Auteur Topic: Rebuild Blauwe AT  (gelezen 7590 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline robgoesdakar

Rebuild Blauwe AT
« Gepost op: 01 maart 2010, 14:45 »
Zo, eindelijk eens een dagje dat het buiten te doen is om te klussen. Nu ga ik proberen alles tot in detail bij te houden, dus elke reparatie en klus hier vermelden. Dit zal mogelijk ook gespekt gaan met diverse tips, trucjes of handigheidjes. Aanvullingen of alternatieven zijn welkom. Daarmee zouden we dan weer wat voer hebben voor de 'Alp en Raad' in de Transalper en voor op de wiki :).

Dus vandaag eens begonnen met 'de blauwe'.
Prio 1 is om hem weer op wielen te krijgen zodat er wat makkelijker heen en weer geschoven kan worden op de beperkte ruimte. Dus eerst de bovenste kroonplaat gemonteerd en het contact slot weer aangesloten.



Vervolgens de vorkpoten er weer in.
TIP: tik voorzichtig een schroevendraaier in de onderste en bovenste kroonplaat zodat de opening wat groter is. Dan schuift de vorkpoot er net even iets makkelijker in.
LET OP: sla deze niet dwars op de kroonplaat, want dan kun je juist krassen krijgen op je vorkpoot.
NB: Dit werkt overigens ook met het verwijderen van de vorkpoten




Dalijk ga ik heel even aan de 'zwarte' verder om daar de inwendige valbeugels te verwijderen zodat die gekopieerd kunnen worden.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline robgoesdakar

Re: Rebuild Blauwe AT
« Reactie #1 Gepost op: 01 maart 2010, 14:48 »
Ow ja, toen ik toch bezig was......, maar meteen het kromme subframe verwijderd :

En krom is ie wel  :-\


Daarna met beleid wat licht geweld toegepast om het weer recht te krijgen. Uiteraard direct weer gemonteerd om rond slingerende zaken te beperken :

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline robgoesdakar

Re: Rebuild Blauwe AT
« Reactie #2 Gepost op: 01 maart 2010, 16:44 »
Zo, hier even een foto van de bovenste bevestiging van de inwendige valbeugels.
Boven zit een plaatje op het frame (gewoon los !) waarin de valbeugel geschoven kan worden.

De volgende bevestiging is aan de onderste radiator bevestiging en helemaal beneden zit hij aan de onderste bevestiging van het motorblok aan het frame. (deze laatste niet op foto)

Mooie bijkomstigheid, ik heb zojuist gezien dat deze valbeugels ook op de alp (600) moeten passen.



In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline robgoesdakar

Re: Rebuild Blauwe AT
« Reactie #3 Gepost op: 02 maart 2010, 19:31 »
Vandaag eerst maar eens de valbeugels weg gebracht om te laten kopieren....
Ze passen dus ook op een transalp 600 :)

Daarna thuis maar weer even aan de slag, maar het was nog altijd wel aan de zeer frisse kant  :-\

Eerst maar eens de handgreep achter gedemonteerd. Die was nogal scheef getrokken ....
(En nee, deze zijn niet standaard op je twin)

De scheve :



En de andere kant lijkt ook wel scheef, maar komt eigenlijk meer vanwege de hoek waarin de foto genomen is volgens mij :




Met enig grof geweld heb ik de linker dus weer relatief recht gekregen.

Maar omdat beiden nogal roestig waren heb ik de andere ook maar even los gemaakt.
Beiden met de staalborstel even goed bewerkt, en ze zitten nu in de hamorite en hangen in het (te kleine) schuurtje te drogen.
Mogelijk nog een laagje, maar dat zien we morgen wel weer.

Daarnaast het versnellingspookje, de koppelings en rem-hendel gemonteerd. Daarna waren me handen aardig koud geworden.
Hopenlijk kan ik morgen midden nog wat werk verzetten.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Waffie

Re: Rebuild Blauwe AT
« Reactie #4 Gepost op: 03 maart 2010, 01:15 »
 was het niet handig je motorfiets eerst eens goed te wassen.... sleutelt toch veel fijner

 :D
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline robgoesdakar

Re: Rebuild Blauwe AT
« Reactie #5 Gepost op: 03 maart 2010, 07:52 »
Je kent me Ad, poetsen is niet mijn ding.
Maar je hebt helemaal gelijk. Voordat ie echt helemaal in elkaar gaat zal die ook eens grondig gereinigd moeten worden  :-\

En of dat fijner sleuteld dan ?? Denk het niet.  ;) (maar dat zal persoonlijk zijn)
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline robgoesdakar

Re: Rebuild Blauwe AT
« Reactie #6 Gepost op: 03 maart 2010, 16:27 »
Vandaag eerst nog maar eens wat spullen verwijderd. Het kontje stond al een tijdje scheef na een haastklusje met het vervangen van wat lampjes e.d. Als ik dan toch aan de slag ga, kan ik dat ook maar beter meteen goed mee nemen.

