Auteur Topic: Varadero verlaagd  (gelezen 14714 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Cas

Varadero verlaagd
« Gepost op: 28 augustus 2013, 21:11 »
Vandaag mijn Lucas verlagingssetje voor de Varadero binnengekregen.
Toen ik het pakje openmaakte dacht ik dat er maar 1 driehoek in zat maar het bleken er 2 te zijn met de halve dikte van de originele.
Meteen een telefoontje naar Ad en die zei: "deze zijn waarschijnlijk van staal en niet van aluminium".
Inderdaad, ze zijn van staal en ze zien er niet uit. De originele driehoeken zijn 4x zo massief.
Toch maar monteren en toen bleek dat ik op alle 3 de bouten draadeinde te kort kwam dus ik moest ook nog revetten gaan zoeken. Nu heb ik voor deze 2 stukjes staal 94 euri betaald (incl. verzendkosten)
en dan zou het toch prettig zijn als ze daar 3 bouten met moeren of minstens een paar revetten bij doen. (@ Tuur............totaal overpaid).

Op de foto lijkt het nog iets maar als je het in werkelijkheid ziet ziet het er erg fragile uit. Op het forum gelezen dat Marien hetzelfde setje heeft dus dat geeft de burger weer moed en de eerste proefrit is gemaakt.
Voetjes makkelijk op de grond en rijden geen probleem. Het zwaartepunt ligt nu ook 3.5 cm lager en het lijkt alsof de motor in S-bochten makkelijker van de ene kant naar de andere kant te gooien is.
Ook de vorkpoten 3.5 cm doorgestoken, zou ik normaal nooit gedaan hebben maar (ook weer op het forum) gelezen dat Ron Overkleeft dit ook heeft gedaan. Ziet er wel een beetje vreemd uit!

Op de bovenste foto kun je aan de achterzijde van de onderste winding van de veer een zwarte vlek zien, hier heeft de veer de achterbrug geraakt (met de originele driehoeken). Dit was ook het geval met de originele achterdemper met Hyperpro veer. Die afstand is nu een dikke halve cm groter geworden, positief punt dus.
Al met al ben ik dik tevreden, maar die zielige dunne driehoekjes geven weinig vertrouwen.
@Marien.................Heb je al eens met een passagier gereden? Hahahahahaha.
 
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Sandra

Re: Varadero verlaagd
« Reactie #1 Gepost op: 28 augustus 2013, 21:33 »
Oehh.. is 35 mm doorsteken van de voorvorkpoten niet wat veel?
Ik heb welliswaar een transalp en misschien heb jij bij jouw motor meer ruimte maar als ik dat bij de alp zou doen ben ik bang dat ik m'n voorspatbord naar z'n grootje help als ik bv en flinke voorremaktie/noostop zou moeten maken...
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Sandra

Re: Varadero verlaagd
« Reactie #2 Gepost op: 28 augustus 2013, 21:34 »
Oh, vergeten ik heb 20 mm doorsteken aangehouden
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Cas

Re: Varadero verlaagd
« Reactie #3 Gepost op: 28 augustus 2013, 21:41 »
Ik zou het normaal nooit gedaan hebben Sandra, maar ik vertrouw Ron Overkleeft volledig en ik hou uiteraard de veerweg in de gaten, ik heb een elastiekje op een van de poten gezet.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline ron overkleeft

Re: Varadero verlaagd
« Reactie #4 Gepost op: 29 augustus 2013, 00:44 »
@ Cas
Vreemd heb ook het Lucas verlagingssetje er toendertijd op gezet en zijn  van aluminium ,heb er toen 99 eurie voor betaald bij Motozoom en zijn 6 mm dik (effe gemeten) en die van jou?

Dat ze nu van staal zijn hoeft geen nadeel te zijn staal is veel sterker dan aluminium,maar raar dat je dan zelf de boel moet op gaan vullen natuurlijk ze moeten dat kompleet leveren voor dat geld  toch?

Wees voor het doorsteken van de poten maar niet bang, ik rij al jaren zo en heb echt wel eens max in
de ankers gemoeten maar nog nooit problemen ermee gehad. Dat het een beetje een raar gezicht is
vind ik ook, de motor lijkt  nu net een tekkel (te lang met te korte potjes) maarja we moeten er wat voor over hebben.
Heb er wel progressieve voorvering in  zitten, die worden steeds stugger bij dieper inveren.





