......... Wat als ik alleen in de voorste cilinder zo'n hele dure lang-meegaande bougie steek? En in de andere 2 of 3 (waarbij het verwisselen minder werk is) de goedkope.
Een vonk is een vonk is een vonk lijkt mij...
Vanaf een afstandje lijken alle vonken op elkaar. Werkelijkheid is dat de ene vonk feller is dan de andere. Een hoe krachtiger en feller een vonk is des te gemakkelijker dat het gecomprimeerde benzine - lucht mengsel tot ontbranding komt.
Bougies lijken, mits je de juiste schachtlengte / diameter / warmtegraad hebt, ook op elkaar maar er zijn wel degelijk verschillen en dat verklaart ook de prijsverschillen.
De ene bougie gaat langer mee dan de ander. Hoe slijt een bougie? Centrale elektrode slijt (brandt in), porselein van de neus verbrand ect ect. Om deze slijtage te vertragen worden er verschillende materialen gebruikt wat een deel van de prijsverschillen van bougies verklaart.
Setje NGK's, standaard bougies gaan bij mij 24.000 km mee, Honda schrijft voor om de 12.000 km vervangen. Ik check ze wel iedere 12.000 km en als ik twijfel vervang ik ze direct. In de 16 jaar dat ik nu AT rij heb ik dat nog maar 1x gedaan en dat had alles te maken met een lange af te leggen reisafstand die ik wilde kunnen overbruggen zonder onderhoud onderweg te hoeven plegen.
Er zullen ongetwijfeld lezers gaan roepen verkeerde zuinigheid omdat een versleten bougie wel heel vervelende gevolgen kan hebben.
Wil je voor safe gaan dan moet je 'gewone' bougies iedere 12.000 km vervangen maar een garantie dat er niets zal gebeuren zal je ook dan niet krijgen. Persoonlijk denk ik dat het juridisch een lastig verhaal zal worden als je als zelf sleutelaar een claim in zal dienen bij een fabrikant van bougies.
In theorie zou je voor de voorste bougie een Iridium bougie kunnen gebruiken. Vraag me alleen af welk voordeel je er mee wil behalen. Als dat alleen is om de radiateur niet los te hoeven halen zou ik het niet doen. Je kleppen check je toch ook iedere 24.000 km? Dan moet de handel ook los.
Ik heb nog niemand gesproken of een verhaal gelezen dat een TA 600/650 met iridium bougies
objectiefmooier / beter loopt dus daar hoef je het niet voor te doen.
Overigens aantoonbaar is dat een Varadero met Iridium bougies, vanwege de krachtigere vonk beter en mooier loopt. Honda schrijft deze bougies ook voor en sommigen proberen vanuit verkeerde zuinigheid gewone bougies maar merken snel de meerwaarde van Iridium bougies.