Bij het verplaatsen van de motor ook geheel onbewust de voorrem ingeknepen. (Kon eerder niet omdat ik gisteren pas de remhendel terug gemonteerd had). Stom natuurlijk, want nu zat alles muur vast en kreeg ik m nauwelijks nog vooruit. Remklauwen maar los gehaald, blokjes eruit, en dalijk maar gewoon eens grondig schoonmaken.

Het subframe leek nog altijd niet in lijn met het frame te staan. Alles verwijderd en op zicht recht gezet. Alle bedrading e.d. maar in een plastic zak gehangen zodat ik morgen toch even goed met water aan de slag kan om de boel eens gronding te reinigen.

Uitlaat gemonteerd (zat op de 'zwarte' omdat van die de pot gescheurd is.... nog iets wat er aangepakt moet gaan worden). Pfff...., werk genoeg dus.

Morgen hopen op een lekker zonnetje en de boel af spuiten.


Het ziet er nu een beetje troosteloos uit, maar het gaat goed komen :)
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline olaf

Re: Rebuild Blauwe AT
« Reactie #7 Gepost op: 03 maart 2010, 17:03 »
Ik ben wel benieuwd of het nu beter werkt met de brommer een beetje schoon  ;D

was het niet handig je motorfiets eerst eens goed te wassen.... sleutelt toch veel fijner

 :D

Olaf
AT en KTM Adv 990R

Offline Waffie

Re: Rebuild Blauwe AT
« Reactie #8 Gepost op: 03 maart 2010, 17:48 »
 dat krom staan van je sub frame zit in de schetsplaat op je frame buis(waar de stuurpen en balhoofdlagers in zitten


kijk hier maar eens goed aan

kwestie van recht zetten en voilá recht sub frame tov van de rest
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline robgoesdakar

Re: Rebuild Blauwe AT
« Reactie #9 Gepost op: 03 maart 2010, 18:39 »
Thnx Ad, dat had ik ook al gezien. Want het subframe zelf was recht.
Een paar tikjes en het geheel zat weer op z'n plek.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline robgoesdakar

Re: Rebuild Blauwe AT
« Reactie #10 Gepost op: 05 maart 2010, 13:41 »
Gisteren nog even eerst de motor afgespoten. En nee, het sleutelt niet makkelijker   :angel:   Ik blijf toch bij elk te verwijderen/monteren onderdeel eerst alles grondig met een doekje schoonmaken want er blijft altijd wel iets ergens achter. En vettigheid spuit je er zowiezo niet zo makkelijk vanaf.
Vervolgens het kontje weer gemonteerd, en dit keer zit ie in ieder geval recht. Maar ondertussen wel gezien dat op verschillende plekken op het frame er roest plekjes zitten. Nu liep ik laatst toevallig tegen een spuitbus hammerite aan, en heb toen een zwarte mee genomen. Heb daarmee de achter hand grips ingespoten, en dat was relatief eenvoudig te doen, en het resultaat was eigenlijk wel verbluffend. Als ik het frame echt goed zou willen doen, dan zou een nieuwe poedercoat laag zeker de moeite lonen, maar aan de andere kant, dit wordt geen show-room fiets. Dus bijwerken wordt het devies. Vandaag dus een spuitbus hammerite in aluminium kleur gekocht voor het bijwerken van frame e.d.