Offline Cas

Re: Varadero verlaagd
« Reactie #5 Gepost op: 29 augustus 2013, 00:57 »
Hihihi, een tekkel met korte pootjes ja.
Ik heb Hyperpro veren in de voorpoten zitten.
Zal morgen de dikte meten, maar toch...................het ziet er niet uit, ik moet nu na iedere rit controleren of mijn driehoekje nog in orde is  ;D
« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2013, 01:25 door Cas »
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Two Plugs

Re: Varadero verlaagd
« Reactie #6 Gepost op: 29 augustus 2013, 08:19 »
Hebben Kaatjes Dero van voren 3cm laten doorsteken. Leverde- en levert geen enkel probleem op. Bijkomend voordeel... hierdoor gaat de Dero écht als een spreekwoordelijk scheermes sturen!  ;D
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Cas

Re: Varadero verlaagd
« Reactie #7 Gepost op: 29 augustus 2013, 09:03 »
Bij mijn dero is de geometrie hetzelfde gebleven, zowel voor als achter 3.5 cm verlaagd. Hij ligt dus nog steeds "vlak".
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Cas

Re: Varadero verlaagd
« Reactie #8 Gepost op: 29 augustus 2013, 09:08 »
@ Cas
Vreemd heb ook het Lucas verlagingssetje er toendertijd op gezet en zijn  van aluminium ,heb er toen 99 eurie voor betaald bij Motozoom en zijn 6 mm dik (effe gemeten) en die van jou?

De dikte van de originele driehoeken is 8 mm en van de nieuwe 4 mm. Ook is de breedte van de benen veel minder. Maar goed, er zal wel over nagedacht zijn dus ik zal het maar zo laten.
Overigens kan ik de zijstandaard zo laten zolang de ondergrond redelijk vlak is en ik krijg hem ook nog redelijk makkelijk op de bok, iets harder trekken.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Oldtimer

Re: Varadero verlaagd
« Reactie #9 Gepost op: 29 augustus 2013, 19:24 »
Wel de nieuwe verlaging geplaatst, maar ik heb de voorvork NIET doorgestoken.
Hij zit bij mij gewoon 2 mm bovenuit.

Van een veranderd stuurgedrag heb ik nooit iets gemerkt, maar ja. Ik kan ook niet sturen  :-* :-*
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Cas

Re: Varadero verlaagd
« Reactie #10 Gepost op: 29 augustus 2013, 19:27 »
Maar als je hem voor doorsteekt komt ie nog lager te staan.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Oldtimer

Re: Varadero verlaagd
« Reactie #11 Gepost op: 29 augustus 2013, 19:30 »
Ja, maar ik kan nu net met gestrekte voet met de tenen aan de grond als ik voor het stoplicht sta. ;D ;D
Das toch meer dan zat.

Maar was niet nodig. Ik kan nu prima bij de grond en voor mij hoeft het niet lager.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Cas

Re: Varadero verlaagd
« Reactie #12 Gepost op: 29 augustus 2013, 19:37 »
In ieder geval prima rechtuit rijeigenschappen nu!
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Simonshavenaar

Re: Varadero verlaagd
« Reactie #13 Gepost op: 30 augustus 2013, 00:24 »
Ik rij ook verlaagd. driehoeken zijn bij mij ook dunner dan de originele.
Mijn driehoeken zijn van RVS, en zo'n 2 mm dunner dan origineel.

Heb de voorvorkpoten ook doorgestoken, dacht 30 of 35 mm, nog geen problemen mee gehad. (maar heb de motor pas 2 maandjes  8))

Jouw driehoeken zien er wel erg dun uit vergeleken met de mijne.
Had hetzelfde met de bouten, maar was met een paar ringen snel op te lossen.
Jouw motor is wel een stuk schoner van onderen als de mijne, misschien ook maar eens poetsen daar.


Originele boven   RVS onder


Onder de motor, ringen achter de bouten
« Laatst bewerkt op: 02 september 2013, 18:25 door Simonshavenaar »

Offline Cas

Re: Varadero verlaagd
« Reactie #14 Gepost op: 30 augustus 2013, 00:54 »
Dat ziet er een stuk beter uit dan die metalen stripjes van mij!
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Simonshavenaar

Re: Varadero verlaagd
« Reactie #15 Gepost op: 30 augustus 2013, 08:04 »
Dat ziet er een stuk beter uit dan die metalen stripjes van mij!
Heb ze ook maar zo gekocht, maar zo dun zien die van jou er toch ook weer niet uit, zal toch wel heel blijven.

