Auteur Topic: Frame weer mooi maken  (gelezen 3446 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Arjen

Frame weer mooi maken
« Gepost op: 05 juli 2014, 10:31 »
Ik heb een frame van een XL600v die nu helemaal kaal is. Ben me aan het bedenken of ik dat ding weer mooi wil (laten) maken en zit vooral met stralen/poedercoaten in mijn hoofd.

Wie heeft hier ervaring mee en wat zijn je ervaringen? Daarnaast ben ik benieuwd wat je ervoor hebt betaald, zodat ik wat prijzen kan gaan vergelijken :)
“Never Stop Exploring”

Offline dropken

Re: Frame weer mooi maken
« Reactie #1 Gepost op: 05 juli 2014, 10:44 »
Als je je frame laat stralen dan is het raadzaam om dit met fijn grit te laten doen anders word het allemaal zo grof. Het is ook goed om alle gaten met en draadeinden met schroefdraad af te dekken met stevig plakband of afdoppen zoals spuiterijen dit doen. schroefgaten kan men het beste oude bouten indraaien. ook het balhoofd afdekken door twee platen met een draadeind ertussen en stevig aandraaien zodat er geen grit bij kan en ook geen poederlak tussen kan komen het beste hout want ijzer zal door de lak aan het frame vastplakken.
Heb wel frame's zelf gestraald maar als ik het wegbracht (is al een paar jaar geleden) betaalde ik voor het stralen 75 euro het coaten deed ik toendertijd altijd zelf maar zal ook al snel iets van 75 tot 100 euro kosten.
Dus reken maar op 200 tot 250 euro voor stralen en coaten maar dan is het ook wel weer mooi maar ik zelf zou dan wel gaan voor polyester poederlak buitenbestendig in de kleur en dan een clearcoat poederlak (blanke lak) er als extra overheen dan poedert het niet zo snel af want een poederlak in de zon en weer en wind zal na verloop van jaren afpoederen (mat worden en laagdikte verliezen) hoewel dat met motoren die meest binnen staan en alleen op ritten gebruikt worden wel erg meevallen en eigenlijk niet gebeuren. Het is een goede en slagvaste oplossing en beter dan nat lak die sneller beschadigd en veel bewerkelijker is dan de poederlak.
Maar goed voor mij was het een goedkope oplossing voor anderen een dure mar natlakken kost ook wel geld want dan moet je ook stralen wil je het goed doen dan in de primer, in de base coat en dan aflakken en dan ben je ook veel geld kwijt. In Nijkerk zit een spuiterij die veel motoren poedercoat en ook straalt (gerritsen)
hopelijk ben je hier mee een eind op weg geholpen.

Offline The Headless Horseman

Re: Frame weer mooi maken
« Reactie #2 Gepost op: 05 juli 2014, 17:57 »
Laatste keer, ook al weer een jaar of 7 of 8 terug denk, was ik iets van €250,- kwijt (zonder bon natuurlijk) voor stralen en poedercoaten. Dan ging het trouwens wel om álle metalen delen van de Alp, dus ook 3 verschillende kleuren, grijs, zwart + rood voor de achterveer.

Heel veel heeft die motor niet gereden in de periode tot nu, maar het ziet er allemaal nog keurig netjes uit!

Niet zo veel toe te voegen aan de tips van Dropken kwa voorbereiding. Maar mocht er hier en daar wat coating zitten waar je het niet wil hebben is dat redelijk makkelijk weg te krijgen met een schuurpapiertje op de dremel. Viel mij reuze mee iig.

Succes met de klus Arjen.

Grtz,
René

TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline chaly-dude

Re: Frame weer mooi maken
« Reactie #3 Gepost op: 06 augustus 2014, 15:35 »
Binnen het oldtimer wereldje van de Honda Viertakt Vereniging staat Gerritsen coatings uit Nijkerk goed te boek. Let ook op eventuele framenummers. Stralen en coaten kan deze helemaal laten vervagen. http://www.gerritsen-coatings.nl/
Transalp XL600v + Honda SS50 (in onderdelen).

Offline Mirko

Re: Frame weer mooi maken
« Reactie #4 Gepost op: 07 februari 2015, 10:35 »
Welke kleur grijs hebben jullie laten poedercoaten.

Yamaha XJR 1300

Offline Mr Blue