Zal vandaag wel niets meer worden ivm andere activiteiten. We gaan gestaag verder, maar merk wel dat ongemerkt je toch steeds meer dingetjes aan pakt omdat je ze ziet. Dus eigenlijk nog niet zo'n gek plan om in de winter maanden (als je de warme ruimte er voor hebt), je twin eens helemaal te strippen. Alles los te gooien, nieuw vet op lagers (brug e.d.), boutjes voorzien van kopervet, kleine plekjes bijwerken etc.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Hotel 317

Re: Rebuild Blauwe AT
« Reactie #11 Gepost op: 05 maart 2010, 18:25 »
maar merk wel dat ongemerkt je toch steeds meer dingetjes aan pakt omdat je ze ziet.

weet waar je aan begint  ;)

Offline Vlastuin

Re: Rebuild Blauwe AT
« Reactie #12 Gepost op: 05 maart 2010, 21:38 »
YES ;D

Eindelijk weer eens een topic met foto's!
Altijd leuk om te zien hoe iemand anders dit soort klussen aanpakt ;)


Offline Menno

Re: Rebuild Blauwe AT
« Reactie #13 Gepost op: 06 maart 2010, 12:54 »

Mogelijk nog een laagje, maar dat zien we morgen wel weer.


Voor het mooiste resultaat een volgende laag na 4 uur aanbrengen bij Hammerite, anders officieel weken wachten. De 2e laag hecht anders namelijk niet goed weet ik uit ervaring....

Offline robgoesdakar

Re: Rebuild Blauwe AT
« Reactie #14 Gepost op: 06 maart 2010, 18:47 »
Dat geldt voor de potjes.
Voor de spuitbussen kun je binnen een half uur alweer een nieuwe laag aanbrengen.  Dus binnen 2 uur heb ik er 4 lagen op zitten :D

Spuitbussen zijn dus nog een stukje efficienter ook nog.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline robgoesdakar

Re: Rebuild Blauwe AT
« Reactie #15 Gepost op: 08 maart 2010, 19:38 »
Vandaag maar overstag gegaan voor de nog steeds zeer frisse temperaturen. Schuurtje uitgemest en een hoop spullen naar de zolder verhuisd om plek te maken. Motor kan nu in het schuurtje staan, en ik moet me dan alleen nog in allerlei bochten wringen om overal fatsoenlijk bij te kunnen.

Daarna wat klein spuit werk en alvast CDI, Spanningsregelaar, start relais e.d. weer gemonteerd.

Niet zo'n spannende foto's dus, maar ach voor het foto album zullen we maar zeggen.

Voor:


Na:


Alle stekker verbindingen goed schoon gemaakt en ingespoten.

Overigens doe ik dat ook met elk boutje/moertje wat los gaat. Goed schoonmaken en voorzien van kopervet voordat het weer vast gezet wordt.

Ondertussen ook de zijstandaard los gehaald. (ff geen foto's gemaakt, maar zal het met monteren wel even laten zien) Deze gewoon in de zwarte hamerite gespoten.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline HaRRuK

Re: Rebuild Blauwe AT
« Reactie #16 Gepost op: 08 maart 2010, 19:46 »
Goed bezig Rob! Is ie klaar voor de MS1K?
Honda Transalp XL 650 V '00
KTM 660 Rallye '00


Offline robgoesdakar

Re: Rebuild Blauwe AT
« Reactie #17 Gepost op: 08 maart 2010, 19:51 »
Hij moet de 27e al klaar zijn !!!
Tegen de MS1K heeft ie zijn volgende revisie waarschijnlijk alweer nodig  :angel:
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline robgoesdakar

Re: Rebuild Blauwe AT
« Reactie #18 Gepost op: 10 maart 2010, 17:08 »
Zo, vandaag maar weer eens de handen uit de mouwen gestoken.

Eerst maar eens de zijstandaard terug gemonteerd :


en onderstaande weer op de motor gemonteerd:


Daarna de brandstofpomp gemonteerd, bougies verwijderd en olie af gelaten. (Staat nu gewoon lekker uit te druppelen dus laat maar lekker staan)
TIP: Voor het verwijderen van de voorste bougie heb ik overigens de radiateur links voor even los gedraaid. Die blijft ook wel gewoon hangen aan de slangen.

Voorremmen even helemaal gereinigd, maar daar heb ik geen foto's van gemaakt. Kijk maar even in dat andere topic hoe je dat het beste kunt doen. Ik heb alleen de remklauwen en alles laten zitten en het dus iets minder grondig aangepakt als dat daar beschreven wordt, maar de acties lijken me duidelijk.

