Auteur Topic: Repareren van kappen  (gelezen 4080 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pepijn

Repareren van kappen
« Gepost op: 30 januari 2012, 17:12 »
Op twee plaatsen heb ik een beschadiging in mijn kappen: een van de busjes waarmee het cockpit trim panel aan de front fairing vast zit en de peg bij de benzinekraan is afgebroken. Die afgebroken peg was al eens gerepareerd met polyester, maar dat hecht niet goed op het materiaal waar de kappen van zijn gemaakt zo lijkt het.

Het koperen busje wil ik vastzetten met 2 componentenlijm, dat lijkt met het stevigst. Voor de peg heb ik niet echt een goed idee. Ik heb ooit iets gelezen over gesmolten legoblokjes. Heeft iemand daar ervaring mee?

Groet!

Pepijn

Offline varaderohuibje

Re: Repareren van kappen
« Reactie #1 Gepost op: 30 januari 2012, 18:37 »

Offline Waffie

Re: Repareren van kappen
« Reactie #2 Gepost op: 30 januari 2012, 21:56 »
die peg ook vast lijmen met 2 componenten epoxy lijm ( 5 min droog)

 of constructie lijm (bruis lijm) maar niet aan je vingers laten komen, ( 24 h/droog)

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Pepijn

Re: Repareren van kappen
« Reactie #3 Gepost op: 30 januari 2012, 23:13 »
Dat met de legoblokjes klinkt zo lezende ingewikkelder dan met 2 componentenlijm. Zeker omdat ik me nu pas bedenkt dat er aan en om de peg wel een stevig voetje van polyester zit dat met 2 componentenlijm prima op de kap te lijmen is natuurlijk.

Dank voor de raad, ik kan verder:-)

Offline daandus

Re: Repareren van kappen
« Reactie #4 Gepost op: 01 februari 2012, 17:45 »
heb meerdere kappen gerepareerd met 2 componenten, werkt prima. Zelfs een voorspatbord wat compleet doormidden was houdt het al ene jaar uit, en wij misbruiken de boel dagelijks....
Gewoon lekker ff uitvreten met de dremel, soort v-geul vna de scheurm aken en dan volbaggeren.
Montagepunten zijn lastiger. Heb wel experimenteerplaat (dat groene harde spul waarop je kunt solderen) gebruikt om dingen te maken, lekker sterk!

suc6
... was ooit lid ...

Offline Pepijn

Re: Repareren van kappen
« Reactie #5 Gepost op: 13 februari 2012, 14:41 »
Uiteindelijk heb ik de langzaamdrogende, iets steviger en vullende componentenlijm van Bison gekocht (die grijze). Alles zit weer muurvast, dank voor de adviezen!

Offline Anne

Re: Repareren van kappen
« Reactie #6 Gepost op: 13 februari 2012, 16:29 »
Zit muurvast, maar kan door trillen, zonwerking, etc, toch weer stuk gaan.
Met lego "smelt" je je originele plastic een heel klein beetje en wordt het zo 1 geheel met wat je er op vast maakt.
Beter kan niet dus.

Handleiding:
Koop een fles MEK bij de verfhandel.
Doe wat in een potje, paar legoblokjes erbij, nachtje wachten/roeren.
Dan met een kwast de "pasta" gebruiken als lijm.

Ik heb zelfs nog een afgebroken "pin" van een kap, die ik kwijt was, gemaakt.
Hiervoor heb ik een malletje gemaakt in wat zand, met een originele pin.
Dat vol met de pasta gegooid, laten drogen, en daarna op de andere kap gemaakt na wat bijslijpen. Perfect :)

Offline alain

Re: Repareren van kappen
« Reactie #7 Gepost op: 06 november 2015, 17:58 »
Zo heb ik het hier geleerd en nauwgezet uitgevoerd. Als kwastje gebruik ik een wattenstaafje. Ik bouw elke dag een laagje op tot ik een ferme stalagmiet heb van de goede hoogte.
Laagje aanbrengen, laten uitharden, laagje aanbrengen, laten uitharden,...
Ik heb wel een tweede transalp waardoor ik kan 'spieken' hoe het er moet uit zien.

Nadien vijlen met een gewone metaalvijl tot de gewenste vorm.
« Laatst bewerkt op: 19 november 2015, 16:53 door alain »
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline Sandra

Re: Repareren van kappen
« Reactie #8 Gepost op: 06 november 2015, 18:35 »
Ik doe een blokje lego in een leeg jampotje met 1 eetlepel aceton (geen nagelakremover gebruiken)
Buiten potje een nachtje scheef in de tuin of plantenbak zetten zodat het blokje zoveel mogelijk in de aceton ligt.
Ik repareer het nokje door de gesmolten massa aan te brengen met de achterkant van een  lucifer of sateprikker.
Ik heb ook wel eens getwijfelt of het later wel zou houden, heb toen de twee delen met een 2 of 3 of  mm boortje een beetje uitgeboord en een hele dunne schroef (afgeknipt met tang)ingeschoven samen met die plastic pasta, goed laten drogenen het breekt niet gauw meer... :)
[img]http://img684.imageshack.us