Zag trouwens dat je ook een aangepast zadel had (is het een corbin?), is die ook nog hoger (of breder, dat helpt ook niet met korte beentjes ;) ) dan een standaard zadel?

Je hebt ook hyperpro's voor, er schijnen mensen te zien die de voorvorkpoten bij hyperpro standaard 10mm doorsteken (zonder de verlaging achter) zijn die standaard iets hoger?
http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=5929.msg51665#msg51665


Overigens kan ik de zijstandaard zo laten zolang de ondergrond redelijk vlak is en ik krijg hem ook nog redelijk makkelijk op de bok, iets harder trekken.
Zijstandaard gaat bij mij ook prima,staat schuin genoeg, op de middenbok behoorlijk moeilijk, moet echt op het hefboompje gaan staan, en het stuur hard naar achteren trekken, dan lukt het.
Ook staat de middenbok vrij haaks tov de grond, maar dit komt doordat de motor nu verder voorover hangt (achterwiel hangt een behoorlijk eind van de grond op de bok)
Inkorten van de middenbok heb ik nog niet aangedurft, schijnt een behoorlijk lastig klusje te zijn.


Nog een tip betreffende je foto's, als je de link met de haakjes gebruikt, dan zijn de foto's direct zichtbaar op het forum, en hoeft niemand de foto's eerst aan te klikken.

Offline Oldtimer

Re: Varadero verlaagd
« Reactie #16 Gepost op: 30 augustus 2013, 16:54 »
Citaat
Inkorten van de middenbok heb ik nog niet aangedurft, schijnt een behoorlijk lastig klusje te zijn.

Dat lastig valt wel mee. Gewoon 4 cm er tussenuit.is trouwens dubbelwandige buis
Maar dan past de zijstep gewoon niet meer en zit strak tegen de uitlaat.Die moet een heel end verbogen worden.
Ik moet nu altijd eerst de zijstandaard uitzetten   om de middenbok in te kunnen klappen
Maar ik zet hem wel moeiteloos op de middenbok.

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Cas

Re: Varadero verlaagd
« Reactie #17 Gepost op: 30 augustus 2013, 19:39 »
Da's trouwens een goed idee Marien, de zijstandaard een beetje naar buiten (in mijn geval "laten") buigen. Maar dat zal geen makkelijke klus zijn.
Ik moet hem altijd eerst op de zijstandaard zetten voordat ik hem op de bok zet, ik ben helaas heel veel handigheid kwijt die ik vroeger wel had, ik moet er maar mee leven of een behendigheidscursus gaan volgen.
Op de middenbok zetten gaat bij mij ook redelijk makkelijk.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Oldtimer

Re: Varadero verlaagd
« Reactie #18 Gepost op: 30 augustus 2013, 19:44 »
Dat uitbuigen zelf valt wel mee, ik kwam er alleen achter dat hij niet paste toen hij er onder zat.
Het monterenbzelf was een klootklus en had geen zin om hem er weer onderuit te halen.
Heb gewerkt met een lange ijzeren pijp om hem te verbuigen.
Motor met 2 man vast moeten houden om de klus te klaren.
Maaarrrrrrrrrrrrrrr.........................het werkt  ;D
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Cas

Re: Varadero verlaagd
« Reactie #19 Gepost op: 30 augustus 2013, 19:54 »
De vraag is...............WAT heb je dan precies verbogen?
 
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Oldtimer

Re: Varadero verlaagd
« Reactie #20 Gepost op: 30 augustus 2013, 20:07 »
Dat ding opzij waar je op kunt gaan staan.

Foto 1 zie je waar en hoe hij is ingekort. 5 cm vanaf de onderkant is 4 cm weg.