Als het een beetje mee zit en ik wordt morgen niet te veel gebeld dan kan ik de imo en roadbook weer monteren en aansluiten. Accu erop, luchtfilter bougies en tank en eens kijken of ik weer geluid uit de uitlaat kan laten brullen. Ow ships... achterrem ook nog even doen, inclusief monteren van de rempedaal. Hmm, en nog even puzzelen over het iets anders bevestigen van de imo en zo...  we zien morgen wel weer verder.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline olaf

Re: Rebuild Blauwe AT
« Reactie #19 Gepost op: 10 maart 2010, 18:26 »
Gaat voorspoedig zo te zien . 8)
Vergeet de olie en plug niet voor je hem laat brullen !!!! C:-)

Olaf
AT en KTM Adv 990R

Offline Timy

Re: Rebuild Blauwe AT
« Reactie #20 Gepost op: 10 maart 2010, 19:15 »
We herkennen dat ding niet meer straks! Normaal hoor ik altijd iets slepend achter me rijden en zie dan niet anders als een rijdende blubber berg  :P

Ben benieuwd naar het resultaat!
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline robgoesdakar

Re: Rebuild Blauwe AT
« Reactie #21 Gepost op: 11 maart 2010, 15:43 »
Ach dat valt wel mee Tim. En normaal rij jij toch altijd voor me  ;)   En anders kom je maar een keer buurten...

Vandaag niet echt op geschoten. Maar goed, olie en bougies zitten er weer in, en het roadbook is weer aangesloten en gemonteerd. De Imo wilde ik dus op een andere manier monteren, en daarvoor moest ik nog even puzzelen hoe ik dat voor elkaar ging krijgen. Vervolgens had ik daar natuurlijk de spulletjes niet voor bij de hand en moest die nog gaan halen. Maar goed, misschien duik ik dalijk nog even het schuurtje in om dat in elkaar te zetten.

Wel nog even een (naar eigen zeggen) hele goeie tip/truc bij het monteren en lossen van je bougies. Ik had namelijk het rubbertje waarin de bougie normaliter vast geklemd wordt stuk, dus viel de bougie er uit bij het demonteren, en bij het monteren is het helemaal een drama. Zeker bij de voorste bougie en die rechts achter.

Wat ik nu gedaan heb is een stuk brandstofslang door de bougie sleutel heen getrokken. Bij het loshalen van een bougie kun je deze al via de bougiesleutel vastzetten op de bougie, en je draait de bougie eruit. Bij het plaatsen kun je deze slang meteen gebruiken om de bougie de eerste paar slagen met hand kracht vast te zetten zodat je wat meer gevoel hebt, en niet meteen de schroefdraad kapot draait.

Foto's zeggen meer dan woorden :







In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Nikotech

Re: Rebuild Blauwe AT
« Reactie #22 Gepost op: 11 maart 2010, 16:34 »
Goed bezig Rob, wanneer je een strippie of iets dergelijks nodig hebt dan hoor ik het wel. :)
 
Tip van een slang over de bougie is ook handig voor lampjes welke moeilijk "te pakken zijn" in hun behuizing.
Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Offline Timy

Re: Rebuild Blauwe AT
« Reactie #23 Gepost op: 11 maart 2010, 17:08 »
....Wel nog even een (naar eigen zeggen) hele goeie tip/truc bij het monteren en lossen van je bougies....
Is zeker een goeie tip!
Overigens heb ik net gebeld voor mijn 21inch NX wiel(tje) en deze zou morgen klaar zijn dus de 27e zou goed moet komen!!! (ben namelijk vrij) Daarover pest ik je zondag wel  ;)
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline robgoesdakar

Re: Rebuild Blauwe AT
« Reactie #24 Gepost op: 11 maart 2010, 20:59 »
Zojuist dus even lopen pielen met de montage van de IMO en de bijbehorende bedrading. Ze voorzien dat ding van oversised bedrading, maar ik heb niet zo'n behoefte om hier in te gaan knippen.

Eerst maar eens een verlengstukje gemaakt voor de bevestiging zodat de imo iets meer naar links komt te staan. De bedoeling is om te kijken dat ik rechts dan ruimte over hou voor de navigator zodat deze niet meer op het stuur hoeft. Maar definitief kan ik het pas zien als de kuip er weer op komt.

Anyway, nog ff een fotootje van de voorkant genomen. Koplamp unit moet er nog op, maar ik moet daar eerst een glaasje gaan wisselen. (Wordt ook nog een rustig en tijdrovend klusje ben ik bang)



In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline robgoesdakar

Re: Rebuild Blauwe AT
« Reactie #25 Gepost op: 12 maart 2010, 17:07 »
Vandaag lampjes terug gemonteerd, accu geplaatst en even gecontroleerd of imo e.d. functioneren en ik heb zowaar alles in een keer goed aangesloten.
Daarna achterrem even onder handen genomen.

