houdt soms in tussen de 4000 en 5000 toeren. Meestal als hij warm is. En dan maar af en toe; hij loopt dan heel schokkerig. Zodra hij eenmaal begonnen is met schokken, blijft het ook totdat ik "thuis" ben.

Ik ben er ondertussen achter dat het de voorste cilinder is. (door bougiekabels loshalen als het probleem optreedt).
Schoongemaakt: carburateurs
Vervangen; 2 CDI's. Ze leverden er per ongeluk 2, dus ik heb 2 nieuwe.
Vervangen: 1 van de 2 bougiekabels + bobine aan de voorkant. Hielp een half jaar.

Nu lijkt het probleem weer terug. Voornamelijk als hij warm is lijkt het.
Ik vermoed sowieso dat het iets elektrisch is; maar omdat het probleem maar af en toe optreedt is het lastig te diagnosticeren.
Vorig jaar ben ik hortend en stotend de hele weg vanuit Berlijn terug gekomen; over 2 weken wil ik graag naar schotland, maar ik zie dat nu niet zitten :S

"Oldtimer" regelt 2 nieuwe bougiekabels voor me, die ga ik dus beide voor weer vervangen.
Ik zat zelf te denken aan nieuwe kabels trekken van cdi's naar bobine, ofzo :S Mits het natuurlijk daarin zit. Ik weet gewoon niet goed wat ik het beste kan doen.

De vraag aan de kenners:
- Wat kan ik controleren om zo snel mogelijk dingen uit te sluiten
- Wat kan ik vervangen met kans op goede afloop
- Wat zie ik over het hoofd? (indien van toepassing)

Offline Herman

Re: TA94 blok houdt soms in
« Reactie #20 Gepost op: 14 augustus 2013, 09:49 »
Hallo Anne,

Heb je ook al eens vier nieuwe bougies geprobeerd ?
( zie eventueel mijn topic hierover).
Kost niet veel en is snel geprobeerd, succes.

Groet,

Herman