Foto 2 laat zien hoe de zijtak is uitgebogen om te kunnen passen.
Anders klappert hij tegen de uitlaat aan en komt niet helemaal omhoog


Het is gewoon handiger om dat te doen voordat de middenbok is gemonteerd.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Cas

Re: Varadero verlaagd
« Reactie #21 Gepost op: 30 augustus 2013, 20:14 »
Ok, ik dacht dat je de zijstandaard had verbogen.
Maar dat is ook een optie om hem "korter" te maken.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Cas

Re: Varadero verlaagd
« Reactie #22 Gepost op: 30 augustus 2013, 20:36 »
Jouw driehoeken zien er wel erg dun uit vergeleken met de mijne.
Had hetzelfde met de bouten, maar was met een paar ringen snel op te lossen.
Ik verwacht eigenlijk dat als ik een dergelijk onderdeel bestel, ik iets in dezelfde trend ontvang en niet een paar goedkope stalen driehoekjes omdat staal goedkoper is dan aluminium en omdat ze daar meer winst op maken. Zelfs een paar revetten kunnen er niet meer af.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Cas

Re: Varadero verlaagd
« Reactie #23 Gepost op: 30 augustus 2013, 20:39 »
Jouw motor is wel een stuk schoner van onderen als de mijne, misschien ook maar eens poetsen daar.
Mijn motor is inderdaad best wel schoon maar daar heb ik ook een paar honderd uur werk in zitten.
Ik denk dat van onderen poetsen niet veel zal opleveren, je zult de hele motor moeten demonteren.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Cas

Re: Varadero verlaagd
« Reactie #24 Gepost op: 30 augustus 2013, 20:42 »
Zag trouwens dat je ook een aangepast zadel had (is het een corbin?), is die ook nog hoger (of breder, dat helpt ook niet met korte beentjes ;) ) dan een standaard zadel?
Mijn zadel is een Bagster, 2 cm verlaagd. Ik heb niet echt korte beentjes, ben 1.80 mtr. maar ik vond de Dero toch te hoog.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Simonshavenaar

Re: Varadero verlaagd
« Reactie #25 Gepost op: 31 augustus 2013, 10:39 »
Ik verwacht eigenlijk dat als ik een dergelijk onderdeel bestel, ik iets in dezelfde trend ontvang en niet een paar goedkope stalen driehoekjes omdat staal goedkoper is dan aluminium en omdat ze daar meer winst op maken. Zelfs een paar revetten kunnen er niet meer af.

Zijn die van jou van gewoon staal dan, of van RVS?
Mijne zijn RVS, en waren lang niet zo duur als die van Lucas, dus vond het niet zo erg om even naar de ijzerwaren winkel te rijden om ringen te halen.

Offline Cas

Re: Varadero verlaagd
« Reactie #26 Gepost op: 01 september 2013, 09:58 »
Ze zijn van rvs.
Maar ik ga bij de ijzerhandel 2 stukken aluminium halen van 8 mm dik en zoek iemand op met een goede boorstandaard.
3 gaten boren en dan de buitenomtrek zagen en schuren. Die gaten in het midden hoeven er niet in.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline xrvtuur

Re: Varadero verlaagd
« Reactie #27 Gepost op: 01 september 2013, 15:33 »
De eerste varadero's zakten door de slappe vering nogal in vooral met twee personen en bagage, dit werd zelfs zo erg dat je in scherpe snelle bochten de zijkoffers aan de grond reed, ik ken zelfs iemand die zijn varadero op die manier tot schroot heeft gereden. Ga je nou niet hetzelfde krijgen als je je dero zo aan het verlagen bent?
Varadero SD02  2004

Offline Cas

Re: Varadero verlaagd
« Reactie #28 Gepost op: 01 september 2013, 16:30 »
Ik ga hem niet verder verlagen dan nu het geval is Tuur, zou ook niet kunnen want dan krijg ik voor een probleem met de veerweg en het ziet er al een beetje vreemd uit  ;D

Aan de achterzijde kan hij ook niet verder omlaag want als ik nu door een flinke kuil rij hoor ik achter een rammelgeluid, ik vermoed dat dit de ketting is die tegen de onderzijde van de achterbrug slaat.
Ik wil wel de driehoekjes die er nu onder zitten vervangen door 8 mm aluminium, die zijn niet te koop dus dan maar zelf maken, dat moet toch niet zo moeilijk zijn.
Slappe veren liggen er bij mij niet onder, voor Hyperpro, achter Ohlins.
Ik heb er zo al een paar honderd km mee gereden en wat weggedrag betreft merk ik geen verschil maar stoppen, stilstaan en manoeuvreren is nu toch een stuk makkelijker geworden met je voetjes plat op de grond.
Ik ben toch al een paar keer goed weggekomen terwijl ik stilstond of bijna stilstond.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Two Plugs

Re: Varadero verlaagd
« Reactie #29 Gepost op: 01 september 2013, 21:26 »
Jeetje, wat glimt dat... 't lijkt wel een Shadow ipv een Dero!
Wel mooi gedaan, compliment!
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180