Vervolgens de 'nieuwe' tank erop en proberen te starten........
niets.......  :-\

Zag ik een lekkage bij de brandstofkraan. Tank er weer af, en de brandstof kraan van de oude tank erop gezet. Tank weer erop en starten.......
weer niets ....... :-\

Whoops, sleutel blunder...., zet wel je tank kraan even op open of reserve (in mijn geval)  :angel:

Weer starten......., weer niets  >:( ???

Eerste gedachten, geen brandstof, dus brandstof pomp even bekijken. (Nee, ik heb geen electronische dus kom niet aan met je contact puntjes ;) )
Uitgaande slang eraf en die was kurkdroog.
Ingaande slang eraf en die was wel vochtig van de brandstof.
Voordat ik echter toch even de brandstofpomp ging verwijderen eerst maar eens even de doorloopsnelheid van de brandstof naar de brandstofpomp toe bekeken..... slim  :angel: ...., er kwam wel brandstof, maar heel weinig.
heel de slangen vanaf tank tot pomp eraf, en even op de werkbank testen.
Ja hoor, brandstof filter was niet echt meer geweldig. Gelukkig had ik deze nog liggen dus vervangen.

Boel terug gemonteerd en opnieuw de doorstroom snelheid bekeken..... huh...., niets  :-\
Toch even met de mond aan de slang en een beetje zuigen en kuch, proest, bah...... prima doorloop.
Snel kraan op dicht.
Toevoer aangesloten op de pomp.
Kraan open en binnen notime stroomde ook de brandstof aan de uitgaande kant..

Alles weer aangesloten, en starten.......... starten........ starten......
Ezel, sukkel, kluns........  brandstofkraan niet open staan  :-[ :-[ :-[

Branstofkraan open, en weer starten...... starten..... starten......
uch uch , accu bijna leeg..... 3 plofjes...... accu op........

ZUCHT....... 

Even te lui om de accu uit de andere te halen, dus nu maar even aan de lader hangen. Zal zo nog even starten want hij heeft nu volgens mij niet meer zoveel nodig om aan te slaan......
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline robgoesdakar

Re: Rebuild Blauwe AT
« Reactie #26 Gepost op: 12 maart 2010, 17:56 »
Zo, proefritje (naar tankstation en terug) zit erop.

Note to myself : kroonplaten toch vervangen (stuur staat scheef), rempedaal iets hoger zetten, magneetje voor de IMO scoren want ik kan nu niet zien hoe hard ik ga (niet echt belangrijk  :angel: ) of hoeveel afstand ik heb afgelegd (wel belangrijk met roadbook ritjes).... Of het andere wiel erin kan ook nog....

Maar rijden....., heerlijk...... Nu weet ik weer wat ik al die tijd gemist heb.....
Zaterdag nog maar even aan de bovenstaande zaken werken en dan volgende week beginnen met de kuipwerk.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline V-Twin

Re: Rebuild Blauwe AT
« Reactie #27 Gepost op: 12 maart 2010, 19:49 »
Ik ken een spreekwoord met het getal 3 er in maar jij weet het tot 5 te brengen  ::) :))

Offline Brombeer

Re: Rebuild Blauwe AT
« Reactie #28 Gepost op: 12 maart 2010, 20:20 »
Hey Robster,

Waarschijnlijk ten overvloede: De stuurhouders in je bovenste kroonplaat zitten in rubbers en bij valpartijtjes torderen de rubbers en kan je stuur flink scheef staan. Als je de stuurhouders  en de klemplaatjes 'lost' en ermee wrikt zetten de rubbers en de stuurhouders zich weer op de juiste plaats.

Maar aan de kromme kroonplaat doe je niets natuurlijk!

Prttg wknd.. ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline robgoesdakar

Re: Rebuild Blauwe AT
« Reactie #29 Gepost op: 12 maart 2010, 23:24 »
He Brombeer.

Bovenste kroonplaat was zowiezo al los geweest, en de stuurhouders zijn opnieuw geplaatst. En als ze in de rubbers scheef staan, dan is dat ook heel duidelijk te zien. Maar ach, ik heb nog een andere set kroonplaten liggen dus ff snel vervangen en klaar. Moet alleen weer even klooien met het slot om dat over te zetten.

Maar dank voor het meedenken.


In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)